Financování veřejné správy, rozpočtový proces 6.12.2008 Hospodářská struktura veřejné správy n Stát (veřejnoprávní korporace) je jediným právním subjektem n Ústavní orgány (jejich kanceláře), správní úřady a jiná zařízení státu nejsou právnickými osobami, ale organizačními složkami státu → § 3 zákona o majetku ČR a jejím vystupování v právních vztazích (č.219/2000) n Příspěvkové organizace → přechodná právní forma (bez komplexní právní úpravy), proces transformace dosud nevyjasněn a neuzavřen n Příspěvkové organizace jsou právnickými osobami s omezenou právní subjektivitou (nevlastní majetek, s nímž hospodaří → § 51 zákona o majetku ČR…) n Obdobně státní podnik (zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku) Hospodářská struktura veřejné správy n Stát může svůj majetek vložit do určitých typů právnických osob: n Akciová společnost (§ 28 zákona o majetku ČR) n Družstvo (§ 30 zákona o majetku ČR) n Obecně prospěšná společnost (§ 29 zákona o majetku ČR) n Stát může zákonem zřídit zvláštní právnické osoby (korporace nebo fondy) Financování veřejné správy n Nástrojem financování veřejné správy a jejích činností je rozpočtová soustava n Rozpočtová soustava = n (1) soustava peněžních fondů (a) rozpočtových (státní rozpočet, rozpočty územních samosprávných celků), (b) mimorozpočtových (fondy) n (2) soustava finančních vztahů mezi peněžními fondy (rozpočtové určení daní, dotace, příspěvky, návratná finanční výpomoc..) n (3) soustava rozpočtových orgánů (MF, finanční orgánů, správci rozpočtových kapitol..) a kontrolních orgánů (Nejvyšší kontrolní úřad, finanční kontrola ve veřejné správě) Principy a struktura tvorby veřejných peněžních fondů n Nedobrovolnost n Nenávratnost n Neekvivalence Vztahy v rozpočtové soustavě n Pouze stát má v současné době daňovou pravomoc n Teorie fiskálního federalismu: relativní samostatnost územních samosprávných celků závisí na principech rozpočtového určení daní→výlučné vs. sdílené daně n Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní Veřejný rozpočet n Pojetí: - fond - bilance - plán - nástroj politiky n Funkce: - alokační - redistribuční - stabilizační Příjmy veřejného rozpočtu Výdaje veřejného rozpočtu Rozpočtové zásady a pravidla n Rozpočtové zásady: - Každoroční sestavování rozpočtu → „fiskální rok“ (v ČR kalendářní, např. v USA od 1. října do 30. září násl.kalend.roku) - Publicita - Vyrovnanost (dlouhodobá) → viz též institut střednědobého výhledu státního rozpočtu (§ 4 zákona č. 218/2000) - Transparentnost (reálnost a pravdivost) - Úplnost a jednotnost rozpočtu - Účelovost → v ČR princip propadnutí nevyužitých rozpočtových prostředků - Efektivita a hospodárnost →finanční kontrola ve veřejné správě n Rozpočtová pravidla → zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, zák. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Tvorba státního rozpočtu Tvorba rozpočtu ÚSC Finanční kontrola ve veřejné správě n Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě n Základní povinnost orgánu veřejné správy: vytvořit vnitřní kontrolní systém, který při nakládání s veřejnými prostředky naplní kritéria zákona → „3 E“ (economy, efficiency, effectivness) (1) hospodárnost (hledisko ceny) (2) efektivnost (hledisko procesu) (3) účelnost (hledisko výstupu) n Veřejnosprávní kontrola: vykonává nadřízený orgán Další formy kontroly hospodaření veřejné správy n Parlamentní kontrola (Poslanecká sněmovna): - Ex ante: schvalování státního rozpočtu, - Průběžně: prostřednictvím rozpočtového výboru, povolování přesunu položek nad 10% mezi závaznými ukazateli rozpočtové kapitoly - Ex post: státní závěrečný účet n Nejvyšší kontrolní úřad: kontroluje (a) hospodaření s majetkem státu a (b) plnění státního rozpočtu n NKÚ podává zprávu Poslanecké sněmovně a publikuje je