Principy personálního řízení SPP 423 Úvod do předmětu Phdr. Alena Lubasová, Ph.D. lubasova@brno-konsens. cz PhDr. Alena LUBASOVÁ, Ph.D. VZDĚLÁNÍ : • MU obor sociologie + sociální psychologie téma STÍNOVÉ STRÁNKY ÚSPĚCHU PRAXE : • Kurátor mládeže - Státní správa - 6 let • Podnikový sociolog, psycholog - První brněnská strojírna • Personální ředitelka – nadnárodního holdingu – 8 let • Ředitelka poradenské firmy KONSENS, s.r.o. –personální a organizační management , řešení konfliktů, zdravý životní styl , od roku 2000 - dosud Způsob komunikace • prostřednictvím e-mailu – viz moje adresa lubasova@brno-konsens.cz • telefonicky – viz telefonní číslo 541228404, 602702021 • na konzultačních hodinách, pokud bude nutné, tak budou stanoveny Organizace kurzu Kurz se skládá ze čtyř tématických bloků , jejichž zvládnutí klade důraz na aktivní přístup studentů. Cílem je nejenom získat příslušné informace, ale názorně si odzkoušet vlastní přístup při vytváření příslušných dokumentů a řešení případových situací z pohledu budoucích personálních manažerů. Tematické bloky jsou zvoleny tak, aby pokryly klíčové oblasti ve výkonu personální práce v organizacích a to v požadované posloupnosti. a Blok A. Lidský faktor v systému řízení organizace a Blok B. Plánování v oblasti lidských zdrojů - systémový přístup k řízení lidského potenciálu a Blok C. Personální analýza - nezbytný institut pro tvorbu strategií a plánů a Blok D. Základní proces personálního řízení Schéma výuky Návaznost kurzu Pravidla „hry“ • Účast na výuce minimálně 80 % • Průběžná práce na projektu s hodnocením prezentace • Zvládnutí kontrolního testu-podmínka zápočtu • Zkouška v případě nesouhlasu s navrženým hodnocením Představení studentů • Jméno • Očekávání od tohoto kursu Prostor pro dotazy Praktická část výuky • Ustanovení max. 5-členných pracovních skupin, každá zpracovává jeden projekt • Výběr typu organizace a základní nástin jejího záměru Výběr organizace Výběr organizace • Malý podnik (do 150 zaměstnanců) Charakteristika: • Operuje v jedné oblasti trhu s omezeným množstvím produktů nebo služeb . • Je vystaven významným konkurenčním tlakům • Má soukromé vlastníky, kteří mají významný vliv na volbu produktů a trhu • Omezená schopnost shromáždit finanční kapitál Výběr organizace 2. Nadnárodní společnost Charakteristika : • Firma je zapojena do několika různých druhů podnikání jako jedna z dceřiných společností uvnitř nadnárodní struktury v rámci středoevropského teritoria • Vyžaduje sofistikované kontrolní systémy a vyspělý management • Akcionáři jsou fyzické i právnické osoby bez osobních vztahů vůči společnosti • Koncentrace nadprůměrného finančního kapitálu Výběr organizace 3. Velký podnikatelský subjekt (nad 150 zaměstnanců) Charakteristika: • Historická (bývalá státní) firma, operující v rozdílných oblastech světového trhu se sofistikovanými produkty. • Je vystaven omezeným konkurenčním tlakům • Vlastníkem je privátní obchodní holding - investiční společnost s dostatečným finančním kapitálem, která sleduje především konsolidaci firmy a dosažení obchodního a finančního úspěchu pro další možný prodej v dlouhodobém horizontu . Výběr organizace 4. Organizace poskytující služby : • Základem ziskové organizace je poskytování vysoce kvalifikovaných služeb /nefyzický produkt v rámci ČR • Velikostí patří do kategorie malé firmy (do 150 zaměstnanců) • 3 majitelé jsou fyzické osoby zastávající současně manažerské pozice • Míra výnosnosti/zisk z podnikání je vysoký. Výběr organizace 5. Organizace dobrovolných a nevýdělečných činností : • Organizace vznikla za účelem poskytování humánních služeb v oblasti s dostatečnou konkurencí • Je závislá na státních příspěvcích a dotacích od sponzorů • Má statut občanského sdružení , založena církví a dalšími právnickými osobami • Kmenové zaměstnance doplňují další dobrovolníci. Výběr organizace 6. Státní organizace veřejného sektoru: • Organizace svoji činností zajišťuje prospěšnou činnost, má jasné určení a jasné uživatele • Financována je ze státních zdrojů , řízena je státním orgánem • Velikostí patří mezi malé organizace (do 150 zaměstnanců) Výběr organizace 8. Státní organizace veřejného sektoru: • Organizace svoji činností zajišťuje prospěšnou činnost, má jasné určení a jasné uživatele • Financována je ze státních zdrojů , řízena je státním orgánem • Velikostí patří mezi velké organizace (nad 150 zaměstnanců) Výběr organizace 7. Soukromá firma rodinného typu : • Majitel je současně hlavním manažerem firmy • Oblast působení firmy je lokální, i když trh na který dodává nemusí být lokální • Firma je malá v porovnání s největšími konkurenty v odvětví působení firmy (rozsah 40-150 zaměstnanců) • Finanční kapitál je dán základním vkladem a dostatečnou mírou zisku z podnikání – cca 15%. Úprava projektu – doporučení • Písmo velikost 10 bodů • V záhlaví uvést příjmení členů týmu a název organizace • V zápatí uvést datum zpracování jednotlivých částí, číslování stránek • Jednotlivé úkoly vypracovat co nejjasněji, nejstručněji a nejsrozumitelněji Prezentace výsledků práce Protokol projektu – naleznete v IS • Název projektu : „Řízení lidských zdrojů ve vybrané organizaci “ • Vedoucí týmu: pro komunikaci s vyučujícím jméno + příjmení • Členové týmu : • Jméno + příjmení • ………………………….. • …………………………. • …………………………. • ………………………… Typ vybrané organizace : základní popis záměru + název Prostor pro dotazy Co nás čeká příště? Strategie – formulace záměrů a cílů Obsah tématu : • Vysvětlení obecných pojmů vize, strategické cíle, strategie , strategické operace • Začlenění personální strategie do hierarchického členění ostatních strategií . • Jak správně formulovat záměry a cíle ve strategii. • Realizace strategie v praxi.