Terapeutická komunita Anotace předmětu: Předmět nabízí teoretický úvod k terapeutické komunitě jako léčebné metodě, vhodné pro práci s různými cílovými skupinami klientů. V praktické, sebezkušenostní, části studenti sami vytvoří komunitní společenství, ověří si fungování a moc skupiny. The subject shows the theoretic view of the TC as a treatment method, which is available for working with various groups of poeple. In the self-experience part the students will find own group and community and will have an opportunity to meet with group principles. Smysl, záměr semináře – jak funguje komunita zevnitř 1. teoretické zázemí TK 2. vlastní zkušenost se sebou ve skupině 3. vytvořit, poznat společenství 4. nahlédnout „do kuchyně“ Cíle semináře – ideální absolvent 1. zajímá se o teoretické přístupy, literaturu TK 2. zajímá se o psychoterapii 3. chápe moc společenství, skupiny, komunity; tlak na změnu,… 4. setkal se ve skupině se sebou a je schopen to reflektovat 5. má vlastní, argumenty podložený názor na drogovou problematiku, který je schopen diskutovat s laiky i odborníky 6. zajímá se o své vnitřní motivy k výkonu pomáhající profese Osnova semináře/předmětu Prezenční studium: Teoretická část – ve 3-4 blocích na MU, 6 hodin. Sebezkušenostní část – 6 ti denní pobyt v TK Sejřek, 50 hodin. Domácí práce – min. 5 hodin. Kombinované studium: Teoretická část – v rámci sebezkušenostní části, domácí práce, 6 hodin. Sebezkušenostní část – 5ti denní pobyt v TK Sejřek, 50 hodin. Domácí práce – min. 10 hodin. Výstup - podmínky Prezenční studium: - účast v teoretické a sebezkušenostní části (cca 6 a 50 hodin) - písemná práce hodnocená vyučujícím - reflexe, sebereflexe (co se děje v komunitě, ve skupině) (min. 1 strana A4) Kombinované studium: - účast v sebezkušenostní části (cca 50 hodin) - teoretická část v rámci sebezkušenostního pobytu v TK - písemná práce hodnocená vyučujícím - reflexe, sebereflexe (co se děje v komunitě, ve skupině) (min. 1 strana A4) TEORETICKÁ STRUKTURA SEMINÁŘE : 1. úvod · zjištění povědomí studentů a sladění témat výkladu · podmínky semináře – teorie + sebezkušenost · Smysl, záměr semináře 2. různé cílové skupiny – různé cíle · muži/ženy, věk · závislí na nealkoholových drogách · duální diagnózy 3. pravidla · klíčová / ostatní · smysl pravidel · pravidla jako struktura pro klienta · pravidla jako nástroj terapeuta 4. hierarchie / demokracie · moc v TK · převzetí odpovědnosti 5. fázování, postupná zátěž, trénink odpovědnosti · proč je program rozfázovaný · postup do vyšší fáze · odpoutání se, závěrečná fáze pobytu 6. nástroje – jednotlivé poskytované služby · komunitní systém · režim · skupinová terapie · individuální terapie · rodinná terapie · pracovní terapie · arteterapie, kreativní techniky (keramika) · práce s volným časem · prevence relapsu · sociální práce (administrace dávek) · zátěžové, zážitkové pobyty · výchovná práce Povinná literatura: Hartl,P.: Komunita občanská a komunita terapeutická, SLON, 1997 Kalina,K.: Terapeutická komunita, Grada, 2008 Kratochvíl,S.: Skupinová psychoterapie v praxi, Galén, 2001 Nevšímal, P.: Terapeutická komunita I., historie a vývoj, Magdaléna o.p.s., Středočeský kraj, 2004 Časopis Adiktologie Doporučená literatura: Kratochvíl,S.: Terapeutická komunita, 1979 Rotgers,F. a kol: Léčba drogových závislostí, Grada, 1999 Rohr, H.-P.: Narcismus – vnitřní žalář, Portál, 2001 Rohr, H.-P.: Hraniční porucha osobnosti, Portál, 2003 Růžička, J.: Péče o duši v perspektivách psychoterapie, Triton, 2003 dále jakákoli publikace věnující se nějakému psychoterapeutickému směru