1 Osnova výuky ­ prosinec 2006 PhDr. Alena Lubasová Kurs : SPP 802 Personální analýza, plánování a strategie 2 Zadání jednotlivých úkolů projektu 1. Identifikační údaje a zaměření organizace 2. Definujte poslání a globální strategii zvolené organizace 3. Definujte personální strategii 4. Formulujte aspekty psychologické smlouvy 5. Návrh organizační struktury organizace ve formě organizačního schématu 6. Vytvoření konceptu personálního útvaru nebo personálního řízení organizace a formulace jeho etického kodexu 7. Rozpracování personální strategie do jednotlivých bodů personální politiky a vypracování 3 bodů personální politiky až do podoby pravidel 8. Příprava personálních plánů , popis použité metody Zadání jednotlivých úkolů projektu 9. Formulace požadavků na kompetence manažerských a klíčových funkcí 10. Příprava personálních plánů , popis použité metody 11. Formulace požadavků na kompetence manažerských a klíčových funkcí 12. Metodika výběru zaměstnanců při obsazování jednotlivých pracovních pozic 13. Návrh opatření ke zvyšování pracovního výkonu ve formě rozpracované personální politiky 14. Vytvoření základního rámce vnitřního komunikačního systému a formy participace zaměstnanců na řízení a rozhodování 15. Závěr - co jste si z práce na projektu odnesli, (přínos, problémy, šance projektu na praktické zrealizování), jak budete fungovat jako tým - co bude vaší silnou stránkou a co vaší slabinou na základě testu týmových rolí (test každého člena týmu bude tvořit přílohu projektu ) 3 Připomínky k projektům o Dodržet doporučený postup, včetně číslování kapitol o Dodržet požadovanou formu ­ písmo, zápatí atd. o Pracovat s organizačním schématem ­ tzv. pavouk o Nevkládat zbytečné kapitoly ­ číslování max. 3- úrovně o Vybilancovat používání česko-angličtiny např. v názvech útvarů o Konkretizovat závěry pro danou organizaci ­ vyhnout se popisu úkonu, ale konkretizovat . Práce nesmí mít popisný, ale řešící charakter Úprava projektu ­ doporučení o Písmo velikost 12 bodů o V zápatí uvést datum zpracování jednotlivých částí , jméno a příjmení členů týmu o Dbát na grafickou úpravu- zaujmout o Jednotlivé úkoly vypracovat co nejjasněji, nejstručněji a nejsrozumitelněji o Závěrečné prohlášení o týmové práci a podpis jednotlivých členů týmů 4 Způsob odevzdání o Projekt odevzdat nejpozději do 30.12. 2006 v písemné podobě i elektronické podobě ­na CD : 1. Na sekretariát k p. Pavlíkové ­ nebo 2. Zaslat poštou na adresu : Alena Lubasová, Ladova 33, 621 00 Brno ­ doporučeně o Bez odevzdání projektu nemůžete být připuštěni ke zkoušce/testu Konzultace k práci na projektu V úterý 19. 12.2006 v době od 14,00 do 16,00 hod., učebna U36. Doporučuji předem se registrovat e-mailem 5 Zkouškové termíny Sobota : řádný 6.1. 2007 od 12,00-14,00 hod .............P52 Sobota: řádný 20.1.2007 od 14,00 hod ....P21 Pátek : řádný + opravný 26.1. 2007 od 10,00- 12,00 hod..........P24 oJiné oficiální termíny nejsou fakultou stanoveny- případné změny naleznete v IS oOkruhy otázek k ústní zkoušce naleznete v IS Zadání úkolu ke zkoušce Před samotnou zkouškou bude zadán písemný test ověření získaných znalostí (více forem) : o Test bude na místě vyhodnocen /bodován o V případě dosažení požadovaného počtu bodů bude navržena známka s ohledem na hodnocení práce na projektu o Při nedosažení limitu bodů nebo nesouhlasu se známkou bude následovat ústní zkouška 6 Tématický celek E. 7 Schéma výuky Strategie a personální management Personální plánování Personální analýzy Vybrané personální procesy Projekt ,,Řízení lidských zdrojů ve vybrané organizaci" Úvod do tématického celku D o Je důležité pochopit vzájemné vztahy v personálním řízení ­ strategie (Cíl) ­ plánování (co a kdy) ­ analýzy (proč) ­ procesy (jak) o Procesů v personálním řízení je velmi mnoho - zabýváme se pouze těmi, které netvoří samostatný předmět vašeho oboru 8 Téma I. Zajištění pracovníků Zajištění pracovníků je konkrétní personální činnost, pro kterou musíme mít k dispozici všechny potřebné informace, vyplývající z provedených analýz. Proces zajištění pracovníka pro konkrétní pracovní pozici pak probíhá v těchto krocích : Zdroje náboru o Osobní doporučení o Inzerát v místním nebo celostátním tisku (Rovnost ­ Mladá fronta Dnes) o Odborné časopisy o Noviny a magazíny minoritních skupin o Elektronické komerční databáze o Databáze úřadu práce a burz práce o Cílený nábor formou dne otevřených dveří o Personální agentury 9 Adaptace oJe plně v rukách personalistů i ostatních pracovníků ve firmě. Pokud není tento krok formálně ošetřen ­ může veškerá snaha předcházejících kroků vyjít naprázdno. oPravidlo prvního dojmu- Jestliže je první dojem špatný, pak se jen velmi těžko napravuje . o Pracovník si vytváří vztah k firmě během prvního týdne. Ten rozhoduje o vytváření jeho vztahu k zaměstnavateli Základní pravidlo výběru Schopnosti / lze rozvíjet (prověřit znalosti,dovednosti, zkušenosti ) Postoje / nutno usměrňovat (aktivita, motivace, sdílení cílů ) Vlastnosti/poznat , akceptovat ­ neakceptovat 10 Typy výběru oPohovor s vedoucím pracovníkem oVýběrové řízení organizovanou formou oAssessment centrum oMěření způsobilosti dle kompetenčních modelů Typ a způsob výběrového řízení závisí na obsazované pozici a finančních možnostech. Standardní metody výběru o Strukturovaný rozhovor s předem připravenými otázkami a kritérii hodnocení o Posouzení celkového dojmu , kterým účastník působil o Osobní SWOT analýza 11 Hodnocení uchazeče v rámci VŘ Hodnotící krychle Schopnosti = vstupní potenciál Chování = způsob dosahování cílů Výkon= výstupníefekt Základní pravidlo přijetí Přijetí pracovníka je měřítkem úrovně organizační kultury 12 Stabilizace Kdy stabilizovat ? oJestliže nám míra mobility překročí 10 % /viz personální analýzy / pak je nutno aplikovat radikální stabilizační program Koho stabilizovat ? oZpravidla se opíráme o portfolio zaměstnanců dle schopnosti flexibility oFlexibilita pracovníka je hlavním parametrem pro stabilizaci. Rozdělení zaměstnanců do portfolia CHYTRÝ SPÍCÍ PROSTÝ HLOUPÝ úroveň znalosti Ví úroveň sebepoznání Ví Neví Neví stabilizujeme nestabilizujemepoučíme , pak stabilizujeme Probudíme, pak stabilizujeme 13 Adaptační proces Adaptační proces je získávání a osvojování si specifických poznatků a dovedností pro převzetí určité úlohy ve společnosti . Délka adaptačního procesu je různá dle charakteru organizace a pracovní pozice. V rámci adaptace je po pracovnících požadováno zvládnutí : Pracovní adaptace - pracovní úlohy, procesy a postupy ­ ,,zaběhnutí" se v nové práci Sociální adaptace ­ postupné začleňování do sociálních vztahů v rámci celé skupiny a do systému organizace (znalost cílů, organizační kultura, předpisy, normy vyhlášky, tj. vnitřní legislativa organizace) Pozor na paradoxy personálního řízení při stabilizaci o Při zajišťování a stabilizaci pracovníků pro potřeby organizace dochází někdy k tzv. Paradoxům personálního řízení , které je možno jednoduše matematicky vyjádřit takto : 5 + 2 = 5 princip krytí neschopnosti 5 + 1 = 4 nástup rozkladného elementu 5 ­1 = 6 propuštění brzdného elementu 5 - 1 = 3 odchod tvůrce (viz týmové role) 5 +0 = 7 uplatnění motivačního postupu 5 + 0 = 3......................................................... 14 Téma II. Zvyšování výkonnosti Základní vzorce pro podávání výkonu VV = f (S x M) S = f (N x Z ) M= f (O x P) V= f (N x Z x O x P ) Pozor na to, abychom S , které má trvalou - dlouhodobě neměnnou charakteristiku nezaměňovali za M , které se rychle mění a vyžaduje trvalou pozornost S motivací souvisí i pojem uspokojení z práce Silná preference : oOdměňování oSociální výhody oPracovní vztahy oMožnost postupu Nižší preference: oCharakter práce oOrganizace práce oPracovní podmínky Jak souvisí tyto faktory s motivací ? 15 7,7 6,6 6,2 5,6 4,2 4,2 4 3,5 3,5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 plat zajímavá práce dobré vztahy přístup vedoucího pracovní prostředí, podmínky uplatnění kvalifikace pracovní postup zaměstnanecké výhody vyhovovující prac. doba průměr hodnocení na škále 1- 9 (9-nejdůležitější, 1- nejméně důležitý) Důležitost faktorů spokojenosti Portfolio zaměstnanců nízká vysoká nízkávysoká motivovanost !?! Zaměstnanci, kteří jsou vysoce motivováni a zároveň velmi spokojeni s podmínkami ve firmě . Zaměstnanci, kteří nejsou extrémně motivováni, ale jsou docela spokojeni s tím, co jim firma nabízí. Představují stabilní základ dané společnosti. Nejsou ani motivovaní k práci, ani nejsou spokojeni se svým zaměstnavatelem. Zaměstnanci, kteří jsou obvykle vysoce motivovaní, ale z nejrůznějších důvodů nejsou příliš spokojeni s podmínkami ve firmě . TahouniUsedlíci Potížisté Kritici spokojenost 16 Důsledky uspokojení z práce: Růst nebo pokles těchto faktorů : oProduktivita oFluktuace oAbsence Motivace a uspokojení jsou dva odlišné pojmy !!! Vnější a vnitřní motivace Co potřebuje lokomotiva proto, aby se rozjela , tam kam potřebujeme ? 17 Maslowova pyramida (1943) FYZIOLOGICKÉ POTŘEBY Musím.... JISTOTA ­ BEZPEČÍ SOCIÁLNÍ POTŘEBY Měl bych, mohu .... UZNÁNÍ Chci .... SEBEUSPOKOJENÍ STRACHSTRACH POVINNOSTPOVINNOST ZZÁÁJEMJEM Způsoby motivace oSystém odměňování je alfou a omegou účinné motivace oSociální funkce firmy a sociální program/program Cafeterie oHodnocení a kariérový postup - Oba procesy ­ hodnocení i řízení kariéry probíhají přirozeně v každé firmě ­ je jen otázkou, zda formálně či neformálně. oKomunikační systém Úkolem personalistů by mělo být mít tyto procesy formalizované. Je to někdy dosti tvrdý boj . 18 Ukázka diskuse k tématu motivace v Co je to vnvněějjšíší motivace ? Kdo ji vytváří a kdo je jejím příjemcem ? v Co je to vnitvnitřřnníí motivace ? Jak se vytváří a kdo je jejím příjemcem ? Adamsův model teorie rovnováhy B. Vstup = vynaložené úsilí Ip A .Výstup = vnitřní i vnější odměna organizace Op= Oi C. Srovnání s ostatními na obdobné pozici Ii SCHÉMA MOTIVACE OOpp// IIpp == OOii // IIii 19 Porušení psychologické smlouvy B. Vstup = vynaložené úsilí A. Výstup = vnitřní i vnější odměna organizace C. Srovnání s ostatními na obdobné pozici SCHSCHÉÉMAMA DEMOTIVACEDEMOTIVACE Porušení psychologické smlouvy B. Vstup = vynaložené úsilí A. Výstup = vnitřní i vnější odměna organizace C. Srovnání s ostatními na obdobné pozici SCHSCHÉÉMAMA MOTIVAMOTIVAČČNNÍÍHOHO KONFLIKTUKONFLIKTU 20 Diskuse : O co se jedná nyní ? B. Vstup = vynaložené úsilí A. Výstup = vnitřní i vnější odměna organizace C. Srovnání s ostatními na obdobné pozici .................................. .................................. .................................. Diskuse : O co se jedná nyní ? B. Vstup = vynaložené úsilí A. Výstup = vnitřní i vnější odměna organizace C. Srovnání s ostatními na obdobné pozici .................................. .................................. .................................. 21 Různé teorie motivací o Maslowova teorie (1943) : Hierarchický systém základních instiktoidních potřeb o Atkinsonova teorie (1953): Tendence dosáhnout úspěchu x Tendence vyhnout se selhání o Teorie Bűhlerové (1982) Cíle jako zdroj motivace , které jsou determinovány potřebami a tendencemi k jejich uspokojení Téma III. Zaměstnanecké a pracovní vztahy o Jedná se o vztahy zaměstnanec - zaměstnavatel ať v kolektivní tak individuální podobě. 22 Komunikace /komunikační systém Komunikace z pohledu jedince : o Účinná a efektivní komunikace z hlediska jedince je závislá na jeho schopnosti zpracovat informací ­ jedna informace - 70 myšlenek ­ jediný závěr o Schopnosti logické a přesvědčivé argumentace ­ rétorika , technika dotazování o Naslouchání ­ 45 % činnosti v komunikaci ­ největší problém v komunikaci o Analytické a tvůrčí myšlení převést do komunikace Komunikace /komunikační systém Z pohledu organizace: o Personalisté by měli dbát na vypracování formálního i neformálního vnitrofiremního komunikačního systému. o Dnes se firmy zabývají i rozborem škod, které vznikly z důvodu nefunkční komunikace, vytváří se tzv. komunikační audity a vlastní komunikační systémy , jejichž výstupy mají nejrůznější podobu - např. Komunikační karty- Kdo ­ jak- na jaké téma a s kým komunikuje . Zajímavé, ale zejména užitečné........ 23 Participace pracovníků na řízení oParticipace na vlastnictví prostřednictví zaměstnaneckých akcií ­ Př. BVV oParticipace na zisku ­ vlastníci se dělí o zisk se zaměstnanci ­ Sklárny Ruckl oParticipace na řízení organizací ­ ve správních či dozorčích radách ­ vyplývá z Obchodního zákoníků oParticipace na úkolech ­ účast na pracovních workshopech při tvorbě rozhodujících faktorů pro firmu např. Nové organizační uspořádání, mzdový systém apod. - Výsledek : Rychlejší ztotožnění se změnami . Řešení konfliktů a disciplinární řízení Vyžaduje od personalistů propracovaný systém, který tak posouvá jejich role do pozice mediátorů v konfliktu : oPokojná koexistence ­ urovnání rozporů oNalezení kompromisu - oboustranný ústup z pozic oŘešení problémů ­ dosažení oboustranně akceptovaných efektivních výsledků 24 Strategie jednStrategie jednáánníí v konfliktnv konfliktnííchch situacsituacííchch zájem spolupracovat potřebaprosaditse ANOANO ANOANO NENE NENE VYHNUTÍ SOUTĚŽENÍ SPOLUPRÁCE PŘIZPŮSOBENÍ KOMPROMIS Disciplinární opatření ? Co se stane , když se nebudou dodržovat organizační normy ?........... oPreventivní ­ jak předcházet porušení ----- ----------kontrola oNápravná -progresivní při opakovaném porušení pravidel ------trest oVelmi nutné pro komplexní využití možnosti zákoníku práce ----žlutá karta oDoporučení ­ mít disciplinární opatření ve formalizované podobě -----forma 25 Příklad - Mc. Gregorova teorie 60 % lidí typu x ­ nechtějí pracovat ­ potřebují donucovací prostředky, příkazy, normy 30 % lidí typu y ­ chtějí pracovat ­ potřebují vypracovat motivační a pobídkový systém 10% lidí typu z ­ potřebují pracovat ­vyžadují pouze prostor pro seberealizaci a prostředí důvěry Vztahy s odborovou organizací oJednou z nejdůležitějších činností personalistů ve firmě ­ bohužel zpravidla nejméně oblíbenou o Proč? Vyjednávání je platformou konfliktů ­ lidé obecně nejsou teoreticky na vyjednávání připraveni oVyjednávání většina lidí považuje za přirozený proces a proto si na něm zpravidla ,,vylámou zuby" 26 Kolektivní vyjednávání Základní proces ve spolupráci s odbory, který vyžaduje : ostanovit pravidla ­ kodex KV , který nesmí být z žádnou stran porušen oUzavření Kolektivní smlouvy ­ prvky dohodnuté nad rámec zákona a vyšší kolektivní smlouvy. oZpravidla se nevedou spory o obsah, ale o formu. Jak obsáhlá bude kolektivní smlouva ­ odbory chtějí hodně, aby si obhájili svoji důležitost ve firmě. 27 Závěr