
Věc Bladet Tromsø a Stensaas proti Norsku
Čl. 10 Úmluvy

(svoboda projevu)

     Dne 20.  května 1999 vyhlásil  předseda Evropského soudu  pro lidská práva v Paláci lidských 
práv ve Štrasburku rozsudek ve věci Bladet Tromsø a Stensaas proti Norsku.

Ke skutkovému stavu

     Prvním stěžovatelem  je společnost s  ručením omezeným Bladet Tromsø A/S, která vydává 
deník Bladet Tromsø ve městě Tromsø, jenž se  nachází v  severním Norsku  a je  střediskem 
norského průmyslu lovu tuleňů.  Náklad deníku v  předmětné době činil  9000 výtisků. Druhým 
stěžovatelem je norský  státní příslušník pan Pal Stensaas, šéfredaktor deníku Bladet Tromsø.

     V březnu a dubnu 1988 pan Odd F. Lindberg pobýval na lodi M/S Harmoni  ("Harmoni"),  která 
se   zabývala   lovem   tuleňů,  a  to  ve  funkci   inspektora  lovu   tuleňů,  který   byl  jmenován 
ministerstvem rybolovu. Ve své zprávě z  30.6.1988 pan Lindberg uvedl celou řadu případů, kdy 
byla porušena pravidla upravující lov tuleňů, a uvedl určitá tvrzení  proti pěti  členům posádky. 
Jedním z tvrzení bylo, že  tuleni jsou  stahováni z  kůže zaživa.  S odkazem  na zákon  o přístupu 
veřejnosti  k dokumentům v oblasti  veřejné správy z roku 1970, podle  nějž by zprávy  obsahující 
obvinění z  trestných činů neměly  být zpřístupněny,  se ministerstvo  rybolovu rozhodlo,  že zprávu 
pana Lindberga dočasně nezpřístupní.

     Dne   15.7.1988   Bladet   Tromsø   otiskl   článek,  v  němž reprodukoval některá tvrzení pana 
Lindberga obsažená v jeho zprávě pro ministerstvo  rybolovu. Ve dnech  19. a 20.7.1988  pak ve 
dvou částech  otiskl celou  tuto zprávu,  přičemž jména  dotčených pěti členů posádky neuvedl.

     V  tiskovém prohlášení  ministerstva rybolovu  z 20.7.1988 se kromě jiného  uvádí, že pan 
Lindberg byl jmenován  inspektorem na základě údajů, které  o sobě sám uvedl, a  sice, že hodlá 
provádět výzkum  a vědeckou  práci v  oblasti  lovu  tuleňů a  že se  touto činností již v minulosti 
zabýval. Pozdější vyšetřování ukázalo, že pan  Lindberg v  rozporu se  svými tvrzeními  neměl 
formální vyšší vzdělání výzkumníka, ani zkušenosti se zabíjením zvířat, a že jeho zprávu  nelze dle 
ministerstva rybolovu  považovat za  seriózní a přiměřenou inspekční zprávu.

     V březnu  1989 podala  posádka  lodi   Harmoni  žalobu na  ochranu osobnosti   proti  panu 
Lindbergovi, který  byl posléze  odsouzen k náhradě škody každému ze členů posádky. V květnu 
1991 posádka lodi Harmoni  podala  žalobu  též   proti  stěžovatelům.  Rozsudkem  ze 4.3.1992 
příslušný  okresní  soud  jednomyslně  shledal,  že  dvě tvrzení uveřejněná 15.7.1988 a  čtyři tvrzení 
uveřejněná 20.7.1988 jsou  zásahem  do  ochrany  osobnosti,  jsou  "nezákonná" a jejich pravdivost 
není doložena.  Jedno  tvrzení  - "Tuleni  jsou zaživa stahováni  z kůže"  mělo znamenat,  že se 
lovci tuleňů  dopustili krutého  zacházení  se  zvířaty.  Jiné  mělo  naznačovat, že lovci tuleňů 
spáchali vůči inspektorovi trestný čin násilí a výhrůžky. U zbývajících  tvrzení  soud  shledal,  že 
naznačovala,  že někteří nejmenovaní lovci tuleňů zabili  čtyři tuleně grónské, jejichž lov byl v  roce 
1988 zakázán.  Okresní soud tato  tvrzení prohlásil za neplatná a neúčinná  s tím, že stěžovatelé jsou 
povinni k náhradě vůči sedmnácti žalobcům, a to každému 10 000 norských korun (NOK), resp. 1 
000 norských korun, a náhradě nákladů řízení. Stěžovatelům nebylo umožněno podat odvolání k 
Nejvyššímu soudu.

Řízení před Evropskou komisí

     Stěžovatelé  se 10.12.1992  obrátili na  Evropskou komisi pro lidská práva  (dále Komise). 



Uvedli,  že rozsudek okresního  soudu byl neoprávněným zásahem do jejich  práva na svobodu 
projevu  podle  čl.  10  Úmluvy.  Komise  26.5.1997   stížnost  přijala.  Ve  své  zprávě  z  9.7.1998 
vyslovila názor,  že čl.  10 byl  porušen (dvacet  čtyři hlasů proti sedmi). Poté  stížnost postoupila 
Evropskému soudu pro lidská  práva (dále  Soud). Projednání  stížnosti Soudu předložila rovněž 
norská vláda.

Řízení před Evropským soudem

K čl. 10 Úmluvy

     Čl. 10 Úmluvy zní:

     "1. Každý  má právo na  svobodu projevu. Toto  právo zahrnuje svobodu  zastávat názory  a 
přijímat  a rozšiřovat  informace nebo myšlenky bez  zasahování státních orgánů a  bez ohledu na 
hranice.  Tento   článek  nebrání   státům,  aby   vyžadovaly  udělování   povolení  rozhlasovým, 
televizním nebo filmovým společnostem.

     2.  Výkon  těchto  svobod,  protože  zahrnuje  i povinnosti a odpovědnost, může podléhat 
takovým formalitám, podmínkám, omezením nebo  sankcím,  které  stanoví  zákon  a  které  jsou 
nezbytné  v demokratické  společnosti  v  zájmu  národní  bezpečnosti,  územní celistvosti   nebo 
veřejné   bezpečnosti,   ochrany   pořádku  a předcházení  zločinnosti,  ochrany  zdraví  nebo 
morálky, ochrany pověsti nebo práv jiných, zabránění úniku důvěrných informací nebo zachování 
autority a nestrannosti soudní moci."

     Nikdo  z  přítomných  nezpochybňoval,  že  napadená  opatření představují "zasahování  státních 
orgánů" do  práva stěžovatelů na svobodu  projevu,  které  je  zaručeno  v  prvním odstavci čl. 10. 
Taktéž  nebylo  předmětem  sporu,  že  takový  zásah byl "stanoven zákonem" a  sledoval legitimní 
cíl,  a sice "ochranu  pověsti nebo práv jiných", čímž  naplnil dvě z podmínek nezbytných  pro to, 
aby takový zásah byl v souladu s druhým odstavcem  čl. 10 považován za oprávněný.  Soud se 
těmito závěry  ztotožnil s  tím, že předmětem zjištění je, zda byl zásah "nezbytný v demokratické 
společnosti".

     Vláda  zdůraznila,  že  se  zde  jedná  o konflikt mezi dvěma lidskými právy, právem na svobodu 
projevu na straně jedné a právem jednotlivce  na ochranu  proti nezákonným  útokům na  jeho čest 
a pověst na straně druhé s tím,  že druhé právo je výslovně zaručeno v článku 17 Mezinárodního 
paktu o občanských a politických právech z roku 1966. Dle  názoru vlády lze jen těžko mít  za to, že 
noviny  jednaly  v  dobré   víře;  stěžovatelé  si  byli  vědomi,   že  zpráva  byla  vyňata   z  režimu 
zpřístupněných dokumentů,  a že  toto rozhodnutí bylo  pouze  dočasné,  aby  dotčené  osoby,  které 
byly nařčeny ze spáchání   nelidských  a   trestných  činů,   měly  možnost   na  tato  obvinění 
odpovědět. Toto  opatření  je  nutné nahlížet  ve světle práva  každé osoby,  tedy i  lovce tuleňů, 
vyplývajícího z  čl. 6 odst. 2, tedy presumpce neviny.  Nelze dále říci, že Bladet Tromsø postupoval 
v  souladu s novinářskou  etikou, neboť podle  norského kodexu  novinářské  etiky  musí  osoba, 
která  je předmětem vážné kritiky, mít  současně co nejširší možnost  odpovědět. Novinář  má 
povinnost  ověřit  pravdivost  informací,  což  by v  daném případě nebylo  ani nemožné,  ani 
nepřiměřené.  Noviny však  žádné šetření neprovedly.

     V souladu se zavedenou  rozhodovací praxí Soudu vyžaduje test "nezbytnosti  v demokratické 
společnosti", aby  Soud zjistil, zda napadený "zásah" odpovídá "naléhavé  společenské potřebě", 
zda byl přiměřený sledovanému legitimnímu cíli  a zda důvody, které státní orgány uvedly  k jeho 
ospravedlnění, jsou  relevantní a dostatečné (viz   Sunday  Times   proti  Spojenému   království, 
1979).  Při posouzení,  zda taková  "potřeba" existuje  a jaká  opatření je za tímto účelem nutné 
přijmout, disponují státní orgány určitou mírou uvážení. Ta  však není omezená,  ale jde ruku  v 



ruce  s   evropským  dohledem  představovaným Soudem,   jehož  úkolem   je  vynést   konečné 
rozhodnutí o  tom, zda je  omezení slučitelné se  svobodou projevu chráněnou čl. 10.

     Jedním  z faktorů,  který  má  při posuzování  tohoto případu zvláštní  význam,   je  základní 
funkce,   kterou  tisk  plní   v demokratické  společnosti.  Ačkoliv  tisk  nesmí  přestoupit jisté 
hranice,  zejména ve  vztahu k  pověsti a  právům jiných a potřebě zabránit prozrazení  tajných 
informací, je  přesto jeho povinností zpřístupňovat  informace  a  myšlenky  o  všech otázkách 
veřejného zájmu  (viz Jersild  proti Dánsku,  1994, De  Haes a Gijsels proti Belgii, 1997).  Soud má 
dále  na paměti skutečnost,   že novinářská svoboda se taktéž vztahuje na možnost uchýlit se k 
určitému stupni nadsázky  či dokonce  provokace  (viz  Prager a  Oberschlick proti Rakousku, 
1995).   V  případech,   jako   je   tento,  je  míra  uvážení  státních   orgánů  omezena   zájmem 
demokratické  společnosti na tom, aby  tisku bylo  umožněno  vykonávat  jeho životně  důležitou 
roli "veřejného hlídacího psa" při zpřístupňování informací o závažných veřejných otázkách (viz 
Goodwin proti Spojenému království, 1996). Úkolem  Soudu  při  výkonu  jeho  dohledu  není 
nahrazení státních orgánů, ale  spíše přezkum rozhodnutí,  která tyto orgány vydaly v rámci své 
pravomoci  uvážení, a to podle čl.  10 ve světle případu jako celku (viz též Fressoz a Roire proti 
Francii, 1999).

     Soud shledal, že  důvody, na něž se ve  svém rozsudku odvolal okresní soud,  byly ve vztahu ke 
sledovanému cíli ochrany pověsti nebo   práv   členů   posádky   relevantní.   Z   hlediska  jejich 
dostatečnosti  však Soud musí vzít   v potaz celkové pozadí,  na němž byla  dotčená  prohlášení 
učiněna.  Obsah  napadených článků tedy nelze nahlížet pouze izolovaně od skutečnosti, že lov 
tuleňů  byl  v  předmětné   době  v   Norsku  i   v  Tromsø  předmětem  diskuse.   Dále  je  nutné 
připomenout, že  čl. 10  se nevztahuje  jen na informace či myšlenky, které jsou přijímány  příznivě 
či považovány za neškodné či bezvýznamné,  nýbrž i  na  informace,  které napadají,   šokují  či 
znepokojují  stát  či  jiný  veřejný  sektor  (viz Handyside proti Spojenému  království,  1976). 
Úkolem  tisku  je   nejen  sdělovat  informace a  myšlenky týkající  se  otázek veřejného zájmu: 
veřejnost má právo  je obdržet. Z  tohoto důvodu je  při zjišťování, zda  se zásah  zakládal   na 
dostatečných  důvodech,    které   jej   činily  "nezbytným",    nutno  přihlédnout    k   hledisku 
veřejného  zájmu dotčeného případu.

     Dle  názoru   Soudu  nelze  předmětný   způsob  zpravodajství zvažovat  pouze  ve  vztahu  k 
napadeným  článkům v Bladet Tromsø z 15. a 20.7.1988,  nýbrž v širším kontextu, v  němž se tento 
list otázce lovu  tuleňů věnoval. V  období od 15.  do 23.7.1988 Bladet Tromsø  téměř  denně 
uveřejňoval   různé  názory,  včetně vlastních komentářů,  názorů ministerstva  rybolovu, Norské 
námořní federace, Greenpeace a zejména samotných lovců tuleňů. Při tom všem je nutné vzít v 
úvahu blízkou časovou návaznost publikovaných článků, z níž vyplývá celkový obraz vyváženého 
zpravodajství.  Na tomto pozadí se zdá, že  hlavním cílem napadených článků  nebylo obvinění 
určitých osob z  porušení pravidel lovu  tuleňů či ze  spáchání krutosti na zvířatech, nýbrž  že byly 
součástí   pokračující  diskuse o  zjevném veřejném problému  na místní,  státní   i  mezinárodní 
úrovni,  v níž bylo dáno slovo široké škále zainteresovaných osob.

     Článek 10  však nezajišťuje zcela  neomezenou svobodu projevu ani  v případech,  kdy se  tisk 
zabývá  otázkami vážného veřejného zájmu. Za podmínek odst. 2  příslušného článku v sobě výkon 
svobod  zahrnuje  i  "povinnosti  a  odpovědnost",   což  se  vztahuje  i  na  tisk.  Tyto  "povinnosti  a 
odpovědnost" mohou mít  dopad tam, kde - jako v tomto případě  - je předmětem  zkoumání útok na 
pověst  soukromých osob a  ohrožení  "práv  jiných".  Z  tohoto  důvodu je  pojistka,  kterou  čl.  10 
přiznává novinářům ve  vztahu ke zpravodajství  o otázkách veřejného  zájmu, podmíněna  tím, že 
tito jednají  v dobré víře s cílem  poskytnout  přesné  a  důvěryhodné  informace  v  souladu s 
novinářskou etikou (viz Goodwin).

     Soud  poznamenává, že  předmětné výroky  představují faktická konstatování, nikoliv  hodnotící 



stanoviska. Jejich  zdrojem nebyl přímo  deník, nýbrž  se  zakládaly  či přímo  citovaly Lindbergovu
zprávu, kterou list neověřil prostřednictvím nezávislého průzkumu. Je tedy  nutné zkoumat, zda  zde 
existují zvláštní  důvody pro to, aby  byl list  zproštěn povinnosti  ověřit faktická  konstatování, 
která jsou  zásahem do ochrany osobnosti  soukromých osob. Soud má za to,  že to záleží zejména 
na povaze a stupni  zásahu a míře, v níž  se list  mohl rozumně  domnívat, že  je Lindbergova 
zpráva v předmětných tvrzeních důvěryhodná.

     V první otázce Soud dospěl  k závěru, že ačkoliv byla některá obvinění   relativně  závažná, 
potenciální  nepříznivý  důsledek napadených tvrzení na pověst každého jednotlivého lovce tuleňů 
byl podstatně snížen  v důsledku několika  faktorů; zejména proto,  že kritika  nebyla  útokem  proti 
všem  členům  posádky  ani  žádným konkrétním osobám (viz Thorgeir Thorgeirson proti  Islandu, 
1992).

     Pokud se týče  druhé otázky, je nutné si  uvědomit, že zprávu pan  Lindberg   vypracoval  v 
postavení   inspektora  jmenovaného ministerstvem rybolovu  za účelem monitorování  lovu tuleňů, 
který prováděla posádka  lodi Harmoni v  roce 1988. Dle  názoru Soudu by tisk, pokud přispívá k 
veřejné  diskusi  o  záležitostech  legitimního  zájmu  měl  mít   běžně  právo   spoléhat  na   obsah 
oficiálních zpráv, aniž  by byl  povinen provádět  nezávislý průzkum,  neboť jinak by mohla být 
podkopána životně  důležitá role "hlídacího psa", kterou tisk sehrává (viz stejně Goodwin). Je  sice 
pravda, že list si byl vědom již na  základě reakcí na prohlášení pana  Lindberga z dubna 1988, že 
posádka bude zpochybňovat  jeho kompetenci a  pravdivost jeho  tvrzení  o  "bestiálních  metodách 
zabíjení".  To však samo o sobě nelze považovat za rozhodné  pro posouzení, zda noviny měly před 
výkonem  svého  práva  na  svobodu  projevu  podle  čl.  10  povinnost  ověřovat   pravdivost 
předmětných  prohlášení  ve  zprávě.  Mnohem důležitější však je skutečnost,  že 15.7.1988 Bladet 
Tromsø věděl, že   se  ministerstvo   rybolovu  rozhodlo   zprávu  nezpřístupnit veřejnosti s ohledem 
na povahu  tam obsažených tvrzení o trestných činech  a na  nutnost poskytnout  tam uvedeným 
osobám možnost  se vyjádřit.   Z  dostupných   informací  vyplývá,   že  ministerstvo vyjádřilo své 
pochybnosti o kompetenci  pana Lindberga a  kvalitě jeho  zprávy  teprve  20.7.1988,  tedy  ve 
stejný  den, kdy vyšel poslední napadený článek.

     Soud uzavírá,   že  noviny  mohly rozumně  spoléhat  na  oficiální  Lindbergovu zprávu bez 
nutnosti   provádět  vlastní  ověření pravdivosti zde uvedených fakt, a nemá žádnou pochybnost o 
tom, že konaly  v  dobré  víře.  Soud  tedy  nemůže  dospět  k  závěru, že nepochybný  zájem 
jednotlivých  členů  posádky  na ochraně jejich pověsti postačuje  k tomu, aby  převážil životně 
důležitý  veřejný zájem  na  zajištění  informované  veřejné  diskuse  o záležitosti místního, státního 
i mezinárodního zájmu. Jakkoliv relevantní byly důvody, o  něž se žalovaný  stát opíral, nepostačují 
k závěru, že dotčený  zásah  byl  "nezbytný  v  demokratické  společnosti". Bez ohledu  na míru 
uvážení státních  orgánů má  Soud za  to, že mezi omezeními  práva  stěžovatelů  na  svobodu 
projevu  a   sledovaným legitimním cílem nebyl  rozumný poměr.  Došlo tedy k porušení  čl.  10 
Úmluvy.

Spravedlivé zadostiučinění

     Stěžovatelé  na  základě  čl.   41  Úmluvy  požádali  o náhradu materiální   újmy vzniklé 
hospodářskou ztrátou,  kterou utrpěli  v důsledku  rozsudku okresního  soudu  z  4.3.1992. Ten  jim 
nařídil  zaplatit  žalovaným  187.000  NOK  jako  zadostiučinění   a  136.342  NOK  jako  náhradu 
nákladů řízení.  Soud zde  shledal  příčinnou souvislost  mezi   uplatňovanou náhradou  škody  a 
porušením Úmluvy  a přiznal stěžovatelům celou požadovanou částku.

     Stěžovatelé dále žádali náhradu nákladů řízení v celkové výši 652.229 NOK a dále úrok  z částek 
požadovaných z titulu materiální újmy a náhrady nákladů řízení. Soud má za to, že stěžovatelé 
nutně utrpěli peněžitou újmu  v důsledku času, který uběhl  od doby, kdy náklady vynaložili, až do 



výroku  Soudu.  Necítí  se  však  při  výpočtu   úroku  vázán  národním  právem  a  rozhodl  podle 
spravedlnosti.

Výrok rozsudku

     Soud rozhodl:

1. třinácti hlasy ku čtyřem, že byl porušen čl. 10 Úmluvy;
2. jednomyslně,  že  žalovaný  stát  stěžovatelům  do  tří  měsíců zaplatí: 

a)  jako náhradu materiální újmy  323.342 NOK; 
b) jako náhradu  nákladů řízení  370.199 NOK;  
c) jako  další úrok  NOK 65.000 NOK;

3. jednomyslně,  že přirůstá  prostý úrok   ve výši  12% p.  a. od vypršení výše uvedené lhůty do 
zaplacení;
4. jednomyslně,  že  zbývající  nároky  stěžovatelů na spravedlivé zadostiučinění se zamítají.

     K  rozsudku  bylo  připojeno  společné nesouhlasné stanovisko soudců Palmové, Fuhrmanna a 
Baky a nesouhlasné stanovisko soudkyně Greveové.


