ZUR401 Základy studia kultury

7. setkání: Základní naratologické kategorie

http://www.puttputt.ca/images/darwin/darwin2-0-timkyle-800600.png

Základní studijní témata

  1. Kulturní produkty, kulturní texty a komunikáty
  2. Komunikáty v narativním prostoru (narace a narativy)
  3. Naratologické komunikáty a nenaratologické komunikáty
  4. Orální / literární naratologické komunikáty a narativy jiného typu (výtvarné umění, pantomina, divadlo, film…)
  5. Fikční narativy (mýtus, pohádka, román…) a nonfikční narativy (kronika, zpráva...), fikční status jako pragmatická kategorie
  6. Reálný autor / tvůrce, recepční autor a implicitní autor (= nikoli „postava“, ale globální autorská projekce do textu)
  7. Reálný čtenář / konzument, virtuální čtenář / konzument a ideální čtenář / konzument
  8. Komunikační strategie reálného autora / tvůrce a vypravěče
  9. Postava, hrdina a fiktivní adresát
  10. Námět, téma, motiv a kompozice
  11. Narace (vyprávění), fabule (příběh, story) a syžet (plot)
  12. Čas a prostor – časoprostor autorský, časoprostor námětu, časoprostor vyprávění, časoprostor vzniku textu, časoprostor recepce / čtenářský

 

Základní literatura

  • Pavelka, Jiří (1998): Předpoklady literárního dorozumívání. Brno: Masarykova univerzita.
  • Thwaites, Tony, Davis, Lloyd, Mules, Warwick (2002): Introducing Cultural and Media Studies. A Semiotic Approach. Houndmills – Basingstoke –Hampshire – New York: Palgrave. (Narrative, 117–133.) (Ke stažení v IS: Učební materiály /um/ Nástroje.introducing_cultural_and_media_studies.pdf )

Doporučená literatura