Teoretické přístupy k posouzení Systémové hledisko Systémová perspektiva n Allen Pincus a Anne Minahanová (1973) n Teze: „Sociální problémy se týkají interakce mezi osobou a systémy zdrojů“ n Terminologie: problém, klient, případ Typy systémů zdrojů n Neformální/přirozené systémy: Ty zahrnují rodinu, přátele, sousedy, spolupracovníky a další. Poskytují emoční podporu, rady, informace a praktickou pomoc (např. hlídání dětí, drobné výpůjčky). n Formální členské systémy: Patří mezi ně například odbory, rekreační kluby, podpůrné skupiny, sdružení rodičů a učitelů, družstevní společenství a sdružení nájemníků, které poskytují specializovanou pomoc než poskytují neformální systémy. n Veřejné/ společenské systémy: Patří k nim například zdravotní systémy, státem garantované sociální služby, soudnictví, vzdělávací systémy. Čtyři interakční systémy Systém činitele změny n Sociální pracovník, který primárně odpovědný za práci na případu !!! n Kdo ještě tento systém „obývá“? n Role sociální práce je v posouzení vnímána jako centrální a uvažuje se množství různých intervencí, které jsou rozložené na spektrum různých osob. Klientský systém Pincus a Minahanová definují klienta velmi specificky, a to jako každou osobu, rodinu, skupinu, komunitu nebo organizací, která (1) požaduje, zapojuje se a souhlasí s poskytnutím služby sociálního pracovníka, (2) očekává užitek z kontaktu a (3) má kontrakt nebo pracovní dohodu se sociálním pracovníkem. Cílový systém n Jedná se o lidi, které má činitel změny v souladu s definovaným cílem změnit či ovlivnit. n Může zahrnovat klienta nebo osoby v klientském systému Akční systém n Jsou to lidé, kteří pracují souběžně se sociálním pracovníkem. n Jsou často zejména rodiče či přátelé klienta, učitelé, zdravotníci, podpůrná skupiny. I oni se v určité míře podílejí na úsilí o změnu. Případ k řešení n Paní Novotná, 88 let, žije sama. Je vdova a její jediný syn žije ve vzdálenosti 30 km a není schopen ji pravidelně navštěvovat. Sama již není schopna nakupovat, má problémy s pamětí a je čas od času inkontinetní. n Má dva sousedy, kteří ji střídavě pomáhají. Nakupují jí jídlo, ale mají starost o její zdravotní stav, který se celkově zhoršuje. V poslední době několikrát upadla a nemohla vstát, dokud ji někdo nenavštívilo. Kontaktovali sociálního pracovníka. n Sociální pracovník navštívil paní Novotnou, aby posoudil její schopnost žít samostatně, jaké služby požaduje a případně bude akceptovat, a kdo jsou lidé, kteří je nejlépe poskytnou. n Paní Novotná požaduje takové služby, které ji umožní zůstat doma. Sociální pracovník ovšem musí přesvědčit svého nadřízeného o schválení výdajů na tyto služby. Výhody systémového přístupu 1 n Umožňuje „jednoduše“ definovat cíl intervence (definicí zakázky). n Vytváří dobré východisko pro plán intervence. n Systémový přístup umožňuje objasnit účel různých kontaktů a aktivit a vztahů, které má s různými stranami. n Tvorba akčního systému umožní získat širší perspektivu celé situace, zvláště s ohledem na mobilizaci lidí a zdrojů. n Chrání sociálního pracovníka před pocitem, že musí sám realizovat všechny kroky osobně. n Vymezuje místo (roli a úlohy) sociálního pracovníka. n Vymezuje co vše, v jaké míře má být vykonáno a kým. n Sys. Přístup ukazujre, že osoba, která požádala o pomoc nemusí být nutně cílem intervence. n Systémový přístup nepředpokládá intervenci určitého typu (individuální, skupinovou, komunitní). Výhody systémového přístupu 2 n Důraz na dovednost síťování, také na schopnost širšího náhledu na situaci a na plánování intervence. n Přístup podněcuje k úvaze zda akční systém dobře funguje, k systematickému uvažování o možných příčinách dysfunkce. n Důraz na princip sebeurčení a zmocnění. n Systemická mapa je vhodná pro všechny oblasti praxe – terénní práce, skupinová práce, lze jej užít v kontextu ústavní péče, komunitní práce. n Mapa systémů podporuje posouzení v tom, že lokalizuje začleňuje do tvorby akčního plánu, všechny aktivity lidí v sociální síti. Nevýhody systémového přístupu n Hlavní nevýhodou systémového pohledu je, že je příliš obecná a neumožní hloubkový vhled při posouzení. n Systémová mapa je sama o sobě nedostatečná, vyžaduje využití i dalších teorií. n Systémová teorie se představuje jako nehodnotící, ale ve skutečnosti umožňuje, aby sociální pracovníci v průběhu posouzení pracovali s běžnými hodnotovými pozicemi, které jsou ve společnosti dominantní. Reference List Milner, Judith and O´Byrne. 1998. Assessment in Social Work. 1 ed. New York: PALGRAVE. Děkuji za pozornost