Školní psycholog a práce s učiteli Mgr. Michaela Širůčková Služby školního psychologa Působení na psychosociální klima školy přímé – školní psycholog sám pracuje se třídami, podílí se na některých koncepčních krocích, osvětová činnost nepřímé - skrze práci s učiteli - např. výcvik psychosociálních dovedností, kteří nabyté poznatky uplatňují v práci s dětmi a pracují s dětmi podobně jako si zažili Možné oblasti práce s učiteli Intervence Prevence Podpora Oblast prevence • relativně bezpečná oblast • aktivity plánované s časovým předstihem • může se dopředu připravit a konzultovat • psycholog může získat respekt a důvěru učitelského sboru Oblast prevence zahrnuje • mapování prostředí - atmosféra, problémy, které jsou aktuální na škole; vzdělávání, kterým učitelé již prošli, představy vedení, kam se jeho působení má směřovat, … • monitoring potřeb učitelů • psychohygiena učitele - antistresový program pro učitele jako prevence syndromu vyhoření, pozitivní přeladění, nácvik relaxace, rozvoj týmové spolupráce • rozvoj psychosociálních dovedností - vedení k sebereflexi, workshopy, semináře, výcviky, • osvětová činnost - organizace krátkých seminářů přímo na škole, kde školní psycholog působí; vstupy na poradách Krizová intervence • po zralé úvaze • přivolat si supervizora, nebo přizvat dalšího odborníka • ohlídat si své hranice • pamatovat na to, že později učiteli nemusí být příjemné se s psychologem pracovně setkávat a upozornit ho na to • kontakty, kam se obrátit • psychohygiena Oblast krizové intervence zahrnuje • Zpracování traumatizující události na půdě školy – např. řešení závažné šikany, šikana učitele, psychopatologie, těžce antisociální chování, traumatizující událost přímo ve třídě, ve škole, jako je úmrtí, násilný čin • Pomoc učitelům v osobní krizi (individuální krizová intervence) • Závažný konflikt v pedagogickém sboru (např. stmelování učitelského sboru, pracovní skupiny) Oblasti podpory • Supervize - individuální supervize učitel-psycholog, VTI, balintovská skupina, … • Pomoc při řešení běžných problémů • Koučování - podpora využívání moderních metod ve výuce, sebevzdělávání, … • Sebereflexe • Podpůrné rozhovory (i krátké), • Zájem o práci učitelů Cvičení: úskalí Sdělte si, ve které ze zmiňovaných oblastí máte osobní zkušenost. Případně pohovořte o dalších oblastech. Společně napište možná úskalí působení v těchto oblastech: čeho si všímat? čeho se vyvarovat? na co si dát pozor? U uvedených činností je přínos zjevný, ale cílem této aktivity by mělo být upozornění na možná úskalí, se kterými se můžete potkat. Úskalí • Hranice • Etika • Neutralita • Skupinová dynamika • Strach a negativismus • Role experta versus role osoby poskytující podporu • Přesvědčení, že změny musí nastat hned a být vidět • Osobnost psychologa • Praktické překážky • Vyhoření Čtyři důležité aspekty budování vztahu s učiteli • Vyladění se a navození spolupráce • Uzavření smlouvy – vytvoření kontraktu • Sebezkušenostní aktivity • Reflexe a zpětná vazba Vyladění se a navození spolupráce s klientem • budování kooperativní a přátelské atmosféry • dostatek času • vztah na společných hodnotách, ale různých přístupech • aktivity zpočátku strukturujeme a nezařazujeme na prožitek náročné sebezkušenostní aktivity • kognitivní informace v tomto stádiu redukuje úzkost • informace, které „změní život“ • respektovat odlišnosti v rámci prožívání • má cenu každý posun Uzavření smlouvy – vytvoření kontraktu • zasahuje i do první fáze tím, že korigujeme reálná a nereálná očekávání • cílem je objasnit, co jeden od druhého očekáváme a dojít ke shodě o účelu setkávání, spolupráce Sebezkušenostní aktivity • na počátku každé aktivity dobře vysvětlit, co budeme dělat, proč a jak. Vede to ke zmírnění obav. Když aktivita vyžaduje, že nemůžeme cíl prozradit dopředu, uvedeme alespoň tuto skutečnost s odkazem na to, kdy jim to bude odhaleno. • k tomu, aby aktivita vedla k cíli, vysvětlíme dobře postup, nebo jednotlivé kroky zadání. • nechme přiměřeně času na reflexi zážitků, pocitů a postřehů. Dobré je v některých případech zaznamenat na flip. • velmi důležité je následné zakotvení prožitků a postřehů klientů Reflexe a zpětná vazba • Zhodnocení • Zjistit, co si učitel odnáší, co pro něho bylo důležité, co si zapamatoval a co mu bylo nepříjemné, co by chtěl příště jinak. Děkuji za pozornost