6 I 2003 ročník XXX cena 66 Kč ÍV\ \___j ;_-.; ' " • äff "v ř^ťí;- i "\'_7-A- ,-'~-V, ..fi^Kw'S**"W*'fe*£.. i^'t^Ü^L-.i^S^&^^^M^^W^^' ^a,Ä5^ . "V* _ 1 i, „oj ttlrf' :*ŕt-"T VS S> )ÄSSÄ.JV . . " j „Věděl jsem, že je důležité fotografovat" -.*»]$Mijji'' '■$ .Sttftáif; .*.,» Dokonalí venkované v rajské zemi Antonín Mánes, Ideální krajina, 1834 (Národní galerie v Praze) Obraz krajiny jako prostoru fyzického bytí jedince v reálném světě bývá ustaven i čten prostřednictvím nejrůznějších projekcí a hodnotových hledisek, které s fyzickým rozvrhem krajiny souvisí často jen velmi vzdáleně. Lucie VLČKOVÁ krajinomalbě se souběžně uplatňuje celá řada skutečností: subjektivní dispozice autora, proměna estetického kánonu, dobově platná názorová a ideologická klišé či konkrétní události odbývající se shodou okolností v příslušném lokálním rámci. Nepřekvapí proto, že v 19. století, kdy se krajinomalba etablovala jako svébytný žánr instituciona-lizovaného umění a kdy společenské dění s čím dál větší naléhavostí posiluje vlastenecké a národní aspekty, je obraz české krajiny silně prostoupen idealizací a ideologiza-cí. Spíše je udivující, že trvalo nečekaně dlouho, než se obraz české krajiny zařadil do repertoáru krajinářských námětů, a ještě déle, než byla do takového obrazu integrována reálná krajina. Podobně nečekaná je i neobvyklá životnost konceptu idyly, který jako ideologizač-ní klišé obrazu české krajiny, potažmo venkova, prostupuje zdejším výtvarným uměním ve více či méně zřetelných poukazech až do pokročilého 20. století. Koncept idyly se odvíjí z klasicistní obliby antických témat a s nimi spjatých hodnot harmonie, přirozeného řádu a vyvážené jednoduchosti. V našich podmínkách je vzedmutí zájmu o antická témata zřejmé od osmdesátých let 18. století a s proměnlivou intenzitou trvá po první čtvrtinu 19. století. Zprvu prostupuje slovesné umění (překlady antické poezie, české vydání Iliady v roce 1801), s malým zpožděním se však zabydluje i ve výtvarném umění. Namátkou zmiňme díla Ludvíka Koh-la nebo Karla Postia z devadesátých let 18. století, s výjevy antických ruin prorostlých vegetací, jež ilustrují typické dobové krajinářské klišé, šířené mimo jiné grafickými předlohami pro široké použití. Podobně jsou téměř do třicátých let 19. století tema-tizována i některá díla Antonína Mánesa. Za zmínku stojí například Krajina s antickým chrámem (1826), kde je dramatickým kontrastem světla a stínu zvýrazněna antická stavba, k níž Lucie VLČKOVÁ (nar. 1975) je doktorandkou Ústavu pro dějiny umění FF UK, od roku 2003 pracuje jako kurátorka ve sbírce užité grafiky Uměleckoprůmyslového musea v Praze. DĚJINY A SOUČASNOST 612008 37 wirtuální ventow Adolf Kosárek, Zimní večer, 1859 (Západočeská galerie v Plzni) Josef Mánes, Pod chalupou, 1855-1856 (Národní galerie v Praze) vzhlíží stafáž. Tuto symbolickou kompozici lze interpretovat v souvislosti s obrozeneckým chápáním klasičnosti jako dokonalosti národní kultury, která by českému národu zajistila důstojné místo v kontextu moderních evropských národů, avšak zůstává jen v rovině nedostupného ideálu. Ve vnímání antického ideálu se stále zřetelněji akcentují rysy původnosti a přirozenosti, poukazy ke stabilnímu řádu a ušlechtilé minulosti, které tolik kontrastují s nestabilitou tehdy panujících společenských poměrů a s dobou napoleonských válek. Sloučení všech těchto aspektů do jediného reprezentačního schématu, v němž se snoubí antická minulost, splynutí s přírodou a prostota přirozeného života, se stává hlavním rozvrhem nastupujícího žánru. Tomuto ideálu odpovídá i prostředí - krajinný typ, do nějž je výjev zasazen. Určují ho základní krajinné komponenty odpovídající tradičním popisům ráje (biblický, antické Elysium, Ver-giliova Arkadie), prvky, které utvářejí metaforický locus amoenus (místo líbezné). To se od dob Vergilia stalo hojně opisovaným literárním klišé, a i když se jeho základní obraz nezměnil - tvoří jej v nejelementárnějším provedení louka, pramen a háj -, je postupně stále výrazněji rozví- jen připomínkou idylického spočinutí v krajině. Stává se momentkou - eidilion - mimo prostor a čas, protipólem reálné existence. Spojení těchto aspektů a prolnutí představy o životě v souladu s přírodou s obrazem pastýřského života ukazuje již Vergi-lius. V německém prostředí a potažmo v Čechách je obliba pastorálních idyl na přelomu 18. a 19. století spojena především s hojně překládanými literárními díly Solomona Gess-nera (1730-1788). Ta svou oblibou v širokém spektru čtenářských kruhů zjednávají obrazům idyly pozici plnohodnotného žánru. Za připomenutí stojí dobové komentáře ke Gessnerovým Idyllám,]ež dokreslují představu krajinných poměrů, situačního rámce tohoto žánru: Celý ten pastýřský svět jest pod blaženějším podnebím, kterýž se v jasnějších barvách skvěje, jsa zlatějším sluncem a stříbrnější lunou osvěcen, a obyvatelé jeho jsou hodni těchto rozkošných krajin. Láska jejich jest cista jako modro nebeské, mysl jejich jasná jako skalní pramen. Blahodějství jest jich zaměstnání a vášeň, písně jen lepota přírody, dětinská uctivost a chvála božství i všeliké cnosti. (Čechoslav, 1820) V českém prostředí se v literatuře motiv idyly začíná brzy prolínat s motivem českého venkova a s národní minulostí a tato tendence průběžně zesiluje. Rurální ideál s příslušnou idylickou stylizací se vyskytuje již v nejčasnějších počátcích národního obrození. Já jsem živ v mé samotnosti, na svém vzdáleném statku, prázden šedivé starosti, všeho, i nedostatku. Slávou městskou pohrdávám, marnou urozeností, všecek se jenom oddávám, milé přirozenosti (Václav Thám, Básně v řeči vázané, 1785). Výtvarné umění nereagovalo tak pohotově. Obrazy Antonína Mánesa byly stále příliš ideální, než aby se v nich mohli pohybovat reálnější vesničané. RAJSKÁ KRAJINA českou krajinu jako idylu - ráj jednoznačně a nejpříkladněji označuje Tylův text z roku 1834, který se později stal českou hymnou. V roce 1834, kdy J. K. Tyl napsal Fidlovačku, vyšla v Květech českých báseň Země česká Michala Siloráda Patrčky. V obou dílech jsou Čechy přirovnány k ráji, v obou je to ráj na pohled - ovšem na pohled slepce, jak trefně poznamenal Vladimír Macura, tu- díž je to jen přelud, který nemá s reálným prostředím nic společného, je to nedosažitelný ideál: Země česká je... ideální krajina kdesi za neproniknutelnou zdí, obývaná nikoliv pražský-mifigurkami, ale slavným plemenem Čechů. Je to snová vlast, která právě mezi Cechy, v této chvíli stejně bájnými, jako je ona sama (a výlučně v nich), zakládá svou existenci. Obliba idylické stylizace české země byla patrně vyvolána faktickým zproblematizováním reálné existence vlasti v teritoriálním smyslu, česká krajina jako vlast musela být nutně ideální. Možná právě odtud se odvíjí snaha po obecné stylizaci krajinných znaků české vlasti, při níž se uplatňuje jak žánrový rozvrh idyly, tak - na druhou stranu - potřeba ukotvení v reálném čase a prostoru, snaha o konkretizaci místa. Význačné body české a slovanské topografie se v průběhu obrození sa-kralizovaly a vznikla celá řada vlaste-necko-nacionálních reálií - Říp, Vyšehrad, Vltava, Blaník. Proces sakra-lizace na poli literatury se ve výtvarném umění projevil se zpožděním a začal být zhodnocován až v druhé polovině padesátých let 19. století (počíná litografií Josefa Mánesa Domov z roku 1854) a plně využit byl až při realizaci výzdoby Národního divadla. Program národního umění Ludvíka Rittersberga Myšlenky o slovanském malířství z roku 1848 je orientován na figurální historickou malbu nejen z důvodu klasické a tehdy stále platné hierarchie žánrů, ale i jako projev nacionalizace -v podobě nároku čerpat motivy z domácího prostředí a formulovat typický vzhled Slovana, respektive Čecha. V obsáhlém Rittersbergove textu je krajinomalbě i krajině jako motivu věnováno sice málo pozornosti, ale z uvedených konstatování vyplývají podstatné skutečnosti. Rittersberg označuje Čechy, krajinu Tater a ilir-skou krajinu za malebnější, díky jejich plastičnosti (členitosti), než stepní krajiny, ale současně přiznává určitou estetickou hodnotu stepním oblastem na sever a východ od Tater (pradávné vlasti Slovanů) a jmenuje krajinné komponenty, které onu ne tak zřejmou malebnost způsobují: obrazní jejich povaha nejvíce na bujnosti jejich vegetace spočívá; hájky a lesy, ba i rolnické sady, časem dosti nepatrnou nerovností půdy podporované po 38 DĚJINY A SOUČASNOST 612008 ¥irtuální venkov stejnosti velikých žírných planin příjemně nás překvapující, kresliteli krajin nejeden utěšený a dojímavý předmět poskytují. Zivěji vyniká lepost malební, kde se voda nachází- Ať mlčím o nesčíslných líbezně obrostlých potůčkách a říčkách slovanských. Dále autor uvádí, že pochyby o leposti stepních krajin vyvrátí pohled na mohutné slovanské řeky (jako příklad uvádí Dněstr), které takřka od pravěku formovaly krajinu a daly vzniknout zeleným drnem vystlaným údolím s hustě se vyskytujícími vesničkami, jako zoumyslně rukou umělců pro okrasu tam vystaveným. Tyto charakteristiky nejen připomínají typické komponenty idylického prostoru (louka, pramen, háj) a odpovídají přirozeně preferovanému (archetypálně zakódovanému) typu krajiny, ale hlavně vypovídají o představě původní slovanské krajiny, která formovala estetické nároky, které si Čechovo pléměpřineslo do své nové vlasti, a tedy krajinu, ke které by se měli umělci obracet v hledání národního výrazu. Tento aspekt prozrazuje již Tylovo dílo Čech a Lech, otištěné v časopise Květy v roce 1835, kde je vylíčen příběh Čecha, jenž vedl svou družinu při velké slovanské migraci ze vzdálených sídel až tam, kde byl spokojen se vzhledem krajiny. Pohled na krajinu, která splnila Čechovy estetické nároky (připadal si jako doma), se mu naskytl, jak mýtus uvádí, z hory Říp. Díval se tedy na nepříliš členitou krajinu Polabí, která se patrně díky ideologickému rámci Rittersbergových úvah o národním výrazu stala nejryzejším vyjádřením české krajiny. HLEDÁNÍ NÁRODNÍHO TYPU O naplnění Rittersbergových požadavků se postaral jeho přítel Josef Mánes, který svými studiemi prováděnými při cestách na slovanský venkov sbíral materiál pro vytvoření národního typu. V Mánesově díle hrála ústřední roli figurální složka a tak je jeho krajinařství, kromě ranných krkonošských a alpských studií a vrcholných děl z šedesátých let 19. století, spíš syntézou žánrů. Josef Mánes dál rozvíjel téma idyly, a to zejména po roce 1850 a dokázal idy-ličnost zdůrazňovat i tam, kde by se dala nejméně čekat. V tomto smyslu je ilustrativním příkladem Skalnatý kraj z roku 1851, pohled na Svatý Jan pod Skalou. Motivy z tohoto údo- •■■>■"-*.***.,.*-■/,,.. ■ - - ý ^S* , },-<&■ -r- lí přitahovaly pozornost celé řady malířů před Mánesem - od Antonína K. Balzera přes topografy zachycující oblíbený cíl výletníků opředený legendou a obdařený léčivým pramenem, až po Antonína Mánesa, ale nikdo z nich si toto (navýsost romantické) místo nespojoval s idylickým prostorem. Josef Mánes je představil zalité teplým sluncem, s chalupami a návsí se sochou sv. Jana v centru kompozice. Na návsi se, v tomto podání, odehrává idylický život vesničanů - u jedné chalupy posedává ženská figura, u druhé dvě postavy konverzují a na návsi je skupina znázorněná patrně při tanci. Idyličnost je umocněna tím, že všechny zobrazené figury jsou oblečeny v kroji, a tak tento výjev působí dojmem jakéhosi bezčasového permanentního svátku. Obdobné vytváření obrazu idylického prostoru se odehrává v padesátých letech i na poli literatury, zejména v díle Boženy Němcové. V Babičce je idylický prostor vyjádřen rozkošným údolíčkem, mírně prohloubeným, chráněným a ohraničeným okolními vrchy; v povídce Patero dívek (1856) ještě explicitněji: Za chalupou táhlo se dlouhé údolí, ohrazené z obou stran vršinami, porostlými nejvíce 'ičím... Uprostřed údolí mezi lučina-: a pohni tekla řeka, zrovna okolo pas- týřové chalupy, břehy její vroubené byly olší a vrbou. I když tento prostor nese často všechny typické znaky idyly, nejedná se tu již o typickou idylu - zesiluje se v ní nostalgické naladění až pocit stesku z nereálnosti idyly. To jistě pociťoval i Josef Mánes - idyla Skalnatého kraje byla nejspíš vyjádřením stesku po domnělých „starých dobrých časech", které byly nenávratně pryč, jak jistě zjistil při svých etnografických výpravách, které podnikal právě od počátku padesátých let. Zaznamenával si tehdy nejen lidské typy a variabilitu krojů, ale s velkým zájmem i lidovou architekturu. Motiv chalupy pak Mánes rozvíjel v celé řadě děl (např. Partie z Náchodská, Nad chlévem, a zejména pak Pod chalupou z roku 1855, kde ztotožnění realistického záznamu českého venkova s dokonale idylickým rozvrhem je již naprosto zřejmé). Chalupa se v těchto dílech vynořuje jako centrální objekt, který dává zobrazené krajině bytostný smysl - stejně tak, jako její smysl zvýrazňují postavy jejích obyvatel, zachycené ve chvílích bukolické pohody. Bez jakýchkoliv pochybností je tu krajina skutečným domovem, přirozeným pozadím plodného vyrovnaného života a vnitřní spokojenosti. Julius Mařák, Rip, studie k výzdobě Národního divadla v Praze, 1882-1883 (Národní galerie v Praze) LITERATURA L. Vlčková, „česká krajina a Böhmische Landschaft: krajina jako předmět výtvarného zachycení, idealizace a ideologizace", in: Analogon 44/45, 2005, s. 152-157; R. Prahl, Josef Mánes a idyla", Dějiny a současnost 17, 1995' č- 4, str. 34-37; L. Ritter z Rittersbergu, „Myšlenky o slovanském malířství", in: Květy a plody - Týdenník pro vzdělané obecenstvo, 1848, č. 3, s. 57; V. Macura, Znamení zrodu, Praha 1995; J. Rak, Bývali Čechové, Praha 1995; D. Hodrová (ed.), Poetika míst, Praha 1997; H. Librová, Láska ke krajině?, Praha 1988. DĚJINY A SOUČASNOST 612008 39 wlrtuální wenkow *■ Josef Mánes, Labská krajina, 1863 (Národní galerie v Praze) *, ■■V- V této souvislosti je třeba připomenout, že chalupu označuje za jednu z centrálních komponent obrazu idyly již sám Solomon Gessner. V literatuře českého prostředí se stává středobodem idylického prostoru již na sklonku 18. století, silnou a dlouhotrvající oblibu si nicméně, oproti sousedním zemím, udržuje dodnes. V průběhu 19. století se téma chalupy a jejího obrazu nacionalizuje, identifikuje se s hodnotami národní neporušenosti a jazykové a etnické původnosti, jak to ve svých zásadních statích ukázali Vladimír Macu-ra a Jiří Rak. Potenciál spojení obrazu venkovské krajiny a národního patriotismu s plně rozvinutým obrazovým aparátem souvisejících idylických a ideologických poukazů ilustruje patrně nejdokonaleji již zmíněná litografie Domov od Josefa Mánesa. Postupné propracovávání kompozice ve variantách vytvořených v letech 1854-1855 dokládá význam, jaký naznačené obrazové syntéze autor přikládal, a vyústilo v čistě ikonický obraz. Ostatně není náhodou, že označení tohoto díla evokuje text písně Kde domov můj? a Mánes na tuto otázku odpovídá zachycením víceméně rovinaté, do dáli se rozprostírající krajiny s jednotlivě modelovanými vrchy a ve vyžádaném komen- táři vysvětlujícím obsah této zvláštní kompozice sám krajinu určuje: Vrchy od levice k pravé straně jsou Bezděz, Trosky a Kunětická hora. K figurální složce dodává: Ženské osoby, Hudby, nemá mladík viděti, ježto představuje jen náladu jeho duše... Zkrátka jde o to zdůrazniti hudební charakteristiku našeho národa, nebo Slovana vůbec. Hudba ho vede, hudba ho ovládá. Představa o hudebnosti, spjatá s tradičním rozvrhem idyly, tu ještě stále nachází uplatnění a obraz jako idylu indexuje. Třebaže na Domovu pracoval Mánes poměrně dlouhou dobu a kompozice se přitom podstatně měnila, týkaly se veškeré změny figurální složky a krajina zůstala stejná. Takto pojatá krajina domova je charakterizována rozlehlostí a dalekým horizontem - charakteristické siluety vrchů, které ji jako českou nížinu jednoznačně topograficky identifikují, jsou tu vyznačeny jako pouhé zvlnění velmi vzdáleného zamlženého horizontu. Vlastní krajinou Domova je úrodná širá nížina. Tak je tomu i v monumentální sérii desek pražského orloje (1865-1866). Plochá rovina v popředí Trosek (na desce k měsíci Září) je ve srovnání s reálnou krajinou zcela zjevnou stylizací. V jiném smyslu nalezneme podobnou stylizaci i u patrně nejvýznamnějších Mánesových krajinomaleb: Krajina u Mělníka z počátku šedesátých let, a zejména pak protějško-vé kompozice Labská krajina a Řipský kraj z roku 1863. Pohledy, jimiž tu z mělnického svahu Mánes mapuje českou krajinu, zcela ignorují členitý reliéf krajinné mozaiky za autorovými zády a ze všech naskýtajících se možností volí tu, kde předmětem zobrazení je dokonale kultivovaná nekonečná rovina, jejíž obzory se ztrácejí v projasňujícím oparu. Právě taková je země česká, domov můj a nepřekvapuje, že právě taková krajina je pozadím i na Alšových mytopoetických ilustracích české jsoucnosti na lunetách pro Národní divadlo. Jako by tu byla doslova naplněna Rittersbergova slova o slovanské krajině, geognostická představa o estetickém kánonu, který si naši slovanští předkové přinesli ze země svého slovanského prapůvodu - širých rovin dolního Dněstru. S idylou - od jednotlivých motivů až po kompletní kompozice idylických témat - se setkáváme i mnohem později, pak je však takřka bez výjimky pastorální idyla včleněna do reálné krajiny, je souřadnou součástí krajinného zobrazení, v němž má zcela specifický označující význam. Slouží tu jako obrazové zdůraznění pocitové identifikace české krajiny, jako symbolické označení krajiny domova a vlasti. Signaturami této krajiny vlasti je rozlehlá kultivovaná nížina, vědomě či nevědomě ztotožňovaná s podobou původní krajiny slovanských předků. Je to prostor idyly, rozprostírající se mezi Vyšehradem a Řípem, Kunětickou horou a Troskami a několika dalšími místy posvěcenými mytopoetickými legendami, jež určují dějinnou identitutu české krajiny - identitu české země. Josef Mánes, Domov, 1856 (Národní galerie v Praze) 40 DĚJINY A SOUČASNOST 6I2008