Vyučující: PhDr. Jiří Winkler PhD. Předmět: Evaluační výzkum II. Vypracovala: Veronika Šuráňová Učo: 75340 Termín odevzdání 14.11.2006 Domácí úkol: Vytvořte schematický akční model a model změny vládního programu podpory terénní sociální práce při obecních samosprávách. (podle přiloženého příkladu) Posuďte, jaké prvky akčního modelu způsobují, že programové působení je neúčinné. Za cíl programu pro váš rozbor zvolte modelové cíle obecních samospráv. Faktické výsledky a vlivy (impact) programu popište souhrnně. Uveďte z hlediska zvolených cílů neočekávané negativní vlivy programu. Pomůcky pro domácí cvičení tvoří příklad schématu a odkaz na výzkumnou evaluační zprávu. Rozsah úkolu: schéma + 1 stránka rozboru příčin malé účinnosti. Akční model Model změny Model změny: Intervence - Program podpory TSP v soc. vyloučených romských komunitách., rozšiřování práce pomáhajícího pracovníka. Determinanty – Míra financování, odborná kompetence soc.pracovníků TSP, míra soc.vyloučení romských komunit. Výstupy - Začleňování romských sociálně vyloučených komunit do společnosti, posilování sociálních kompetencí klientů. Otevřená komunita schopna řešit své problémy sama. Malá účinnost vládního programu se odvíjela hned na několika úrovních. Jedním z faktorů malé účinnosti byla nedostačující spolupráce mezi obecními úřady a organizacemi realizujícími TSP. Tyto strany se nesjednotili či nebyl poskytnut prostor pro sjednocení postupů řešení v jednotném chápání vládního programu, rovněž koordinace metod realizace programu neodpovídala jejich společnému zájmu. Významnou roli hrály i politicko-stranické aspekty při realizaci vládního programu na úrovni obecních samospráv, zejména se to týkalo řad zastupitelstva. TSP chápala danou problematiku romských vyloučených komunit s ohledem na konkrétní problémy konkrétních klientů, přičemž nebyla brána v potaz globální koncepce vládního programu. Obecní samosprávy při zavádění vládních opatření naopak brali při situaci klientů v potaz pouze globální vládní program, aniž by akceptovali konkrétní a individuální aspekty dané problematiky. TSP a obecní samosprávy nebyli kompatibilními. Dalším slabým článkem je nízká odborná kvalifikovanost terénních sociálních pracovníků vzhledem k cílům vládního programu. Z uvedených příkladů výpovědí soc.pracovníků neziskových a vládních organizací je jasné, že mají odlišné priority při chápání problematiky jejich klientů. Přičemž i postupy a implementace k dosažení cílů se na jednotlivých stranách různí. Dalo by se rovněž hovořit o komunikační bariéře mezi tvůrci vládního programu, obecními zastupiteli a samosprávami a TSP.