Komunitarizace třetího pilíře cestou změny smluvního základu Haagský program a další komunitarizace l Haagským programem v roce 2004 uzavřena první „pětiletka“ po Amsterdamské smlouvě a započata další l Došlo k předpokládanému uplatnění komunitární metody rozhodování (kvalifikovaná většina) na politiky v Hlavě IV l Výjimku tvoří oblast legální migrace (po RS již ne) Postupná komunitarizace ze strany Komise a ESD l Rozsudek Maria Puppino – výklad národních předpisů v souladu s evropským právem i ve třetím pilíři l Rozsudek 176/03 – spor o právní základ l Budoucí rozsudek 440/05 – rozsah pravomoci Komise l Reformní smlouva tyto problémy přímo řeší (čl. 69f) IGC a třetí pilíř l Dvě smlouvy – Smlouva o EU a Smlouva o fungování Evropské unie l Přesunutí politik z třetího pilíře do obecného koše politik – SFEU – praktická likvidace pilířové struktury l Hlava IV – Oblast svobody, bezpečnosti a práva l Upraveno stejnými právními nástroji jako ostatní politiky – směrnice, nařízení l Ponechání zvláštní metody rozhodování poměrně výjimečné Právní nástroje l Upraveno stejnými právními nástroji jako ostatní politiky – směrnice, nařízení l Ponechání zvláštní metody rozhodování poměrně výjimečné – například u rodinného práva l Může mít za následek zvýšení právní jistoty, efektivity Posílení role Evropského parlamentu l EP lze označit za „vítěze“ Reformní smlouvy l Doposud měl konzultační pravomoc, tedy velmi slabé postavení, dle nové smlouvy bude prakticky všude spolurozhodovací procedura Evropský soudní dvůr l Dochází k rozšíření jeho jurisdikce – doposud prakticky žádná l V nové smlouvě bude obecně mít pravomoc interpretovat vydané právní akty a zkoumat jejich platnost i v oblasti JHA Evropská charta základních práv l Přijata v Nice jako dokument deklaratorního charakteru bez právní závaznosti l Do Ústavní smlouvy měla být přímo inkorporována l V Reformní smlouvě řešena formou odkazu, nicméně bude právně závazná Opt-out z ECHZP l Británie – obecná – může existovat rozpor mezi Chartou a britským pořádkem – určuje soud l Polsko – ve věci veřejné morálky, rodinného práva, ochrany lidské důstojnosti Evropský prokurátor l Nová instituce l Měl by omezenou pravomoc vztahující se pouze na problematiku porušení finančních zájmů Unie l Přesto však právo stát před soudem v členském státu Možnost ČS započít legislativní proces l Zůstává v oblasti trestního práva a policejních otázek l Potřeba iniciativy alespoň čtvrtiny států (7) – doposud stačil jediný l Stále sdílí s Komisí Záchranné brzdy a posílená spolupráce l Každý stát má právo určit, že návrh ohrožuje základy jeho právního systému l V tomto případě jde celá věc na Evropskou radu, kde se hledá shoda l Pokud není shoda nalezena, může skupina devíti a více států zahájit posílenou spolupráci – stačí oznámení Nebezpečí posílené spolupráce l Může dojít k mnoha iniciativám l Stát pak může být členem všech, několika nebo žádné l Špatná orientace mezi partnery, nebezpečí, že některé státy nikdy nedoběhnou Rodinné právo l Zvláštní legislativní procedura l Pasarela umožňuje jednomyslným rozhodnutím Rady vyčlenit části rodinného práva, které by nadále podléhaly běžné legislativní proceduře l Silné postavení národních parlamentů – i jediný může zablokovat Policejní spolupráce l Opatření týkající se operativní spolupráce mezi kompetentními autoritami ČS (policie, celní správa) dle zvláštní legislativní procedury – posílená spolupráce možná l Europol - Struktura, fungování, oblast působení a úkoly – řádná procedura l Operativní akce – za povolení ČS a zároveň užití donucovacích prostředků v moci členského státu Iniciativy v blízké budoucnosti l Vytyčeny v rámci tzv. Future Group, budou rozpracovány v Posthaagském programu l Posilováni role EUROJUSTu a EUROPOLU l Boj proti terorismu – prevence radikalizace, internet l Boj proti nelegální migraci l Integrace l Budování Integrované ochrany hranic – posilování FRONTEXu Konvergence l Doposud spíše harmonizace politik, ale nestejný výklad l Chybí i pravomoc ESD l Další fází je konvergence obecného obsahu politik Mobilita-bezpečnost-soukromí l Tvoří pomyslný trojúhelník l Změnou jedné se nutně mění i další l Problémem najít vyváženost l Každá instituce chrání své zájmy Migrace l Využít vnitroevropské migrace l Legální migrace – co potřebuje Evropa l Nelegální migrace – především návratová politika l Integrace – prioritně ČS, ale výměna informací a zkušeností FRONTEX l Další posilování l Rozvoj operativních prostředků l Vlastní vybavení k podnikání misí l Evaluace fungování hraničních sborů jednotlivých států l Větší pravomoci směrem ke třetím státům