Organizační kultura doc. PhDr. Růžena Lukášova, CSc. lukasovar@econ.muni.cz Struktura přednášky Co je organizační kultura - pojem, prvky, struktura Jak vzniká organizační kultura - mechanismus, zdroje Organizační kultura a jedinec (pohled jedince/poradce) Organizační kultura jako subsystém organizace (pohled manažera/poradce) Diagnostika obsahu organizační kultury Co je kultura ? Kultura .....dynamický systém explicitních a Implicitních pravidel, vytvořený skupinou za účelem jejího přežití, zahrnující postoje, hodnoty, názory a normy chování, sdílené skupinou, ale jednotlivci ve skupině zvnltřněné v rozdílné míře, komunikované z generace na generaci, relativně stabilní, ovšem s potenciálem ke změně v průběhu času" (Matsumoto, 2000) Úrovně kultury ■ úroveň národní kultury ■ úroveň kultury spojená s určitým etnikem, náboženstvím nebo jazykem • úroveň kultury spojená s náležitostí k pohlaví • úroveň kultury spojená s příslušností k určité generaci ■ úroveň kultury související s příslušností k určité třídě ■ úroveň organizační kultury Nositelé kultury organizace -jednotlivci Kultura = nadindividuální jev (nahromaděná zkušenost organizace) Co je organizační kultura ? Organizační kultura Soubor názorů, hodnot, norem a vzorců chování, které: ■ vznikají jaké výsledek chování, které se organizaci v minulosti osvědčilo ■ jsou sdíleny v rámci organizace ■ ovlivňují myšlení, cítění a chování členů organizace Jak se kultura organizace projevuje ? Artefakty materiální vybavení, architektura, oděv, nemateriálni jazyk, historky, mýty, zvyky, rituály, ceremoniály, hrdinové Chování chování ke spolupracovníkům chování k zákazníkům Prvky organizační kultury Artefakty Normy chování Hodnoty Základní předpoklady oděv, vybavení, zvyky, přijímat odpovědnost/vyhýbat se odpovědnosti,..... životní prostředí, spokojení zaměstnanci,..... prostředí je ovlivnitelné,. Struktura organizační kultury Artefakty a chování Hodnoty a normy Základní předpoklady Zdroj: Schein, 1992, s. 29, upraveno é organizační kultura = multidimenzionální. vícevrstevnatý jev prvky organizační kultury jsou strukturovány do několika rovin vnější rovina x vnitřní rovina Prvky organizační kultury 1 základní strukturální a funkční elementy organizační kultury 1 indikátory obsahu organizační kultury ■ nástroj předávání a utváření organizační kultury é Jak organizační kultura vzniká ? Základní mechanismus: učeni Zdroje organizační kultury ■ prostředí ■ profesionální kultura ■ technologie ■ zakladatel, dominantní vůdce, vlastník ■ velikost a délka existence organizace ■ interní vlivy Organizační kultura a jedinec Varianty chování jedince ve vztahu k OK ■ jednoznačné dodržování ■ „napjaté" dodržování ■ utajené nedodržování ■ otevřené nedodržování přirozená adaDtace indoktrinace sei«**"!' kalkulovaná přinuceni identifikace MaPM08 «ooktnnace ^„j.^,^ identifikace a sankce Individuální hierarchie hodnot. životních cílů a norem J© v rozporu s podnikovou kulturou. Čile, normy a hodnoty podniku jsou součásti Individuální hierarchie. Identifikace spolupracovníku s podnikovými dli a hodnotami (podle Bedmová, Nový, 1994, s. 47) Kultura jako subsystém organizace Co odlišuje úspěšné firmy od neúspěšných ? úspěšné firmy mají silnou kulturu úspěšné firmy mají kulturu určitého obsahu úspěšné jsou ty firmy, které se dokáží přizpůsobovat Výhody silné organizační kultury Z hlediska organizace: • vytváří soulad ve vnímania myšlení pracovníků > usnadňuje komunikaci a redukuje konflikty uvnitř organizace > zvyšuje schopnost dosahovat konsensu ■ usměrňuje chování lidí > zvyšuje schopnost postupovat koordinovaně > zabezpečuje žádoucí kontrolu ■ znamená sdílení společných hodnot a cílů > je zdrojem soudržnosti organizace > je zdrojem motivace pracovníků Výhody z hlediska jednotlivce: zprostředkovává pracovníkům normy a vzorce chováni > snižuje nejistotu pracovníků zvyšuje emocionální pohodu a pracovní spokojenost pracovníků Nevýhody silné organizační kultury ■ fixuje organizaci na minulou zkušenost > management nevnímá potřebu nové strategie ■ zabraňuje myšlení v alternativách ■ způsobuje rezistenci vůči změnám / organizační struktura organizační strategie <^> % organizační kultura Utváření organizační kultury Management Ü Klíčová role řízení lidských zdrojů Základní kroky procesu řízení kultury organizace 1. Definujte žádoucí obsah organizační kultury 2. Zjistěte současný obsah 3. Identifikujte diskrepance mezi současnou a žádoucí kulturou 4. Připravte plán změny 5. Komunikujte plán změny 6. Proveďte potřebné intervence 7. Monitorujte pokrok, kontrolujte výsledky Diagnostika obsahu organizační kultury Metody: ■ Pozorování Dotazování: ústní písemné ■ Projektivní metody Typologie organizační kultury ! f f kultura "tvrdé práce" kultura "drsných hochů" 1 "procesní" kultura kultura "sázky na budoucnost" malá velká mira rizika Typologie organizační kultury podle T. E. DealaaA. A. Kennedyho (1982) Příklad 2 flexibilita KLANOVÁ KULTURA ADHOCKRATICKÁ KULTURA Kritéria efektivnosti: Kritéria efektivnosti: soudržnost, morálka, rozvoj lidských zdrojů prvenství, kreativita, interní Typ vůdce: facilitator, rádce, rodič Typ vůdce: inovátor, vizionář externí HIERARCHICKÁ KULTURA TRŽNÍ KULTURA Kritéria efektivnosti: Kritéria efektivnosti: účinnost, vč a snos t !■ ■ 1 .....■■' podíl na trhu, dosahování cílů vítězství nad konkurencí Typ vůdce: koordinátor, organizátor Typ vůdce: konkurent, výkonný typ člověka kontrola Mode soupeřících hodnot (Cameron, Quinn, 1999, s. 32) Doporučená literatura BRIDGES, W. Typologie organizace: využití osobnostních typů v procesu rozvoje organizace. Praha: Management Press, 2006. ISBN 8072611372. LUKÁŠOVA, R.. NOVY, I. a kol. Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyššívýkonnosti podniku. Praha: Grada Publishing, 2004.176 s. ISBN 8034706482 TICHÁ, I. Učící se organizace. Praha: Alfa Publishing, 2005. ISBN 8086851192.