Regulace rozhlasového a televizního vysílání
Tato přednáška se v prvé řadě zaměřila na zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a klíčové pojmy s tímto zákonem spojené. Jako další právní předpisy lze - zejména vzhledem k pojmu "elektronické komunikace" využít zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích) a zákon č. 206/2005 Sb., o ochraně některých služeb v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a služeb informační společnosti.
V prvé řadě bylo nutné dotknout se samotného rozhlasového a televizního vysílání a převzatého rozhlasového a televizního vysílání, jak je vymezuje příslušný zákon:
rozhlasové a televizní vysílání | převzaté rozhlasové a televizní vysílání |
I. prvotní šíření původních r. a tv. programů a služeb přímo souvisejících s programy, (včetně teletextu v analogovém televizním vysílání), III. v podobě chráněné nebo nechráněné systémem podmíněného přístupu prostř. sítí elektronických komunikací |
I. příjem vysílání původních r. a tv. programů nebo jejich podstatných částí, |
Pro provozování rozhlasového a televizního vysílání je bezbytná licence, kterou uděluje RRTV v tzv. licenčním řízení. Rada při svém postupu využívá tzv. "Manuál postupu rozhodování Rady pro rozhlasové a televizní vysílání o udělení licence k provozování rozhlasového a televizního vysílání šířeného prostřednictvím vysílačů podle zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání." Zde se můžete seznámit s některými rozhodnutími o udělení licence (CET 21, FTV Premiéra). K provozování převzatého rozhlasového nebo televizního vysílání je nezbytná registrace.
Pro bližší uchopení povinnosti provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání se podívejme na několik případů
Česká televize - informace o zprávě Veřejného ochránce práv o Czechteku Události komentáře 31.1.2006 |
NOVA - CSI: LAS VEGAS |
Česká televize - vyjednávání o vládě Události 24.8.2006 |
objektivita a vyváženost | ohrožování mravního vývoje mládeže | objektivita a vyváženost |
RRTV posoudila předmětnou reportáž jako neobjetivní a nevyváženou. Toto rozhodnutí potvrdil Městský soud v Praze č.j. 8 Ca 205/2006 a Nejvyšší správní soud č.j. 5 As 11/2007-63. Podobnou repotáž v pořadu Události RRTV rovněž sankcionovala, avšak Městský soud v Praze (č.j. 7 Ca 215/2006) rozhodnutí zrušil, neboť Rada v něm nevysvětlila obsah pojmu objektivní a vyvážený. |
RRTV zde pokutovala CET 21 za vysílání pořadů, které obsahují sdělení, která mohou ohrozit mravní vývoj mládeže, a to v době od 6:00 do 22:00. Městský soud v Praze toto rozhodnutí potvrdil (č.j. 10 Ca 64/2008) | RRTV konstatuje, že nelze subjektivně interpretovat výpověď (zde M. Bursíka), neboť tím dochází k tomu, že diváci získají fakticky nesprávnou interpretaci. Toto povrdil ve svém rozhodnutí Městský soud v Praze (č.j. 10 Ca 35/2007-34). Toto rozhodnutí posléze zrušil Nejvyšší správní soud (č.j. 7 As 20/2007 - 61) a následně na to i Městský soud v Praze (č.j. 10 Ca 179/2008 - 69). |
Podle RRTV bylo v reportáži vynecháno nejdůležitější sdělení, a to, že zákrok byl oprávněný a současně ve sdělení byly vynechány jakékoli zmínky o tom, že zásadních chyb se dopustili i technaři. | Podle Rady uříznutí hlavy představuje zvrácený způsob vykonání vraždy a může mít na jedince otupující vliv... | Podle NSS nelze vytrhávat jednotlivé odvysílané informace, komentáře či vyjádření z celkového kontextu a samostatně je z hlediska objektivity a vyváženosti hodnotit, aniž by byl takový postup Radou odůvodněn a aniž by se Rada vypořádala s dalšími, pro posouzení objektivity a vyváženosti vysílání relevantními okolnostmi, jako např. s tím, co bylo hlavním tématem předmětné části vysílání, nakolik byla daná informace (vyjádření) v dané části vysílání zvýrazněna či naopak potlačena, jaký časový prostor je dané informaci ve vztahu k celkové délce předmětné části vysílání věnován atd. |
Další rozhodnutí a materiály
Pro další studium tétooblasti mohou být relevantní také rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva, např.
Demuth proti Švýcarsku (2002),
Groppera Radio proti Švýcarsku (1990)
.
Z oblasti Rady Evropy je relevantní Úmluva o přeshraniční televizi.
Pohlédneme-li do práva Evropského společenství, je pro nás relevantní směrnice Rady o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících provozování televizního vysílání (89/552/EHS) – tzv. směrnice „Televize bez hranic". S tím souvisí i rozhodnutí Evropského soudního dvora C – 89/04 (rozhodoval o střetu směrnic 2001/31/ES - o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu a 98/34/ES - o postupu při poskytování informací v oblasti norem a technických předpisů).
Jednou z událostí poslední doby je uveřejňování doprav Ministerstva dopravy, které mají za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu. Tyto reklamy, uvedené níže, některé televize (NOVA, Prima), vysílají mezi 6:00 a 22:00 s omezením.
Jednou z událostí poslední doby je uveřejňování doprav Ministerstva dopravy, které mají za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu. Tyto reklamy, uvedené níže, některé televize (NOVA, Prima), vysílají mezi 6:00 a 22:00 s omezením. Blíže např. zde | ||
V diskusi se můžete vyjádřit k tomu, zda takové omezení má smysl, případně, zda zakrýváním částí, či začerňováním krvavých scén nejde o zbytečnou opatrnost. |