ZUR401 Základy studia kultury

3. setkání: Vybrané teoretické koncepty kultury a metodologické orientace humanitních a společenských věd



Ulisse ALDROVANDI
Specimens of Nature
Akvarel (465 x 360 mm)
Knihovna Univerzity v Bologni

Zdroj: www.wga.hu

Základní studijní témata

Následující Vybrané teoretické koncepty a metodologické orientace ukazují proměny diskurzu uplatňující se v humanitních a společenských vědách. Jde současně o výčet témat, kterým se věnuje přednáška vedoucího kurzu.

  1. Teoretický model – vztah k realitě, kterou modeluje, typy modelování v odlišných oblastech vědy
  2. Metoda – vztah mezi metodou a objektem výzkumu
  3. Vztah mezi teoretickým modelem a metodou
  4. Romantický koncept světa a impresionistická metoda (umělecká kritika, Ch.-A. Sainte-Beuve)
  5. Evolucionistický model v přírodních vědách (Ch. Darwin) a evolucionistický přístup ke kultuře (E. B. Tylor, L. H. Morgan)
  6. Pozitivismus a pozitivistická metoda – první pokus o vytvoření exaktní metody v oblasti společenských věd (A. Comte)
  7. Marxistický přístup ke společnosti a kultuře (K. Marx)
  8. Duchovědný přístup ke společnosti a kultuře (W. Dielthey)
  9. Psychoanalyticky koncept kultury a psychoanalytická metoda (S. Freud)
  10. Archetypální koncept kultury a archetypální metoda (C. G. Jung)
  11. Formalistická a funkčně strukturalistická teorie a metoda (F. de Saussure, J. Mukařovský)
  12. Přístup ke kultuře z pozice teorie her (J. Huizinga)
  13. Sociálně konstruktivistický koncept společnosti (P. L. Berger, N. Luhmann)
  14. Memetický přístup ke kultuře (S. Blackmoreová)


Základní literatura

  • Fay, Brian (2002): Současná filosofie sociálních věd: Multikulturní přístup. Praha: Sociologické nakladatelství.

Studijní texty ke stažení v IS:
Učební materiály /um/
FayBrian_SoucasnaFilosofieSocVed.pdf

Doporučená literatura

Hlubší pohled na dominantní metodologické orientace a metody humanitních a společenských věd poskytuje:

  • Blackmoreová, Susan (2001). Teorie memů: Kultura a její revoluce. Praha: Portál.
  • Dilthey, Wilhelm (1980): Život a dejinné vedomie. Bratislava: Pravda (výbor; přel. Milan Žitný).
  • Freud, Sigmund (1990). O člověku a kultuře. Praha: Odeon (výbor; přel. Ludvík Hošek a Jiří Pechar).
  • Huizinga, Johan (1971). Homo ludens. O původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta (orig. Homo ludens. Proeve eener bepaling van het spel-element der cultuur, 1938).
  • Chvatík, Květoslav (1994). Strukturální estetika. Praha: Victoria Publishing.
  • Keller, Jan (1999). Úvod do sociologie. Praha: Slon.
  • Jung, Carl Gustav (1994). Duše moderního člověka. Brno: Atlantis (výbor a přel. Karel Plocek).
  • Peregrin, Jaroslav (1992). Logika ve filosofii, filosofie v logice. Historický úvod do analytické filosofie. Praha: Herrmann a synové.
  • Saussure, Ferdinand de (1989). Kurs obecné lingvistiky. Vydal Charles Bally a Albert Sechehaye, za spolupráce Alberta Riedlingera. Komentáře napsal Tullio de Mauro. Praha: Odeon (orig. Cours de linguistique générale, 1913; přel. František Čermák).


Zadání úkolu č. 2

Název práce: Recenze výukového kurzu Metodologie vědy D. Sloukové

Žánr: recenze

Vymezení úkolu: Seznámit se s textem tvořícím studijní podklady pro kurz Metodologie vědy D. Sloukové, zejména s jeho třemi úvodními částmi Artikulace metod, Výsledky teoretického poznání a Artikulace heuristik doplňujících metody vědeckého poznání. V recenzi práci jednak posuďte, jak srozumitelně a komplexně autorka poskytuje odpověď na otázku: „Co je to vědecké poznání?“ a „Co je to metodologie vědy?“, jednak představte jeden (podle Vašeho názoru nejinspirativější) koncept metodologie vědyeckého poznání prezentovaný autorkou v daném výukovém textu.

Celý dokument je ke stažení v IS:
Učební materiály /um/
Sloukova-Metodologie_vedy.rtf

Cílem práce je seznámit se se základními problémy, koncepty a reprezentanty moderní metodologie vědy.

Doporučená struktura práce:

I. Titulní list.
II. Obsah
III. Úvod (cíl práce, uvedení do problematiky vysokoškolských kurzů zaměřeným na výuku metodologie)
IV. Představení autorky výukového textu a školy, na které byl kurz vyučován
V. Popis struktury kurzu
VI. Principy, postupy a koncepty, které kurz objasňuje
VII. Hodnocení kurzu Metodologie vědy ve vztahu obdobným vysokoškolským výukovým materiálům (rekonstrukce cílového publika, přednosti a úskalí kurzu)
VIII. Použitá a doporučená literatura

Počet znaků: cca 10 000 (bez mezer; 2400 znaků bez mezer = 1 normalizovaná strana).

Termín odevzdání: Odevzdat do týdne od zadání úkolu.

Odevzdávárny
Domácí úkoly, sběr souborů.