1. a 2. týden
Dříve než začnete číst a využívat tuto interaktivní osnovu, stáhněte si níže uvedené dva základní materiály k předmětu PSY704. Obsahují vše podstatné o organizaci a obsahu předmětu. V průběhu absolvování předmětu Vám velmi doporučuji, mimo této osnovy, sledovat studijní materiály k předmětu. Ve všech složkách se budou objevovat materiály, které by Vám měly být k užitku.
PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
CHARAKTERISTIKA A CÍL PŘEDMĚTU
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy psychologického výzkumu, a to jak z aspektu produkčního (tj. realizace výzkumu), tak z aspektu konzumentského (tj. posouzení výzkumu). Předmět zprostředkuje studentům poznatky nezbytné k realizaci a posouzení výzkumného projektu. Po jeho absolvování budou účastníci schopni navrhnout a realizovat výzkumný projekt se všemi náležitostmi, tj. formulovat výzkumný cíl, výzkumné otázky, hypotézy, zvolit adekvátní výzkumný design, vybrat vhodné metody sběru dat a metody výběru zkoumaných osob, zacházet s prameny, zacházet s výsledky a napsat výzkumnou zprávu. Budou též schopni posoudit přednosti a nedostatky publikovaných výzkumů pro účely případného profesního využití.
ORGANIZACE PŘEDMĚTU
Počet kreditů: 6
Ukončení předmětu: zkouška
Předmět tvoří 3 přednáškové bloky, na kterých jsou prezentovány požadavky na práci v předmětu, a také vybraná témata tvořící obsah předmětu. Těžiště práce v tomto předmětu spočívá v realizaci písemných úkolů, které jsou popsány níže a samostudiu témat tvořících obsah předmětu.
V rámci práce na písemných úkolech budou vytvořeny týmy po 4 - 5 studentech, které budou pracovat na zadaných úkolech (viz Písemné úkoly). Převážně se tedy bude jednat o týmovou práci.
POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU
PÍSEMNÉ ÚKOLY
V průběhu semestru budou studenti pracovat na níže uvedených úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou plněny formou týmové i individuální práce, jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU. Více viz sylabus.
ZKOUŠKA
Předmět je zakončen zkouškou. Ke zkoušce se může přihlásit ten student, který splní výše stanovené podmínky tj.:
- odevzdá dílčí části projektu v určených termínech na určené místo
- prezentuje dílčí části na projektu na seminářích
- odevzdá finální verzi projektu v dohodnutém termínu na určené místo
- odevzdá nasbíraná data
- projekt je přijat a hodnocen minimálně 20 body
- odevzdá v časovém termínu oponentský posudek, posudek je hodnocen hodnocením „přijat“
Zkouška má písemnou podobu, tvoří ji celkem 20 otázek. Otázky v testu jsou otevřené s prostorem pro volné výpovědi i uzavřené s možností volby (vždy pouze s jednou správnou odpovědí). Písemný test je bodově hodnocen (0 - 50 bodů). Minimální počet bodů, který zaručuje neopakování písemného testu je 25 bodů. Nižší počet bodů znamená neúspěšný pokus o složení zkoušky. V takovém případě student postupuje podle platného Studijního řádu (viz http://www.rect.muni.cz/statut/studrad.htm).
TÉMA: 1. Jak se dělá psychologický výzkum?
Co všechno do výzkumu patří?
Důvody či účely výzkumu: deskripce, predikce, vysvětlení, změna
Jak zahájit výzkum: výzkumný cíl (nápad), výzkumná otázka, hypotéza
Typy výzkumných otázek, základní znaky dobrých výzkumných otázek
Jak vypadá hypotéza, formulace dobré hypotézy, základní pravidla formulování hypotézy, špatné hypotézy
Na co bychom při výzkumu neměli zapomenout: nomoteticky vs. idiograficky zaměřené otázky, kvalitativnost vs. kvantitativnost, typy proměnných (nominální, ordinální, intervalová, poměrová), validita výzkumného projektu.
Etika psychologického výzkumu
Literatura (celkem: 162 stran, CZ : 46 stran, EN: 116 stran)
Povinná literatura
Ferjenčík, J. (2000) str. 13 - 48, 134 - 143 46
Goodwin, C. J. (2007): Scientific Thinking in Psychology, Ethics in Psychological Research, Developing Ideas for research in Psychology. str. 1 - 116 116
Doplňující literatura
Gavora, P. (2000) str. 13 - 15, 16, 23 - 30, 50 - 57 20
Smith, R. A., Davis, S. F. (2006) str. 23 - 56 34
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. (2003) str. 5 - 7, 26 - 36 14
Booth, W. C., Colomb, G. G., Williams, J. M. (2003) str. 35 - 108 74
Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001) str. 101 - 128 28
Otázky k rekapitulaci
Jak funguje induktivně-deduktivní metoda jako základní nástroj vědy?
Na jaké základní oblasti se musíme zaměřit, abychom zajistili co nejlepší shodu dat s jevy?
Vysvětlete pojem validita? Jaké typy validity nás zajímají především? Jaký význam má pečování o validitu výzkumného projektu?
Jaké znáte typy definic pojmů? Co je operacionalizační definice?
Jaké kroky patří do tvorby výzkumného projektu?
Jaké etické zásady platí pro výzkum s lidskými zkoumanými osobami?
Jaké etické zásady platí pro publikování odborných textů?
Pojmenujte hlavní cíle vědeckého snažení a rozdíly mezi nimi vysvětlete na příkladech.
Jaké jsou odlišnosti nomotetického a ideografického přístupu?
Popište odlišnosti mezi výzkumnou otázkou a hypotézou.
Jaká jsou základní pravidla pro formulování hypotézy?
Jaké jsou znaky hypotézy, která není ověřitelná (testovatelná)?
ÚKOL: Odeslání složení pracovních týmů
Studenti mají za úkol odeslat složení pracovních týmů pro realizaci výzkumného projektu. Studenti, kteří nebudou součástí žádného týmu v předmětu nemohou dále pokračovat. Složení týmů posílejte Martinu Vaculíkovi.
Termín: 30. 9. 2007