Mechanismy sociálního začleňování 11.12.2006 O/ Ochrana před diskriminací O/ Kultura a sport O/ Pracovní trh O/ Vzdělávání (1) Ochrana před diskriminací O/ Rozvoj antidiskriminační legislativy O/ EU l Směrnice o rovném zacházení bez ohledu na rasu (2000/43/ES) l Směrnice o rovném zacházení v zaměstnání a povolání (2000/78/ES) l Akční program boje proti diskriminaci O/ Opatření v české legislativě l Listina základních práv a svobod l Mezinárodní úmluvy l Součást různých zákonů O/ Otázka pozitivní diskriminace (2) Kultura a sport O/ Pozitivní účinky: l Rozvoj sebevědomí a sebeúcty l Rozvoj dovedností l Překonávání kulturních rozdílů a diskriminace l Rozvoj sociálního kapitálu l Zlepšení přístupu k informacím O/ Programy na lokální úrovni O/ Národní úroveň O/ Pozitivní příklady z evropských zemí (3)Pracovní participace jako jádro sociálního začlenění Potenciál a meze strategie sociálního začleňování prostřednictvím inkluze na pracovní trh Strategie začleňování na pracovní trh O/ Opatření dle typologie diskurzů sociální exkluze l Redistributivní diskurz l Sociálně-integrativní diskurz l Moralizující diskurz O/ Vazba na typologii sociálního státu O/ Přístupy k aktivaci nezaměstnaných l Sociálně začleňující l Workfare O/ Opatření zaměření na odstranění institucionálních a kulturních bariér O/ Role NAPSI v této oblasti Limity začlenění prostřednictvím pracovního trhu a alternativní strategie O/ Limity ve vztahu ke specifickým kategoriím sociálně vyloučených O/ Otázka neplacené práce l Negativní důsledky existující strategie l Nutnost uznání významu dalších aktivit O/ Beck: multiaktivní společnost Charakteristiky multi-aktivní společnosti O/ Všeobecná redukce pracovní doby O/ Přístup k placenému zaměstnání O/ Redistribuce péče o rodinu O/ „Občanská práce“ l Vznik sociálních nároků l Společenské uznání l Občanský příjem O/ Více prací O/ Právo diskontinuity O/ Právo zvolit si délku pracovní doby (4) Začleňování v oblasti vzdělávání a kvalifikace O/ Předškolní vzdělávání l Inkluze rodičů (matek) na pracovní trh l Vyrovnání šancí dětí l Prevence negativního mezigeneračního přenosu O/ Školský systém O/ Vzdělávání dospělých a celoživotní vzdělávání O/ Rozvoj dovedností v oblasti ICT a zvyšování počítačové gramotnosti O/ Rozvoj dalších „soft“ dovedností