O LIDSKÉ PŘIROZENOSTI ( H8 ) dět, že vlastně všichni lidé přemýšlejí podobně. Ve jménu všeobecného pacifismu se vědcům a politickým vůdcům vyplatí prohloubit antropologický a sociálně psychologický výzkum a tyto technické poznatky otevřeně učinit součástí politologie i každodenní diplomacie. Aby se poskytly trvalejší základy pro mír, bylo by prospěšné podporovat politické a kulturní svazky schopné vytvářet hustou síť vzájemně propojených loajalit. Vědci, velcí spisovatelé, někteří z nejúspěšnějších obchodníků i marxisté-leninisté dělali víceméně nevědomě právě něco takového po celé generace. Když se spleť loajalit stane ještě hustší, nebudou si budoucí generace moci troufnout považovat se navzájem za naprosto odlišné na základě rozlišností v rase, jazyku, národností, náboženství, ideologii a hospodářském zájmu. Bezpochyby existují i jiné techniky, pomocí kterých se tento aspekt lidské přirozenosti dá pro blaho lidstva jemně uhladit.25) SEXUALITA { US ) KAPITOLA S SEXUALITA Sexualita je základním prvkem lidské biologie, mnohostranným jevem ovlivňujícím každý aspekt naší existence a nabývajícím nové formy v každé etapě životního cyklu člověka. Jeho komplexita a dvojznačnost vyplývá z toho, že sexualita není určena především k reprodukci. Evo- výluce Vynalezla' pro živé bytosti mnohem efektivnější způsoby rozmnožování, než jsou komplikované procesy páření a oplodňování. Bakterie se jednoduše dělí na dva jedince (u mnoha druhů každých dvacet minut), houby trousí do okolního prostředí obrovské množství spór a u nezmarů potomstvo raší přímo z jejich těl. Každý výtrus houby vyroste ve zcela nový organismus. Kdyby jediným účelem reprodukčního chování bylo rozmnožování, naši savčí předkové by se byli mohli vyvinout bez sexu. Každá lidská bytost by mohla být a sexuální a přinášet na svět nové potomky z povrchových buněk lůna s nediferencovanými pohlavními znaky. Ještě i dnes dochází k rychlému způsobu asexuální reprodukce (tak, jak je to u bakterií) v těch řídkých případech, kdy jednoduchým rozdělením již oplozeného vajíčka vzniknou jednovajecná dvojčata. Stejně tak není primární funkcí sexu ani poskytování, \/ resp. přijímání tělesné rozkoše. Velká většina živočišných druhů vykonává sexuální akt mechanicky a s minimální předehrou. Páry bakterií a prvoků vytvářejí sexuální spojení bez požitků, které by mohl poskytnout nervový systém, zatímco korali, škeble a mnoho jiných bezobratlých živočichů jednoduše vypouštějí své sexuální buňky do vo- O LIDSKÉ PŘIROZENOSTI ________________._______________{ 12(| dy v okolí těla. Dělají to doslova bezmyšlenkovitě, protože vlastně nemají žádný mozek. Rozkoš je pro pářící se zvířata v nejlepším případě jen prostředek, který přiměje stvoření s všestranným nervovým systémem k tomu. aby investovali hodně času a energie potřebné k dvoření, pohlavnímu spojení a rodičovství. Navíc je sex v každém smyslu bezdůvodně náročnou a riskantní aktivitou. Reprodukční orgány lidských bytostí jsou po anatomické stránce tak složité, že jsou vystavené různým i smrtelným dysfunkcím, jako je např. mi-moděložní těhotenství a různé pohlavní choroby. Aktivita spojená s dvořením je prodloužená za hranice toho, co je k signalizaci nezbytně zapotřebí. Tato aktivita je náročná na energii, ba dokonce i nebezpečná. Vášnivější 'milenci' se totiž vystavují většímu riziku usmrcení ze strany rivalů nebo dravců. Na mikroskopické úrovni jsou genetické orgány, které určují pohlaví, jemně vyladěné a lehce může dojít k poruše. U lidí o jeden pohlavní chromosom víc nebo méně nebo jemné narušení hormonální rovnováhy vyvíjejícího se plodu může vést k abnormitám ve fyziologii a v chování.1) - H&utN< '.>pV£//v. Sexualita tedy sama o sobě neposkytuje žádnou přímou výhodu v darwinovském smyslu. Kromě toho může mít sexuální reprodukce za následek automaticky genetický deficit. Když se organismus rozmnožuje bez sexu, všichnijeho potomci s ním budou identičtí. Když však or-ganimus přijme sexuální partnerství s jiným, nepříbuz-ným individuem, polovina genů v každém z jeho potomků bude cizího původu. Při každé pozdější generaci se podíl vlastních genů pro každého potomka redukuje na polovinu. Existují tedy dobré důvody pro to, aby reprodukce byla asexuální. Je možné ji realizovat soukromě, přímo, bezpečně, s malým výdajem energie a sobecky. Proč se tedy sexualita vyvinula? Hlavní odpovědí je, že sex vytváří rozmanitost. A touto rozmanitostí rodič chrání své potomšfvopřed nepředvídatelně se měnícím prostředím. Představme si případ dvou živočišných druhů, přičemž oba se skládají jen z jedinců nesoucích dva geny. Označme si volně jeden gen A a dru- ppOJALITA ( 121 ) hý a. Tyto geny by pro tento okamžik mohly odpovídat hnědé (A) a modré (a) barvě očí, nebo praváctví (A) a le-váctví (a). Každý jedinec je Aa, protože vlastní oba geny. předpokládejme, že jeden druh se reprodukuje bez sexu. pak bude veškeré potomstvo každého rodiče Aa. Druhá populace se rozmnožuje pohlavně; produkuje sexuální buňky, z kterých každá obsahuje jen jeden z genů, A nebo a. Když dva jedinci kombinují své pohlavní buňky a příspívá-H každý dospělý jedinec pohlavními buňkami obsahujícími buď A nebo a, jsou možné tři druhy potomků: AA, Aa a aa. Při výchozí populaci Aa mohou asexuální rodiče produkovat pouze potomky Aa, zatímco sexuální rodiče mohou produkovat potomky AA, Aa a aa. Nyní připusťme, že se životní prostředí změní (řekněme krutá zima, záplavy nebo invaze nebezpečného dravce) tak, že situace bude příznivá pro aa jedince. V příští generaci bude mít sexuálně se rozmnožující populace výhodu a bude se skládat především z jedinců aa, dokud se podmínky nezmění tak, že budou příznivé pro jedince AA nebo Aa.2) Rozmanitost a tedy i adaptabilita vysvětlují, proč tak mnoho organismů na sebe bere břemeno sexuální reprodukce. Tyto organismy počtem daleko převyšují druhy, Tčteré se spoléhají na přímé a jednoduché, ale z dlouhodobého hlediska méně prozíravé způsoby bezpohlavního rozmnožování. Proč tedy obyčejně existují právě jen dvě pohlaví? Teoreticky je možný vývoj sexuálního systému založeného jen na jednom pohlaví — po anatomické stránce uniformních jedinců produkujících reprodukční buňky identického tvaru a bez výběru je kombinujících. Právě tak se rozmnožují některé nižší rostliny. Je možné též mít stovky pohlaví, což je běžné u některých hub. Avšak systém dvou pohlaví v převážné části živého světa převládá. Zdá se, že tento systém umožňuje nejefektivnější možnou dělbu práce. Bytostná samička je individuem specializovaným na kladení vajec. Velké rozměry vajíčka zabraňují snadnému vyschnutí a umožňují přečkat nepříznivé období díky konzumaci uskladněného žloutku, a dále i to, aby se vejce dalo odmanévrovat do bezpečí svými rodiči a aby se po O LIDSKÉ PŘIROZENOSTI_______________________________ ( 122 ) oplození mohlo rozdělit aspoň několikrát, dřív než by potřebovalo přijímat výživné látky z okolního prostředí. Samce je možné definovat jako výrobce spermií, malých pohlavních buněk (gamet). Sperma je nejmenší buněčnou jednotkou, omezenou v podstatě na hlavičku, která je přeplněná DNA. Je poháněná bičíkem, obsahujícím právě dost uskladněné energie na to, aby se mohl tento dqprav-í ac byli berdaši, jedinci, kteří převzali s ženskými šaty i ženské manýry a kteří se dokonce za jiné muže provdali. Často se stali šamany, mocnými členy skupiny, schopnými ovlivnit její klíčové rozhodnutí, nebo se specializovali nějakým jiným způsobem, např. v ženských pracích, jako dohazovači a vyjednavači nebo také jako rádci kmenových náčelníků. Je známo, že berdaši měli své ženské protějšky, ale jejich existence není tak dobře dokumentovaná.") Dále bylo zjištěno, že v západních průmyslových společnostech mají homosexuální muži ve srovnání s he-terosexuálními průměrně vyšší inteligenční kvocient a že dosahují mimořádného společenského vzestupu. Ve zvlášť vysokém procentu si volí povolání 's bílým límcem' a bez ohledu na jejich původní socioekonomický status vstupují do povolání, ve kterých je nutno přímo jednat s lidmi. V souhrnu jsou nadprůměrně úspěšní v povoláních, která si zvolí. Odhlédneme-li nakonec od potíží, ke kterým dochází proto, že ostatní lidé neschvalují jejich sexuální preference, homosexuálové jsou ve svých společenských vztazích považováni za dobře adaptované. Všechna tato zjištění znamenají jen o málo více než řadu náznaků. V rámci běžného kánonu vědy neznamenají nic rozhodujícího. Je zapotřebí mnoho dalšího, pečlivého výzkumu. Avšak to, co již víme, stačí, aby se tradiční ži-dovsko-křesťanský pohled na homosexualitu ukázal jako nepřiměřený a pravděpodobně mylný. Předpoklady této náboženstvím posvěcené hypotézy byly po staletí skryté, avšak nyní mohou být formulovány explicitně a testovány objektivními standardy. Myslím si, že je zcela korektní, řekneme-li, že hypotéza o přírodním výběru příbuzenstva je více v souladu s existujícími poznatky. Srovnání pohledu na homosexualitu ze strany biologie a etiky vyžaduje citlivý přístup a zvláštní ohledy. Bylo by nevhodné považovat homosexuály za separátní genetickou kastu, jakkoli prospěšná se může jejich dějinná a současná role prokázat. Ještě více nelogické a scestné by bylo, kdybychom chtěli, aby jejich genetická adaptace v minulosti byla nutným kritériem pro jejich akceptování v přítomnosti. Vskutku tragické by však bylo pokračovat v diskriminaci homosexuálů na základě náboženského O LIDSKÉ PŘIROZENOSTI ( I« } dogmatu podporovaného nepravděpodobným předpokladem o jejich údajné biologické nepřirozenosti. Hlavní myšlenku této kapitoly lze formulovat takto: lidskou sexualitu můžeme s pomocí nových poznatků evoluční teorie definovat mnohem přesněji. Vynecháme-li tento způsob uvažování, pak zůstaneme slepí k důležité části naší historie, ke konečnému smyslu našeho chování a k významu možných alternativ, které leží před námi. Prostřednictvím vzdělání a zákona musí každá společnost učinit sérii voleb týkajících se sexuální diskriminace, standardů sexuálního chování a upevnění rodiny. V souladu s tím, jak se řízení společnosti a technologie stávají komplexnějšími a vzájemně závislejšími, musí se i odpovídající rozhodování stát přesnějším a promyšlenějším. Ať už intuitivně nebo s pomocí vědy, evoluční historie se nutně stane součástí propočtů, neboť lidská přirozenost je houževnatá a nemůžeme ji znásilnit, aniž za to budeme platit. Společnost, která se odklání od právní rovnosti příležitostí pro obě pohlaví ke statistické rovnosti jejich výkonu povolání nebo se dokonce vrací k záměrné sexuální diskriminaci, bude muset za to zaplatit cenu, jejíž rozsah zatím nikdo nedokáže změřit. Jiný, zatím neznámý postih čeká společnost, která se rozhodne reorganizovat se tak, aby vznikly pouze hladce fungující nukleární rodiny, nebo rodiny zrušit a zavést komunální kibucy. Ještě jinak platí společnost, která nutí podrobit se určitému rozsahu heterosexuálních praktik — a někteří členové naší společnosti již platí formou osobního utrpení. Jsme přesvědčeni, že kultury mohou být projektovány racionálně. Můžeme vyučovat, odměňovat a přinucovat. Avšak budeme-li tak činit, musíme vždy zvážit cenu — měřenou v čase a energii, potřebnou pro cvičení a posilování, a také v méně uchopitelné měně lidského štěstí, kterou každá kultura musí zaplatit, aby obešla své vrozené predispozice. ALTRUISMUS ( 145 ) KAPITOLA 7 * ALTRUISMUS 'Mučednická krev je sémě církve.' Tímto mrazivým výrokem doznal teolog 3. století Tertullián základní vadu v lidském altruismu a naznačil, že smyslem oběti je povýšit jednu lidskou skupinu nad druhou. Šlechetnost bez naděje na oplátku je nejvzácnější a nejhýčkanější lidské chování, křehké a těžko definovatelné, vyskytující se ve vysoce výběrovém vzorci, obklopené rituály a ceremoniemi a oceňované medailemi a emocionálními proslovy. Posvěcujeme pravý altruismus, abychom jej odměnili, a tím oslabili jeho opravdovost a dosáhli tak toho, aby se znovu opakoval u jiných. Krátce řečeno, lidský altruismus je až do základů zpochybňován očekávanou savčí rozporností. Extrémní formy sebeobětování nás fascinují, stejně jako by fascinovaly savce, nikoliv však mravence. Za první a druhé světové války, v Koreji a ve Vietnamu, získali vysoké procento Kongresových medailí cti muži, kteří se vrhli na dopadlé granáty, aby ochránili kamarády, muži, kteří pomáhali při záchraně jiných z bojiště za cenu vlastní jisté smrti nebo učinili jiná mimořádná rozhodnutí, která vedla ke stejnému osudovému konci. Taková altruistická sebevražda je vrcholným aktem odvahy a rozhodně zasluhuje nejvyšší poctu země. Ale je to stále velká záhada. Co se asi odehrává v mysli těchto mužů v okamžiku zoufalství? 'Osobní marnivost a pýcha jsou vždy důležitými činiteli v takových situacích,' napsal James Jones v knize WW II (Druhá světová válka), 'a pouhé vzrušení z bitvy může často vést člověka