Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci mimořádně nadaní Praxe ve školní psychologii PSY 460 Mgr. Věra Konečná Legislativa n Zákon č. 561/2004 Sb. ... (školský zákon) q § 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se spec. vzdělávacími potřebami q § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů q § 18 Individuální vzdělávací plán n Vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných n Vyhláška č. 62/2007 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných (platnost od 1. září 2007) n Informace ke vzdělávání dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných zabezpečující realizaci ustanovení § 17 zákona č. 561/2004 Sb. a části třetí vyhlášky č. 73/2005 Sb. (Věstník MŠMT 12 / 2006) n Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j.: 13 711/2001-24 Kdo je žák se speciálními vzdělávacími potřebami? n žák se zdravotním postižením q mentální, tělesné, zrakové, sluchové postižení q vady řeči, kombinované postižení, autismus q vývojové poruchy učení nebo chování n žák se zdravotním znevýhodněním q zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc, lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování n žák se sociálním znevýhodněním q rodinné prostředí s nízkým soc. kulturním postavením, ohrožení soc. patologickými jevy q nařízená ústavní výchova nebo uložená ochranná výchova q postavení azylanta Formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením n u nejlehčích forem SPU – zohledňování podle platné legislativy n individuální integrace q v běžné škole q ve speciální škole určené pro žáky s jiným typem postižení n skupinová integrace q třída, skupina, oddělení zřízené v běžné škole nebo speciální škole určené pro žáky s jiným zdravotním postižením (např. dyslektická třída) n speciální škola (zřízená pro žáky se zdravotním postižením různého typu) n kombinace uvedeného Individuální vzdělávací plán (IVP) n pro žáky se spec. vzdělávacími potřebami, žáky mimořádně nadané, individuálně integrované, skupinově integrované a žáky speciální školy n součástí dokumentace žáka, závazný dokument n vychází z: q školního vzdělávacího programu q závěrů speciálně pedagogického a psychologického vyšetření školského poradenského zařízení q vyjádření pediatra nebo odborného lékaře q vyjádření zákonného zástupce Obsah IVP n obsah, rozsah, průběh spec. pedagogické a psychologické péče n časové a obsahové rozvržení učiva, způsob hodnocení, zadávání a plnění úkolů, pedagog. postupy n v předmětech, kde se handicap výrazně projevuje, vypracovává učitel předmětu n potřeba dalšího pedagogického pracovníka, asistenta pedagoga n seznam pomůcek, učebnic, didaktických materiálů n spolupracující poradenské pracoviště n snížení počtu žáků ve třídě n navýšení finančních prostředků n závěry z vyšetření Formy práce školního psychologa se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami n poskytování informací n depistáž, vyhledávání, skrínink, pozorování n orientační diagnostika, identifikace nadaných n metodická podpora učitelů, rodičů, supervize, čtení zpráv z PPP n individuální vedení žáků, rodičů n péče o žáky 1. a 2. tříd – cvičení nezralých funkcí, individuální nebo skupinovou formou n úzká spolupráce s PPP, SPC, koordinace péče n souhlasy Mimořádně nadaný žák n jedinec, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých rozumových oblastech, pohybových, uměleckých a sociálních dovednostech n diagnostikuje školské poradenské zařízení (koordinátoři) n různé definice a modely nadání Kognitivní charakteristiky nadaných dětí n abstraktní, komplexní myšlení n brzká schopnost číst n schopnost rychlého učení n široká slovní zásoba n výborná paměť n argumentace a schopnost řešení problémů n široké a specifické zájmy n dlouhodobá koncentrace pozornosti (zájem) n hodně energie, aktivita n zvídavost, kladení otázek n perfekcionismus Afektivní charakteristiky nadaných dětí n upřednostňování starších kamarádů a dospělých n citlivost, vnímavost n smysl pro humor n zájem o otázky morálky a spravedlnosti n vysoká vnitřní motivace (zvídavost) n nekonformnost n kritičnost Možné zdroje potíží u nadaných dětí n asynchronní vývoj (diskrepance mezi tělesným a kognitivním vývojem, jemná motorika) n vztahy k vrstevníkům (tendence řídit a organizovat, vnucování pravidel, jiné zájmy, ostatní jim „nerozumí“) n sebekritika a perfekcionismus (vysoké, nereálné cíle a očekávání od sebe, idealismus) n vyhýbání se riskování (uvědomují si potenciální problémy a rizika související s alternativami řešení) n podvýkonnost (školní výkon neodpovídá nadání, nezájem o to co se učí ve škole, splynutí s ostatními, perfekcionismus) n „dvojí výjimečnost“ (nadání a handicap, porucha učení, maskování, obtížná identifikace) n postoj k autoritám (diskuse, nedisciplinovanost) Péče o nadané děti ve škole n identifikace (pozorování v rodině, pedagogická diagnostika, skrínink šk. psychologa, PPP) n pedagogicko – psychologické vyšetření (kognitivní předpoklady, strategie myšlení, tvořivost, předškolní vývoj, osobnostní a sociální charakteristiky, zájmy, analýza pedagogické diagnostiky) n IVP n úprava vzdělávání (akcelerace, obohacování učiva) n individuální poradenství, podpůrné programy (ŠPP) Vzdělávání nadaných – obohacování učiva n prohloubení, rozšiřování a obohacování učiva nad rámec osnov n stimulace procesů objevování a vyhledávání dalších souvislostí a vazeb, které dané téma nabízí (mezioborové vztahy) n přísun nových, odlišných, zajímavých a smysluplných informací (zabránit stereotypu a respektování zájmů) Vzdělávání nadaných – akcelerace učiva n úpravy učiva tak, aby umožňovaly rychlý postup v jednom nebo ve více předmětech n předčasný vstup do vzdělávacího procesu (pozor na úroveň sociální zralosti) n urychlení procesu vzdělávání (přeřazení do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku) n doprovázeno metodami obohacování učiva n vytváření věkově heterogenních skupin Individuální poradenství n dovolte jim selhávat n pozor na nerealistické a přehnaně vysoké očekávání, všechno nemusí být perfektní n posilujte pozitivní sebeobraz n neautorativní přístup a respektování jejich potřeby rovnoprávné komunikace n pěstujte jejich sociální vztahy n zvyšování empatie n práce s podvýkonem a motivací Literatura k nadaným dětem n Dočkal, V. (2005). Zaměřeno na talenty aneb Nadání má každý. Praha: Nakladatelství Lidové noviny n Jurášková, J. (2006). Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP. n Fořtíková, J. a kol. (2008). Úspěšná výuka mimořádně nadaných dětí. Praha: Triton. n Hříbková, L. (2005). Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: PedF UK. n www.nadanedeti.cz n www.centrumnadani.cz Žák se specifickými poruchami učení n dílčí oslabení ve schopnostech a funkcích primárně potřebných k získávání základních školních dovedností při inteligenci alespoň v mezích širší normy q kognitivní funkce (sluchové, zrakové vnímání) q motorické funkce (hrubá, jemná motorika) q paměťové funkce (sluchová, zraková, motorická) q řečové funkce (výslovnost, vyjadřování q v součinnosti a integraci těchto funkcí Specifické poruchy učení n dyslexie (porucha čtení a psaní) n dysortografie (porucha pravopisu) n dysgrafie (porucha psaní) n dyskalkulie (porucha počítání) n dyspraxie (porucha motoriky a koordinace pohybů) q dysmúzie (ztrátu smyslu pro hudbu) q dyspinxie (porucha kreslení) Činnost školního psychologa n depistáž, skrínink, identifikace n diagnostika n koordinace péče (spolupráce s VP, PPP) n metodické a supervizní vedení učitelů n individuální poradenství rodičům - nácvik n individuální nebo skupinová speciálně pedagogická reedukace n práce se třídou Diagnostika specifických poruch učení n rozhovor s rodiči, s učitelem, s dítětem (jak se učí) n úroveň rozumových schopností, verbální a názorová složka intelektu n čtení – technika, čtecí kvocient, analýza chyb, porozumění textu n poměr inteligenčního a čtecího kvocientu n analýza chyb v písemných pracích žáka n sluchová analýza, syntéza a diferenciace n zrakové rozlišování n lateralita n prostorová orientace n oblast auditivní – reprodukce rytmu n paměť Sluchové vnímání n analýza, syntéza – rozkládání a skládání: věta – slovo – slabiky – hlásky q hranice slov (nastole) q vynechávání / přidávání písmen, slabik, slov q inverze slabik (přejeme – přemeje) n diferenciace q měkčení (di-ti-ni/dy-ty-ny, páni/pány, mladí/mladý q délky samohlásek (vynechává diakritiku) q chyby plynoucí z poruch řeči q záměna znělých / neznělých souhlásek (tuška) Zrakové vnímání n analýza, syntéza n diferenciace – shodnost a rozdílnost v dolno-horním a pravo-levém postavení figur q záměny tvarově podobných písmen (b-d-p) n paměť n oční pohyby – zleva doprava, odshora dolů q inverze v pořadí písmen, slabik, číslic Literatura n Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. n Zelinková, O. (2003). Poruchy učení. Praha: Portál. n Zelinková, O. (2001). Pedagogociká diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál. n Pokorná, V. (1998). Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál. n metodické materiály PPP Brno (J. Bednářová)ů§- n www.dyscentrum.org