Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína Multidisciplinarita l Pedagogická psychologie – učení, diagnostika schopností (zejména ve vztahu ke kognitivním kapacitám) l Vývojová psychologie l Psychopatologie l Poradenská a klinická psychologie l Speciální pedagogika l Psychodiagnostika l Psychologie organizace a řízení Milníky školní psychologie I. l 1879 – Vytvoření Wundovy laboratoře v Německu l 1896 – První fakultní dětská klinika (University of Pennsylvania, Lightner Witmer) l 1899 – První pedagogická klinika (Antwerpy, Belgie) l 1905 – Binetův test inteligence l 1910 – Poprvé použit termín školní psycholog (Stern) l 1918 – Arnold Gesell použil označení školní psycholog l 1930 –Hildreth, G. H. (1930). Psychological services for school problems. Yonkers-on-Hudson, NY: World Book Co. Milníky školní psychologie II. l 1948 – UNESCO sponzorovalo mezinárodní konferenci o školní psychologii l 1952 - UNESCO sponzorovalo evropskou konferenci o školní psychologii l 1972 – Vznik International School Psychology Commitee l 1975 – ISPC colloquium l 1979 – Mezinárodní rok dítěte Služby školního psychologa Školní psycholog a ředitel školy l Ředitel vytváří podmínky pro poskytování poradenských služeb na škole l Očekávání ředitele školy l Ředitel v roli nadřízeného, ale psychologického laika J l Psycholog v roli podřízeného, ale psychologického experta  l Zadávání zakázky a její interpretace Společná dohoda o realizaci konkrétní zakázky l Kvalita vztahu ředitel-psycholog ovlivňuje vytváření kvalitních vztahů s ostatními články systému Školní psycholog v systému školy l Školní psycholog součástí orchestru a je v situaci, kdy pokud chce slyšet, jak orchestr hraje, nemůže z něho odejít. l Aktivity s pedagogickým sborem, s jednotlivými učiteli, s třídními učiteli, s žákovskými kolektivy, s jednotlivými žáky a s jejich rodiči. l Spolupráce s odborníky v jiných zařízeních (PPP, SPC, SVP, lékaři, psychiatři, sociální pracovníci, pracovníci v krizových centrech, …) l Školní psycholog facilitátor komunikace mezi jednotlivými články systému. l Školní psycholog ovlivňuje řešení školních problémů v místě jejich vzniku, trvale tak přispívá k proměně sociálního klimatu školy. Školní psycholog a práce se třídou l Každodenní činnost l Cílem je mapování sociálního klimatu a jeho ovlivňování l Plánování forem a postupů s ohledem na zvolené cíle l Spolupráce s učiteli l Problémy se řeší v prostředí, ve kterém vznikly a vytváří se základna pro prevenci Školní psycholog a jednotlivý učitel l Vztah ŠP a učitele MUSÍ být založen na vzájemném respektu k profesi toho druhého a na profesní důvěře!!! l Konzultace zvolených pracovních postupů nebo způsobů komunikace s žáky. l Rozbor vyučovacích postupů a průběhu vyučovacích hodin. l Vytváření metodického zázemí pro vedení rozhovorů s rodiči. ŠP je často prostředníkem jejich vzájemné komunikace. Školní psycholog a jednotliví žáci l Je škola vhodným místem pro práci s klienty-žáky? Psychoterapie na půdě školy? l Krizová intervence, konzultace, diagnostika intelektu a osobnosti, zvládání výukových obtíží, školní selhávání, výchovné problémy, patologické jevy, adaptační problémy, vztahové problémy. l Zacházení s důvěrnými informacemi. l Profesní výbava psychologa!!! l Předávání klientů dalším odborníkům. Školní psycholog a rodiče l Informace o pravidlech poskytování služby školním psychologem. l Efekt prostředí školy. l Pracovna psychologa bezpečným místem. l Informační, konzultační, vzdělávací a poradenské služby. l Velmi náročná součást psychologické práce, protože je často třeba spolupracovat s celým rodinným systémem.