Marie Jurenková Evaluační výzkum II. Programová teorie Program: Podpora terénních sociálních pracovníků v sociálně vyloučených romských komunitách Obsah programu: Účelová dotace na místo terénního sociálního pracovníka určená na náhradu všech nákladů spojených s činností pracovníka Akční model Cílová populace: Pokud je skutečným programem Podpora terénních sociálních pracovníků v sociálně vyloučených romských komunitách, pak myslím, že lze za cílovou skupinu považovat jedině terénní sociální pracovníky působící ve vyloučených romských komunitách. Program na mne ale působí dost nejasně a nejsem si jistá, zda se z tohoto programu postupně nevyvinul spíše Program na podporu sociálně vyloučených romských komunit a zda pak není třeba považovat za cílovou skupinu spíše tyto komunity a terénní sociální pracovníky jako realizátory tohoto programu. (Z nejasnosti cílové skupiny, na kterou má být program zaměřen, pak vyplývají i další problémy, se kterými se potýkám, mám-li stanovit, kdo je v tomto programu implementující organizací, kdo realizátorem…) Za implementující organizaci považuji Úřad vlády ČR (vládní agentury), který financuje podporu TSP. Tento úřad považuji zároveň za hlavního realizátora. Obecní samosprávy a Obecní úřady pak vnímám jako spolurealizátory, příp. jako spolupracující organizace, komunitní partnery. Jako kontext prostředí vnímám ČR a její legislativu, pozici terénních sociálních pracovníků v ní, to, jak je v naší oblasti TSP přijímána a hodnocena, významným kontextem budou jistě i kulturní zvyky a to, jak TSP vnímají a hodnotí ti, kterým TSP slouží. Těžko budou mít úspěch programy podpory TSP v prostředí, kde není TSP považována za legitimní. Intervenčním protokolem, protokolem poskytovaných služeb, který bude předpisem, jak postupovat při intervenci, bude v případě Programu podpory TSP vedoucí k získání dotace zřejmě předpis, kterým bude dáno, komu, za jakých podmínek a jak bude tato dotace poskytována. V případě, že by však byl program spíše programem na podporu sociálně vyloučených romských komunit a realizátorem tohoto programu by pak byla spíše TSP, pak bude tímto protokolem spíše metodický postup řešící, jak s těmito komunitami pracovat, aby bylo dosaženo jejich větší integrace. Model změny Jako hlavní intervenci pak podle obsahu programu vidím v podpoře terénních sociálních pracovníků, a to především ve finanční podpoře. Z nahlédnutí do programu však pro mne zároveň vyplývá, že možná šlo i o jejich podporu, co se týče metodiky, doporučení, jak s klienty pracovat. Determinantami, faktory, které mohou do programu vstupovat, působit na něho, a mít vliv na jeho výsledky by snad mohly být změny ve vládě, v jejích preferencích a v možnosti nepovažovat tento program za důležitý… Výsledkem programu, modelu změny by mělo být získání dotace na místo terénního sociálního pracovníka, která by byla určená na náhradu všech nákladů spojených s činností pracovníka.