Principy poradenství obětem domácího násilí Mgr. Jitka Čechová Poradenství Profesionální poskytnutí odborné psychologické, právní, sociální rady. Základním principem je pomoci klientovi při posuzování vlastních možností a při jeho rozhodování o řešení problému, a to na základě informací získaných ze služeb poskytnutých či zprostředkovaných poradcem. Řešení hledají společně. Základní rámec § Význam uvědomění základního rámce poskytování služeb v poradenském procesu. § Odpověď na otázky: Kde, Co, Proč, Kdo, Jak § Ve vztahu k sobě i klientovi Pracovník a klient • klient (PSTP, struktura osobnosti, aktuální situace, očekávání…) • pracovník (osobní situace, profesionální angažovanost, očekávání, osobnost …) • vztah (limity, bezpečí, ohrožení, důvěra, význam vztahu u traumatizovaných osob) Kontaktují nás… • Osoby ohrožené domácím násilím • Rodinní příslušníci, přátelé • Instituce, novináři • Agresoři Časté zakázky… • Informace („jen“ se zorientovat) • Podpora (těch, co situaci řeší, nebo ji chtějí „jen“ přežít v daném stavu…) • TO, bezpečný odchod, rozvod, péče o děti • Psychoterapie Časté otázky obětí… § volat policii X nevolat (otázky studu, ohrožení života…) § vyhledat lékařskou pomoc X nevyhledat (v zásadě platí vyhledat lékařskou pomoc, důkazy nemusí použít, ale má je pro případ potřeby k dispozici) § odejít X zůstat (otázka bezpečnosti a sociálního zajištění) resp. rozvést se X zachovat rodinu (zde hrají velkou roli přesvědčení, předsudky, víra, strach) § je doma pro děti lepší takovýto táta nebo žádný táta? (reflektování výchovného vlivu, který je významný; vysvětlení, že odchod neznamená odloučení dětí od otce..) § jak s dětmi komunikovat o tom, co se děje? (otázka přiměřené komunikace a navázání na dětské psychology) § když udělám to a to… jak se zachová? Proč se ke mně tak chová? (snaha pochopit motivy jednání agresora, zvolit správný postup řešení) § a další… Model poradenství 1) Naslouchání 2) Informování 3) Ulehčování 4) Navracení sebedůvěry Navracení sebedůvěry – ten, kdo oběť zneužívá, činí tak prostřednictvím hrozeb, hrubé síly a vynucování, čímž jí subjektivně odejme všechna práva. Navrácení sebedůvěry oběti umožňuje, aby se považovala za silnou osobnost, která je schopná se aktivně podílet na ukončení násilí a zabezpečení bezpečného života. Jak postupovat? ¡ Využívejte technik aktivního naslouchání, respektujete zakázku. ¡ Zjistěte kde se klient nachází, kam směřuje a jak se tam dostane. ¡ Poskytněte mu klid a svou vlastní odbornost. Jak postupovat? • Poskytnout oběti možnost o násilí mluvit a získat potřebné informace pro poradenství (jaké formy – konkrétní podoby násilí, jaká frekvence, intenzita, co bylo nejnebezpečnější, čeho je partner schopen…) Odhad nebezpečnosti!!! Pozor na vtíravé dotazy!!! • Poskytnout oběti možnost mluvit o životní situaci (co zažívá, co ji trápí, situace dětí, co očekává, co již pro řešení udělala, co pomáhalo, čeho se obává…) • Podpořit oběť v kontaktování sociální sítě. Poskytnout ženě informace o možnostech pomoci – předání konkrétních adres (azylové domy, jiné formy pomoci, lékařská pomoc, policie) • Zjistit jestli je ona i příslušní rodinní příslušníci v bezpečí (udělat opatření, které zvýší její bezpečnost, bezpečnostní plán, plán útěku) • Informovat ženu o jejích právech (vykázání, podat oznámení o trestném činu, právní procedury..), případně tyto kroky s ní podstoupit, je-li to nutné. • Poukázat na možnost dalších služeb – předat kontakty Sociální síť • Azylové domy • Policie • Zdravotnická zařízení • OSPOD • Neziskové organizace poskytující poradenství • Právníci • Psychologové, manželské poradny • Občanské poradny • Krizová centra • … Základní plán odchodu Možnosti útěku/odchodu (analýza situace, plánování, příprava) - Možnosti a jejich konsekvence (nebezpečí,finance, děti...) - Zhodnotit, které možnosti jsou bezpečné, také z geografického hlediska - Stanovit konkrétní kroky (bezpečnostní balíček, rodina, přátelé, azylové domy) - S klientkou aplikujte dosavadní zkušenost, jednejte uváženě, zvažujte nebezpečí, zvažujte možnosti, mějte plán připravený předem, minimalizujte rizika - Připravený plán ukryjte na bezpečném místě Samotný útěk/odchod (realizace) - Zapojení neformální sociální sítě - Zapojení a informování formální sociální sítě a příslušných institucí (škola, lékař…) Po útěku/odchodu (analýza, kontrola, plánování…) - Zabezpečení bytu - Příchodu a odchodu na pracoviště - Vyzvedávání dětí - Změna telefonního čísla - … S ohledem na VYKÁZNÁNÍ zvažovat nebezpečí s tím spojená – porušení vykázání, chování partnera po skončení VYKÁZÁNÍ, pronásledování… Co sebou? § Vzít sebou děti - vyzvednout děti z příslušného zařízení (po dohodě s ním) § Osobní věci - šperky - věno - klíč od bytu.. - hračku dítěte… § Oblečení § Doklady, je lepší nechat jejich kopie u nějaké důvěrné osoby: - Občanský průkaz, řidičský průkaz.. - Oddací list - Povolení k pobytu - Dokumenty od zdravotního pojištění - Bankovní poukaz, platební kartu, peníze - Číslo sociálního pojištění, doklady soc. pojištění - Očkovací průkazy dětí, sebe - Specifikace sociální podpory, - Léky, recepty - Doklady o majetku - Smlouvy - … Závěrem Základní informace o tom „čeho se vyvarovat a co naopak říci“ také naleznete ve speciálních novinách „Nechceme se bát“ – článek Nebuďme lhostejní § Respektujte zakázku klienta § Strukturujte, ale nechávejte dostatečný prostor pro vyjádření § Nedávejte rychlé a neuvážené rady § Neslibujte a planě neutěšujte § Více naslouchejte, nežli mluvte § Naslouchejte nejen faktům, ale i emocím § Nevnucujte klientovi vlastní řešení, ale sdělte názor (citlivě) § Neměňte téma, když je o čem mluvit – nechte ji domluvit § Ptejte se klienta na upřesnění § Ptejte se neobviňujícím způsobem § Neskákejte klientovi do řeči § Respektujte klientův čas § Mluvte srozumitelně § Nehromaďte otázky § Pozor na obviňující otázky, výčitky, podmiňování pomoci… § Nedělejte teatrální gesta např.: Proboha… § Vymezte si pro práci s klientem jasný prostor (místo, informace, vědomí služeb,…) § Buďte si vědomi vlastních možností – pracujte na svých slepých místech. § Pracujte s časem a v čase. § Volte metodu malých kroků. § Myslete na to, že sféru možností otevíráte svými dovednostmi. § Pracujte se svojí bezmocí a agresivitou. § Mějte na paměti, že nenesete zodpovědnost za její/jeho situaci; pocity;konečné rozhodnutí. § Nesete zodpovědnost za kvalitu poskytnuté služby. § Zajistěte si situaci tak, abyste se cítili dobře (samozřejmě s ohledem na klienta a kolegy). § Absolvujte supervize, intervize. § Aktivně pracujte s vyhořením…pečujte o sebe. Děkuji vám za pozornost!