kým subjektům přinášet zisky, může jiným zase přinést značné strádání. Není divu, že oblast mezinárodního obchodu je jednou z nejexponovanějších oblastí lobbování. Na rozdíl od teoretických ekonomů, jejichž přístup je víceméně platonický, mnozí zastánci volného obchodu z oblasti praxe odvozují své postoje ze zištných pohnutek. Každý ekonom by měl umět posoudit nejen to, který ekonomický subjekt z volného obchodu získává a proč, ale i odhadnout, jaké jsou náklady a výnosy ze zavedení různých bariér obchodu, které jsou většinou navrženy tak, aby volný obchod brzdily jen částečně. Clo v malé otevřené ekonomice Clo je forma nepřímé daně, která se vyměřuje na dovoz a vybírá se při vstupu zboží do země. Specifické clo je peněžní přirážka, která se vyměřuje z dovozu každé fyzické jednotky daného zboží, například z každé tuny válcované oceli. Clo z hodnoty (ad valorem) je procentuální přirážka k tržní ceně dovezeného zboží. Samotná existence tisíců položek celního sazebníku s různými sazbami je výsledkem lobbistických tlaků z nejrůznějších stran: výrobců, dovozců, spotřebitelů, Světové organizace obchodu (WTO), UNCTAD, Evropské komise atd. Mezi nimi má své místo i domácí fiskální lobby, protože clo se vybírá poměrně snadno a veřejná pokladna nemá obvykle peněz nadbytek. Proto nepřekvapí, že se v některých zemích clo vybírá i z komodit, které se doma vůbec nevyrábějí a jejichž zvýšená dovozní cena tím navíc ohrožuje konkurenční schopnost domácích vývozců, pokud takové dovozy vstupují do jejich nákladů. Analýzu začneme případem malé země, čímž rozumíme spíše její ekonomiku, která v daném odvětví není pro svůj malý objem obchodu schopna ovlivňovat světovou cenu. Tato země přebírá cenu ze světového trhu, což v našich obrázcích budeme znázorňovat vodorovnou čárou světové ceny Pw v domácí měně. Ta představuje světovou nabídku s její cenovou elasticitou blížící se k nekonečnu. Na obrázku 1.14 jsou světová cena a světová nabídka obilí na trhu v malé zemi zakresleny jako Pw a Sw. Tato nabídka by bez celních bariér snížila cenu tuny obilí v původně uzavřené ekonomice z Pd na Pw a domácí nabídku by snížila na Si. Domácí spotřebitelé by spotřebovávali Di tun obilí a Ü! - S] by představoval dovoz. Představme si nyní, že na základě intervence ministerstva zemědělství se na obilí uvalí clo ve výši 50 %, což vyjádříme jako sazbu cla t = 0,50. Cena obilí doma se tak zvýší na Pw(l + t), což sníží importy na D2 - S2 a domácí výroba se může zvýšit o S2 - S|. Obsah lichoběžníku a představuje dodatečný přebytek výrobců (tj. jejich ekonomickou rentu), za nějž musí platit spotřebitelé. Trojúhelník b představuje první společenskou ztrátu, protože to jsou dodatečné výdaje spotřebitelů na neefektivně vynaložené náklady na domácí výrobu obilí. Tato výroba je o 50 % dražší, než kdyby ji dodávali zahraniční výrobci. Tyto dodatečné náklady by se mohly v ekonomice vynaložit efektivněji, kdyby byly vloženy do výroby některých jiných komodit než obilí. Komodity, jejichž výroba se musí chránit cly, nemají zřejmě komparativní výhodu a jejich rozvoj je společensky méně přínosný než rozvoj komodit s komparativní výhodou. 54 lfc\"P.(i+t) |r - -. p« Sd P (v Kč za tunu) S.il+ťl Pd Pw "^\ a Á C d\ S1V c b+cl\^ C M2 g | s Dd e + g Dm=D 0 Sj s2 Di D, Mi M, Obr. 1.14: Ztráty malé země z celní ochrany domácí výroby obilí i §4- Obdélník c jsou příjmy státního rozpočtu z cla. Nepředstavuje však čistý zisk, protože státní administrativa z nich musí platit náklady celní správy. Nicméně něco by státu z cel mělo ještě zbýt a z těchto příjmů by se pak mohly hradit například výdaje na rozvoj školství, nebo by se o tento výnos mohly snížit daně z příjmu. Obdélník c nemůžeme považovat za společenskou ztrátu, protože tyto dodatečné výdaje spotřebitelů obilí mohou produkovat nový společenský užitek u jiných subjektů. Trojúhelník d však představuje druhou společenskou ztrátu. Zatímco po zvýšení cen obilí mohli spotřebitelé „uspořit" na svých výdajích na obilí částku g a utratit ji za jiné komodity, plocha trojúhelníku d představuje jejich ušlý spotřebitelský přebytek. To, co zde spotřebitelé ztratili, už nikdo jiný nezíská. Úhrnné společenské ztráty ze zavedení cla na obilí proto můžeme kvantifikovat pomocí plochy trojúhelníků b+d. První část ztrát (tj. trojúhelník o ploše b) představuje negativní výrobní efekt cel. Druhá část ztrát (tj. trojúhelník o ploše d) představuje negativní spotřební efekt cel. Naše odhady čistých ztrát podléhají stejným výhradám, jaké jsme uplatnili už v oddíle 1.2. Lze namítat, že lichoběžník a, který představuje dodatečné příjmy zemědělců, přináší z důvodu existence externalit vyšší společenský užitek než ztráta užitku spotřebitelů z vyšších cen. Například dodatečné příjmy zemědělců se projeví v kultivaci vesnic a krajiny, což není zanedbatelná kulturní hodnota pro celý národ. V lobbismu dokonce můžeme jít tak daleko, že začneme přesvědčovat společnost, že obdélník dodatečné výroby e a trojúhelník b představují domácí zdroje (půdu a zaměstnanost na vesnicích), které by jinak zůstaly ležet ladem. Zavedení obilních cel by proto mohlo mít dodatečné společenské výnosy, které jsme původně nezvažovali. Argument by se dal ještě vylepšit tím (ačkoli je to pro blaho domácích spotřebitelů méně důležité), že levný import se stal schopnějším konkurence jen na základě toho, že byl dotován a zahraniční vlády to udělaly s úmyslem zvýšit svou zaměstna- 55 nost na úkor zvýšení nezaměstnanosti v jiných zemích. Je zřejmé, že všechny tyto argumenty by mohly mít za určitých okolností své oprávnění. Jsou ale těžko měřitelné a pohybují se vždy na tenkém ledě etických či normativních soudů. Nicméně jistá neurčitost zde je, a každému zastánci obchodního liberalismu dá dost práce přesvědčit své okolí, že celní lobbismus je v daném konkrétném případě v podstatě jen spekulací na zisk renty. Za ekonomií reálného světa se často skrývá politika a ptát se v duchu latinského pravidla „cui bono" je vždy vhodnou otázkou. Ztráty a výnosy ze zavedení cel můžeme ilustrovat alternativním způsobem, jak to prezentuje pravá část obrázku 1.14. Dm je poptávka po dovozu obilí, která vznikla rozdílem (tj. převisem) mezi domácí poptávkou a domácí nabídkou při cenách nižších než Pd. Zvýšení ceny po zavedení cla vytváří na obrázku obdélník c s příjmem státní pokladny z cla. Trojúhelník s kombinovanými předešlými plochami b + d představuje čistou společenskou ztrátu. Jeho interpretace je stejná jako v předešlém případě. Světoví vývozci obilí ztrácejí po zavedení cla na našem trhu prodeje ve výši e + g. Tyto ztráty budou muset kompenzovat prodejem obilí na jiných trzích. V případě částečného odchodu z trhu malé země předpokládáme, že toto malé ztracené množství prodejů u nás světoví vývozci umístí na jiných trzích, aniž to vyvolá snížení cen ve světě. Společenskou ztrátu ze zavedení cla v malé ekonomice lze tudíž empiricky odhadnout. Můžeme ji kvantifikovat například poměrem společenských ztrát (b + d) k přírůstku hodnoty dodatečné výroby Pw(l + t)(S2 - SJ, pokud podpora domácí výroby byla původním motivem celní intervence. Je zřejmé, že pokud jsou cenové pružnosti jak domácí nabídky, tak domácí poptávky velmi vysoké, cla jsou efektivním nástrojem zvyšování domácí zaměstnanosti, aniž mají současně výraznější dopad na inflaci. V tom případě je clo také efektivním fiskálním instrumentem. Při nízké cenové pružnosti nabídky je clo evidentním nástrojem pro hledání osobního prospěchu (renty) domácích výrobců. Cena se pro výrobce sice výrazně zvýší, nepovede ale ke vzniku významnější domácí antiimportní výroby. Ze společenského hlediska je pak toto rozhodnutí velice neefektivní politikou. Při nízké cenové pružnosti domácí poptávky nezpůsobí clo odklon spotřeby od dané komodity k jejím substitutům. Životní náklady spotřebitelů se však výrazně zvýší. Clo ve velké ekonomice Co se stane, když se clo zavede ve velké zemi? Respektive nemusí to být ani země s velkým počtem obyvatel. Jde nám o to, zda mezinárodnímu obchodu otevřený domácí trh a jeho kapacita výroby nebo spotřeby dané komodity jsou natolik veliké, že změna objemu jeho transakcí se zahraničím ovlivní světovou cenu. Aspektem na to navazujícím je možnost získat tržní sílu. Ačkoli ve velké ekonomice může existovat mnoho firem, z nichž žádná nemůže samostatně ovlivnit světovou cenu, jejich stát lako celek je může dostat do pozice světového oligopolu nebo oligopsonu, pokud vláda v dané velké ekonomice dokáže (například pomocí cla) přivést své firmy do iituace kolektivní akce. Celá hra spočívá v tom, že stát pomocí svých cel může ovliv-íit směnné relace své země ke svému prospěchu. Je to překvapující, ale i menší země íó by mohla v některých komoditách zlepšit pomocí cla své směnné relace, pokud by byl celní režim vhodně strukturován. Předpokládejme, že Ricardíe se jako velká země rozhodne uvalit clo na chladničky, které se do ní dovážejí ve velkém množství. Obrázek 1.15 je importní variantou případu světového trhu ze střední části obrázku 1.6, respektive variantou pravé části předchozího obrázku 1.14. Dm je poptávka Ricardie po dovozech chladniček. Sw je nabídka dovozu ze zbytku světa. Protože obě tyto křivky jsou odvozeny z převisu nabídky a poptávky v Ricardii (Dm) a z podobného převisu ve zbytku světa (Sw), je přirozené, že mají průsečík s osou cen (P). Rovnovážná světová cena před uvalením cla bude P0 dle rovnováhy v bodě E0 a dovezené množství bude M0. 0 M2 Mi M0 Q Obr. 1.15: Společenské výnosy a náklady celní ochrany v případě komodity, u níž clo ovlivňuje cenu dovozu Po uvalení 30% cla z hodnoty dovozu (tj. t = 0,3) se nabídka dovozu v domácích cenách posune do polohy Sw(l + t). Cena chladniček by měla nyní stoupnout do bodu F, jenže zde je čeká poptávka jen ve výši určené bodem G. F-G dovezených chladniček by zůstalo neprodáno. Dovozci musí jít nakonec s cenou dolů až do bodu Eim, přičemž prodejní cena s clem stoupne na E,d. Pokles importní ceny z P0 do Pim je hlavním efektem celé operace. Jde vlastně o zneužití závislosti zahraničních vývozců chladniček ha trhu Ricardie a na jejich neschopnosti prodat odmítnuté zboží za S7 cenu P0 na jiných trzích. Důležitým motivem cla je samozřejmě ochrana domácích výrobců. Ti jsou ale značně neefektivní (jejicn cena Je na úrovni Pm.,J a expanze domácí výroby chladniček naráží na břemeno komparativní nevýhody. Trojúhelník b + d, podobně jako v předešlém případě, představuje čisté ztráty Ricardie ze zvýšených cen. Obdélníky cd a cf znázorňují příjmy státní pokladny z cla. Clo sice zpočátku zaplatí státu dovozci, ale naúčtují ho spotřebitelům, kteří jsou finálními plátci cla. Zásadní význam má to, že obdélník cr je placen spotřebiteli Ricardie jen zdánlivě. Ve skutečnosti si placení tohoto cla na sebe vzali vývozci chladniček ve zbytku světa tím, že cenu snížili. Jejich situace je stejná, jako kdyby prodávali stále za P0 a dohodli se s vládou Ricardie, že tato vyměří clo jen ve výši ekvivalentní rozdílu P^ (1 + t) - P0 a oni za to jednak sníží importní dodávky o M0 - M) a jednak zaplatí „dar" do státní pokladny ve výši obdélníku cf. Obdélník crje výnosem státu jako celku z prosazení své tržní síly jako oligopsonistického kartelu na světovém trhu. Platit za to musí zahraniční výrobci. Domácí spotřebitelé platí efektivně jen za cd. Pokud je plocha obdélníku cr (výnosy) větší než plocha trojúhelníku b + d (ztráty), Ricardie získala zavedením cla čistý výnos. Cizí vývozci však v případě exportu chladniček neztrácejí jen c1. Clo také poškodilo jejich výrobu, a to v hodnotě plochy trojúhelníku f, který představuje jejich ztracený přebytek výrobců proto, že nemohou plně využívat své zdroje dle světové dělby práce. Část kapacit na výrobu chladniček zůstane nevyužita, přestože se jedná o výrobu na světové úrovni efektivnosti. To bude znamenat, že ceny v cizině budou pod tlakem poklesu. To je přesně opačná tendence než vzrůst ceny v zemi, kde bylo clo zavedeno. Podíváme-li se na náš případ z hlediska celosvětového optima při využívání světových zdrojů, zde ztráta jedné země není ve všech případech kompenzována výnosem jiné země, tak jako to bylo v případě obdélníku cr. Svět jako celek ztrácí zavedením cel v Ricardii pole b + d (společenská ztráta v Ricardii snižující jejich životní úroveň), plus f (výrobní ztráta ve zbytku světa). Ačkoli jedna země může ze zavedení cla získat čistý výnos (cf - b - d > 0), bude svět jako celek vždy postižen čistou ztrátou z důvodu méně efektivního využívání zdrojů (b + d + f). Nicméně přestože individuální zahraniční vývozci se nemohou sami účinně bránit proti celním bariérám, mnohem úspěšnější mohou být jejich vlády zavedením protiopatření. Proto není příliš rozumné zneužívat tržní sílu při každé příležitosti. Nebezpečí celní války může nakonec poškodit všechny partnery. Další problémy s uvalením cla odhaluje Stolperův-Samuelsonův teorém. Představme si, že Ricardie je země bohatá na kapiUiLa..-spGGÍ.alizuj.c.AerjitL.pj^).dulv.c,L!i.UiLků, jejichž výroba je náročná na tento zdroj. Montáž chladniček je ale výroba náročná na pracovní sílu. Taje v Ricardii (v relaci k nízké ceně kapitálu) velice drahá. Proto v ní Ricardie nemá komparativní výhodu a chladničky dováží. Uvalení cla na dovoz chladniček zvýší jejich domácí ceny, zatímco ceny v exportní zemi se sníží. To umožňuje rozšířit v Ricardii výrobu chladniček - to je výrobu komodity s komparativní nevýhodou. Následný tlak na zvýšení zaměstnanosti v montovnách chladniček zvyšuje reálné mzdy a snižuje cenu kapitálu v Ricardii. Přesně opačný efekt bude probí- 58 ss. Pí I hat ve zbytku světa. Stolperův-Samuelsonův efekt poukazuje na zásadně proti-;_, tržní charakter všech cel. Cla mohou významně ovlivnit distribuci důchodů, .zaměstnanost a efektivitu hospodaření s výrobními zdroji. Narušují tím základní ■' "pravidla, podle nichž probíhá mezinárodní dělba práce a optimální alokace zdrojů: : 1. Místo aby ceny komodit ve světě konvergovaly k jediné světové ceně, tyto ceny divergují. ; 2. Podobně ve světě nekonvergují ani ceny výrobních faktorů. Naopak, vlivem cla se pohybují v protisměru. To je opačně, než k čemu by vedl rozvoj svobodného obchodu. Ceny nedostatkových faktorů v Ricardii stoupají a ceny faktorů, jichž má dostatek, se snižují. Obdobně je tomu ve zbytku světa. 3. Oba předchozí trendy dávají špatné signály trhu a ten alokuje výrobní zdroje do společensky méně efektivních činností na úkor útlumu efektivnějších činností. 4. Struktura spotřeby se také vyvíjí neefektivním způsobem. 5. Rostou transakční náklady na vedení obchodu. Vzrůstá celní byrokracie, lobbis-mus, hledání renty, negociace obchodních komor a zasedání mezinárodních organizací pro snížení celních bariér. 6. Ztráta konkurenčního prostředí vede k nižší motivaci po zefektivnění výroby a po prosazování inovací. 7. Clo neovlivňuje jen sociální aspekty redistribuce, ale má i nebezpečné politické dopady. Clo svými externalitami nejenže staví proti sobě jednotlivé země a vede k oboustranně škodlivým celním válkám, ale i uvnitř každé země rozděluje jejich obyvatele, protože útočí na jejich důchody. Antagonismus mezi zájmy vlastníků pracovní síly a vlastníků kapitálu se zvyšuje nejen v zemi, která clo uvalila, ale přesouvá se i do jiných zemí světa, a to proti jejich vůli. Například v Ricardii je zájmem dělníků prosadit cla, protože to ještě dále zvýší jejich mzdy. Na druhé straně kapitalisté budou prosazovat liberální politiku, protože cla snižují jejich výnosy z kapitálu. Opačná paradoxní situace nastává v těch zemích ve zbytku světa, které jsou relativně lépe vybaveny prací. Tam cla povedou ke snižování mezd a zvyšování návratnosti kapitálu, přičemž není důležité, zda to jsou cla vlastní (na jejich import), nebo cla Ricardie na jejich export. Položme si nyní trochu cynickou otázku: jak přimět cizí výrobce k tomu, aby se co nejvíce podíleli na platbě cla do státní pokladny, a současně aby to nezpůsobilo příliš velké škody na nezvratných společenských ztrátách z cla? Pokud chceme takto optimalizovat národní oportunismus z existence tržní síly nad importy, tak víme, že celní sazba musí být vyšší než 0. Z obrázku 1.15 můžeme vidět, že nasazení nepatrného cla (například ve výši 1 %) posouvá rovnovážný bod na průsečíku křivek Dm a Sw zvýšené o 1 % clo z polohy E„ o malinko na severozápad. Vzniklý miniaturní trojúhelník ztrát b+d by byl výrazně menší než zisk z nově vzniklého úzkého obdélníku cf. Pokud zvýšení cla o další procento znovu zvýší naše čisté výnosy, můžeme pokračovat tímto způsobem dále. Naproti tomu" kdybychom zvýšili clo až do výše Pmax - Pmin, zlikvidujeme veškeré 59 dovozy. Toto tzv. prohibitivní clo vytvorí společenskou ztrátu o ploše trojúhelníku PmaxE0Po, přičemž obdélník výnosů cf bude nulový. Splynul by totiž s osou P. Nasazení tohoto maximálního cla tudíž také není řešením problému. Je zřejmé, že tzv. optimální clo musí ležet někde mezi nulovým a prohibitivním clem. Jeho výši poznáme podle toho, že daná mezní změna cla nepřináší žádný přírůstek čistého zisku. To znamená, že v tomto bodě se mezní přírůstek výnosů (cf) rovná meznímu přírůstku ztrát (b + d). Pokud výši optimálního cla odvodíme pomocí parciálních derivací, můžeme zjistit, že optimální clo se rovná převrácené hodnotě cenové pružnosti nabídky importu S„. Čím je tato pružnost nižší, tím větší se nám nabízí možnost k tomu, bychom pomocí cla získali od zahraničních dodavatelů cenové ústupky. Pokud by například byla cenová pružnost nabídky v bodě Eu rovna 1,2, pak optimální clo by bylo 83 %, což na obrázku 1.15 přibližně znázorňuje clo způsobující snížení dovozu na M2, čímž se světová cena sníží na P2*. Kdyby byla cenová pružnost Sw rovna 12, pak by bylo nutno optimální clo snížit na 8,3 %. Zvláštní případ nastává, když se pružnost nabídky blíží nekonečnu, což byl případ malé země z obrázku 1.14. V tomto případě je optimální celní sazba rovna nule. Pokud malá země přesto clo nasadí, má z něho jen společenské ztráty. Jinou optimalizační úlohou by mohla být maximalizace příjmu státní poklady z cla uvaleného na dovoz dané komodity. V tom případě bychom hledali, které clo vede k největší ploše obdélníků cd + cr. Lze dokázat, že toto clo by mělo být ještě vyšší než „optimální clo" počítané podle předchozího postupu. Vysoká průměrná cla mohou být tudíž známkou průniku zájmů průmyslové lobby a lobby fiskální, přičemž účet za takto vzniklé neefektivnosti platí domácí spotřebitelé. Efektivní míra celní ochrany V předchozím výkladu jsme došli k závěru, že clo vyměřené na určitou dováženou komoditu podporuje rozvoj tuzemské antiimportní produkce. Například na obrázku 1.14 clo na konkurenční dovoz obilí vedlo ke zvýšení jeho domácí výroby z bodu S, do S2. Bylo to proto, že předtím došlo ke zvýšení domácí ceny obilí z Pw do Pw(l +t), což na trhu platilo bez rozdílu, zda obilí pocházelo z ciziny, nebo z domova. Zvýšené ceny dovozu se v podmínkách perfektní konkurence mohou přelévat do poptávky a do vyšších cen všech domácích výrobků, které jsou buď přímými komplementy domácí antiimportní výroby, nebojsou efektivními substituty daného dovozu. V prvním případě se zvýšená domácí výroba nahrazující dovoz poptává více po subdodávkách. Ve druhém případě se po zvýšení ceny dovážené komodity část odrazené poptávky přeorientuje na nákupy substitutů. Clo potom pomáhá širší části domácí ekonomiky, než se zdá na první pohled. Přelévání zvýšených cen z cla do jiných komodit však není zřejmé v případě, že jejich výroba vykazuje konstantní výnosy z rozsahu. Když by tento předpoklad platil, pak uvidíme, že otázka celní ochrany je dosti problematická. Problém si vysvětlíme na výrobě aut. Toto odvětví je v podstatě montážní linkou závislou na subdodávkách z odvětví strojírenství, gumárenství, sklářství, textilu, 60 elektrotechniky atd. V případě cla ad valorem se toto clo vybírá z hodnoty auta jako finálního produktu, kam uvedená odvětví přispěla svými subdodávkami. Indukované zvýšení cen doma vyráběných aut se projeví ve vyšším inkasu prodejů za tato auta. U existujících výrob je to často jen renta nad rámec už existujícího přebytků výrob-cfi. jak tomu bylo na obrázku 1.14 v případě lichoběžníku a. Postatou tzv. efektivní celní ochrany je otázka, koho vlastně clo chrání. Budou domácí výrobci aut ochotni se rozdělit o svůj dodatečný zisk se svými subdodavateli? Respektive jaké šance mají tito subdodavatelé, kteří vytvořili valnou část hodnoty auta, aby jim montovna aut část renty přepustila? V podmínkách malé otevřené ekonomiky s perfektní konkurencí a s konstantními výnosy z rozsahu prakticky žádnou. Pokud všichni subdodavatelé zvýší cenu (což je samo o sobě náročné zkoordinovat), montovna raději díly nakoupí v cizině. Jedinou šancí subdodavatelů je, že prosadí uvalení cla i na své materiálové výstupy. To by ale poškodilo ziskovost a konkurenční schopnost montovny aut, protože cena jejich materiálových nákladů by vzrostla. Clo se stává velkým problémem, když je výroba vysoce strukturovaná do rozsáhlého řetězce subdodavatelů. Ve skutečnosti začne efektivně chránit jen úzký okruh výrobců. Jako ilustraci problému uvažujme výrobu oděvního průmyslu, která vyžaduje fv-_ dodávky látky z textilního průmyslu. Původní cena obleku byla např. 10 000 Kč, což byla také cena konkurence z dovozu. Cena textilních materiálů byla 6 000 Kč, což znamená, že přidaná hodnota u výroby oděvů byla 4 000 Kč na oblek. V rámci akce na ochranu domácí výroby oděvů se zavedlo nominální clo ad valorem 20 % z ceny obleků. Cena obleků se tak zvýší na 12 000 Kč a přidaná hodnota v oděvní výrobě stoupne na 6 000 Kč. Textilní výroba clem chráněna nebude, protože dodatečný zisk 2 000 Kč zůstane u výrobců oděvů. Efektivní míra celní ochrany (E;) je definována jako procentuální navýšení přidané hodnoty (PHj) na fyzickou jednotku výroby v jednotlivých průmyslových oborech (i=l, 2, ..., m) vlivem celní ochrany (t). fs£- Ei = (PHi není kterékoli rady se může stát kterýkoli člen organizace. Sekretariát, řízený generálním ředitelem, má v působnosti zabezpečování technických a organizačních otázek. Generálního ředitele jmenuje Konference ministrů. Jako druhou mimořádnou událost lze označit skutečnost, že se významným způsobem rozšířily aktivity této organizace. Jestliže do 1. ledna 1995 byla základem Všeobecná dohoda o clech a obchodu a pokrok se realizoval zejména jejím zdokonalováním, a to jak zlepšováním přístupu na trh a zkvalitňováním listin koncesí jednotlivých smluvních stran, tak rozpracováváním jejích jednotlivých ustanovení do samostatných dohod, po tomto datu došlo k významnému vykročení za tento rámec a ke sjednání řady zcela nových ujednání. Sjednáním Ujednání o pravidlech a řízení při řešení sporů došlo ke sjednocení všech, do té doby po jednotlivých dohodách roztříštěných, ustanovení o této problematice a vytvořil se tak integrovaný a vzájemně provázaný jednotný systém. Smluvní rámec byl dán mechanismu přezkoumáváni obchodní politiky, jehož podstatou je periodické prověřování širokého komplexu otázek po způsobu, jak členské státy uplatňují Dohodu o WTO, obchodní politiku na ni navazující, ale i po tom, jak přijímají příslušná rozhodnutí, jaké je ekonomické klima dané země včetně otázek monetární politiky, privatizace, zaměstnanosti, restrukturalizace podniků, toků obchodu a podobně. Cyklus prověrek je diferencován a Česká republika je zařazena do nejpočetnější skupiny zemí s šestiletou periodicitou. Tímto mechanismem je dovršen systém mezinárodní kontroly nad plněním mnohostranných dohod, který je založen v dohodách samotných povinností notifikovat všechny relevantní kroky legislativní i individuální povahy příslušným specializovaným radám či výborům tak, aby je kterýkoli člen na jejich zasedáních mohl zkoumat a upozorňovat či dotazovat se na jejich nedostatky. Mechanismus přezkoumání obchodní politiky je možno považovat za velmi závažný krok k prohloubení účinnosti mnohostranného obchodního systému, stejně tak jako integrovaný systém řešení sporů. Vzrůstající role mezinárodního obchodu ve světové ekonomice a prohlubující se ekonomická kooperace rozšiřují okruhy otázek, které jsou z tohoto pohledu důležité. Dokladem toho je skutečnost, že byla sjednána Dohoda o investičních opatřeních, mající vztah k obchodu, a Dohoda o obchodních aspektech práv k duševnímu vlastnictví. Zcela samostatnou kapitolu představuje uskutečnění záměru, který byl zvažován již v rámci přípravného výboru Konference o obchodu a zaměstnanosti v roce 1946. Právní regulace se v rámci Uruguayského kola mnohostranných obchodních jednání dočkal i obchod službami. Všeobecná dohoda o obchodu službami je obdobně jako Všeobecná dohoda o clech a obchodu založena na principu zacházení podle doložky nejvyšších výhod 97