Kriteria pro rozbor textů o „divočině“ Začneme-li se zabývat tzv. divočinou, vstoupíme do názorově velice pluralitního prostředí. Jednotlivé názory nám v této části kurzu budou zastupovat vybrané texty. K orientaci v tom, o co komu jde, musíme texty projít podrobněji. Budeme číst analyticky. Abychom si názory uměli uspořádat a byli schopni je navzájem porovnat, určíme si několik kritérií, na které se zaměříme důkladněji. Vybraná kriteria chápejte jako pomůcku pro ujasnění, jak s textem pracovat. Ve svých ústních prezentacích i písemných zpracováních se snažte vystihnout, z jakých východisek autor k tomu, co divočinou nazývá, přistupuje, co jí myslí, jak ji hodnotí. Hledejte o tom výstižné úryvky, zaměřte se i na slovník, jakým se autor vyjadřuje. Nejen svým obsahem, ale ani formou netvoří vybrané texty konzistentní skupinu. Liší se zaměřením, formou, místem a obdobím svého vzniku. Ne pro každý text lze všechny otázky uspokojivě zodpovědět. Hlavní kriteria 1. Časové a místní zařazení popisované divočiny. 2. Z jakých profesních nebo zájmových pozic autora divočina zajímá? 3. Jak autor divočinu popisuje? Vyzdvihněte typické přívlastky. 4. Jakou hodnotu autor divočině přiřazuje? 6. Jaký typ argumentace autor používá - např. zdůvodněná, sugestivní, technicko-ekonomická, utilitární, pocitová…? Další pomocné otázky 7. Jaká kriteria musí podle autora „něco“ splňovat, abychom to mohli považovat za divočinu? 8. Je autor schopen divočinu nahlédnout i z jiných pozic než ze svých vlastních? 9. Co je podle autora potřebné udělat pro ochranu divočiny? Navrhuje nějaký konkrétní způsob ochrany?