Metodologie psychologie (kvantitativní přístup)

9. a 10. týden

TÉMA: 5. Jak vybrat lidi (a chování) do výzkumu?

Základní soubor, reprezentativní a nereprezentativní výběr. Náhodný, nenáhodný výběr. Metody náhodného výběru: jednoduchý náhodný výběr bez navracení prvků, systematický náhodný výběr, stratifikovaný náhodný výběr. Metody nenáhodného výběru: příležitostný výběr, kvótní výběr, lavinový (snowball) výběr. Pořizování vzorků chování - behaviour sampling, situation sampling.

Literatura (celkem: 52 stran, CZ: 40 stran, EN: 12 stran)

Povinná literatura
Ferjenčík, J. (2000) str. 112 - 122, 158 - 160 14
Disman, M (1993) str. 91 - 116 26
Goodwin, C. J. (2007): Observational and Survey Research Methods. str.
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. (2003) str. 85 - 88, 128 - 135 12

Otázky k rekapitulaci
Co bychom měli vědět o základním souboru, chceme-li pořídit reprezentativní vzorek?
Jaké znáte typy náhodných a nenáhodných výběrů?
Co to je pořizování vzorků jevů? S jakou metodou sběru dat je spojen?
Uveďte příklady pro využití tzv. časových vzorků a vzorků událostí.
Jaký smysl má pořizování vzorků situací?


 

 

 
 

ÚKOL: Odeslání designu výzkumného projektu

 

Soubory vkládejte do příslušné složky ve studijních materiálech.

Termín: 18. 11. 2007

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 


 

ÚKOL: Odeslání oponentského posudku

Soubory vkládejte do příslušné složky ve studijních materiálech.

Termín: 25. 11. 2007