Služby, projekty a práce s nezaměstnanými Aktivní politika zaměstnanosti v ČR Hlavní body přednášky o Politika zaměstnanosti x politika pracovního trhu o Pasivní x aktivní politika zaměstnanosti (pracovního trhu) o Nástroje politiky pracovního trhu o Zákonná úprava APZ (zkratka pro aktivní politiku zaměstnanosti) o Využívání jednotlivých nástrojů APZ v praxi Jaké jsou, podle Vás, dílčí cíle politiky pracovního trhu? Politika zaměstnanosti x politika pracovního trhu a) Politika zaměstnanosti (součást makroekonomické, hospodářské politiky) Cíl: stimulace poptávkové a nabídkové strany trhu práce. Nástroje makroekonomické politiky ovlivňují růst, nezaměstnanost, inflaci. (monetární, fiskální, mzdová opatření) (Např. zvyšování veřejných výdajů 5poptávku po zboží a službách zaměstnanost) b) Politika pracovního trhu (mikroekonomická), Politika pracovního trhu je v českém zákonu o zaměstnanosti označována jako „aktivní politika zaměstnanosti“. Aktivní politika zaměstnanosti, kterou realizují zejména úřady práce, je tak vlastně spíše politikou pracovního trhu. Cíl: zlepšení efektivního fungování trhu práce - přímé ovlivnění nabídky a poptávky na pracovním trhu - doplněk makroekonomické politiky - selektivně užívána v postižených odvětvích a oblastech - narušuje fungování tržního principu Politika pracovního trhu Dílčí cíle: - Snížení úrovně nezaměstnanosti; celkové zvýšení zaměstnanosti - Redistribuce nezaměstnanosti mezi skupiny obyvatel; vyrovnání šancí ohrožených skupin na pracovním trhu - Kompenzace ztráty příjmu (pasivní) Hodnocení účinků politiky pracovního trhu: udržení kontaktu s trhem práce (sociální perspektiva) x snížení celkové úrovně nezaměstnanosti (ekonomická perspektiva) Politika pracovního trhu; opatření pro začlenění na trh práce Politika pracovního trhu a) Pasivní - kompenzace za ztrátu výdělku - nezaměstnanost jako společenský problém x problém individuální b) Aktivní - podpora flexibility pracovního trhu Kterým skupinám osob je podle Vás třeba věnovat zvláštní pozornost při zprostředkování zaměstnání a proč? § 33 Zákona č 435/2004 Sb.,o zaměstnanosti Zvýšená péče při zprostředkování Při zprostředkování zaměstnání se věnuje zvýšená péče uchazečům o zaměstnání, kteří ji pro svůj zdravotní stav, věk, péči o dítě nebo z jiných vážných důvodů potřebují. Jsou to zejména a) fyzické osoby se zdravotním postižením b) fyzické osoby do 25 let věku, c) absolventi vysokých škol po dobu 2 let po úspěšném ukončení studia, nejdéle však do 30 let věku, d) těhotné ženy, kojící ženy a matky do devátého měsíce po porodu, e) fyzické osoby pečující o dítě do 15 let věku, f) fyzické osoby starší 50 let věku, g) fyzické osoby, které jsou vedeny v evidenci uchazečů o zaměstnání déle než 6 měsíců, h) fyzické osoby, které potřebují zvláštní pomoc; těmito osobami se rozumí zejména fyzické osoby, které se přechodně ocitly v mimořádně obtížných poměrech nebo které v nich žijí, fyzické osoby společensky nepřizpůsobené, fyzické osoby po ukončení výkonu trestu odnětí svobody a fyzické osoby ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Jaké znáte nástroje aktivní politiky zaměstnanosti (APZ)? Aktivní politika zaměstnanosti zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, § 104 o „Aktivní politika zaměstnanosti je souhrn opatření směřujících k zajištění maximálně možné úrovně zaměstnanosti. Aktivní politiku zaměstnanosti zabezpečuje ministerstvo a úřady práce; podle situace na trhu práce spolupracují při její realizaci s dalšími subjekty.“ o Nástroje, jimiž je realizována aktivní politika zaměstnanosti, jsou zejména: a) rekvalifikace, b) investiční pobídky, c) veřejně prospěšné práce, d) společensky účelná pracovní místa, e) překlenovací příspěvek, f) příspěvek na dopravu zaměstnanců, g) příspěvek na zapracování, h) příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program. Aktivní politika zaměstnanosti zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, § 105 Součástí opatření aktivní politiky zaměstnanosti jsou rovněž a) poradenství, které provádějí nebo zabezpečují úřady práce za účelem zjišťování osobnostních a kvalifikačních předpokladů fyzických osob pro volbu povolání, pro zprostředkování vhodného zaměstnání, pro volbu přípravy k práci osob se zdravotním postižením a při výběru vhodných nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti, b) podpora zaměstnávání osob se zdravotním postižením (část III. Zákona o zaměstnanosti, APZ část V.) c) cílené programy k řešení zaměstnanosti (okresní, krajské či celostátní) či programy financované z evropských zdrojů – např. ESF). . Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, část III. Zákona o zaměstnanosti, §67-84 o Upravuje vytváření chráněných pracovních míst, chráněných dílen a poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením o Chráněné pracovní míst Chráněné pracovní místo je pracovní místo vytvořené zaměstnavatelem pro osobu se zdravotním postižením na základě písemné dohody s úřadem práce. Chráněné pracovní místo musí být provozováno po dobu nejméně 2 let ode dne sjednaného v dohodě. Na vytvoření chráněného pracovního místa může poskytnout úřad práce zaměstnavateli příspěvek. o Chráněná dílna Chráněná pracovní dílna je pracoviště zaměstnavatele, vymezené na základě dohody s úřadem práce a přizpůsobené pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením, kde je v průměrném ročním přepočteném počtu zaměstnáno nejméně 60 % těchto zaměstnanců. Chráněná pracovní dílna musí být provozována po dobu nejméně 2 let ode dne sjednaného v dohodě. Na vytvoření chráněné pracovní dílny poskytuje úřad práce zaměstnavateli příspěvek. o Příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením Zaměstnavateli zaměstnávajícímu více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců se poskytuje příspěvek na podporu zaměstnávání těchto osob. o V čem spatřujete význam jednotlivých nástrojů APZ nebo aktivní politiky zaměstnanosti jako celku? Výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti celkem v roce 2007 o Základem pro realizaci APZ na jednotlivých úřadech práce jsou „Programy realizace APZ“, které jsou zpracovány na základě analýzy trhu práce o V roce 2007 bylo v rámci APZ vytvořeno 29 013 pracovních míst (pokles oproti stejnému období 2006 o 32,9%) o Více než polovinu vytvořených pracovních míst APZ tvoří SÚPM - 16 094 o Do rekvalifikací bylo zařazeno 53 846 osob. o Z hlediska umístění tvořilo 40,3% uchazečů zařazených do rekvalifikací, 12,5% uchazečů z SÚPM a 9,3% s VPP. o 28,2% z celkového počtu podpořených osob v rámci nástrojů APZ a rekvalifikace bylo podpořeno prostřednictvím projektů ESF. Aktivní politika zaměstnanosti 2007