7. setkání: Základní naratologické kategorie
http://www.puttputt.ca/images/darwin/darwin2-0-timkyle-800600.png
Základní studijní témata
- Kulturní produkty, kulturní texty a komunikáty
- Komunikáty v narativním prostoru (narace a narativy)
- Naratologické komunikáty a nenaratologické komunikáty
- Orální / literární naratologické komunikáty a narativy jiného typu (výtvarné umění, pantomina, divadlo, film…)
- Fikční narativy (mýtus, pohádka, román…) a nonfikční narativy (kronika, zpráva...), fikční status jako pragmatická kategorie
- Reálný autor / tvůrce, recepční autor a implicitní autor (= nikoli „postava“, ale globální autorská projekce do textu)
- Reálný čtenář / konzument, virtuální čtenář / konzument a ideální čtenář / konzument
- Komunikační strategie reálného autora / tvůrce a vypravěče
- Postava, hrdina a fiktivní adresát
- Námět, téma, motiv a kompozice
- Narace (vyprávění), fabule (příběh, story) a syžet (plot)
- Čas a prostor – časoprostor autorský, časoprostor námětu, časoprostor vyprávění, časoprostor vzniku textu, časoprostor recepce / čtenářský
Základní literatura
- Pavelka, Jiří: Možnosti a limity sémiotické a naratologické analýzy jako nástrojů interpretace. S.158-171. In Michal Bočák - Juraj Rusnák, eds.: Média a text II. Acta Facultatis philosophicae Universitatis Prešoviensis, Jazykovedný sborník 25. Prešov: Filozofická fakulta Prešovské univerzity v Prešove, 2008. ISBN 978-80-8068-730-4.
- Pavelka, Jiří (1998): Předpoklady literárního dorozumívání. Brno: Masarykova univerzita.
- Thwaites, Tony, Davis, Lloyd, Mules, Warwick (2002): Introducing Cultural and Media Studies. A Semiotic Approach. Houndmills – Basingstoke – Hampshire – New York: Palgrave. (Narrative, 117–133.) (Ke stažení v IS: Učební materiály /um/ introducing_cultural_and_media_studies.pdf )
Doporučená literatura
- Daiute, Collete, Ligtfoot, Cynthia: Theory and Craft in Narrative Inquiry. Pp. VII–XVIII. In: Colette Daiute, Cynthia Lightfoot, eds.: Narrative Analysis : Studying the Development of Individuals in Society. SAGE Publications, 2003.) (Ke stažení v IS: Učební materiály /um/ Daiute-Lightfoot_Narrative_Introduction.pdf )
- Onega, S., García Landa, J. A. (eds.) (1996): Narratology. London and New York: Longman
Zadání úkolu č. 5 - seminární práce
Název: Analýza a interpretace kulturní/ho/ch text/u/ů [název - doplnit]
Žánr: seminární práce
Objekt výzkumu: mediální text
Zvolte jedno z pěti následujících témat / kulturních textů:
- Oltář nalezení sv. Kříže z Olomouce (Rajhradský oltář, polovina 15. století, určen pro kostel sv. Mořice v Olomouci)
- náborové plakáty WHO’S ABSENT?, BRITONS JOIN YOUR COUNTRY’S ARMY!, I WANT YOU FOR U.S. ARMY! a ТЫ ЗАПИСАЛСА ДОБРОВОЛЬЦЕМ? (1914-1918)
- agitační báseň Františka Halase Praze (poprvé publikovaná 16. 4. 1938 v Lidových novinách XLVI, č. 193, knižně ve sbírce Torzo naděje, 1938)
- produktová reklama využívající fresku Leonarda da Vinciho Poslední večeře (1495-1498, refektář kláštera St. Maria delle Grazie, Milán)
- produktová a sociální reklama využívající fresku Michelangela Stvoření člověka (1508-1512, Sixtinská kaple, Řím)
- sociální reklama využívající teorii Ch. Darwina vyloženou v knize On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life (1859)
- titulní strana knihy George Ritzera Mcdonaldizace společnosti (Praha: Academia, 1996), která má podobu sociální reklamy
Kulturní texty, které mají být analyzovány, popř. odkazy na ně jsou v digitální podobě uloženy v Odevzdavárnách v souboru Seminární práce - podklady.
Metoda výzkumu / metodologická orientace:
sémiotická, naratologická a diskurzivní analýza / komunikačně pragmatický přístup ke kultuře; zvolit je možné pouze jednu z těchto analytických nástrojů, práci je možné rovněž doplnit také o jiné analytické nástroje.
Vymezení cíle výzkumu:
analyzovat a interpretovat kulturní text se záměrem odhalit, jaké používá prostředky, sleduje komunikační a marketingové cíle (u produktové reklamy) a jaké využívá komunikační strategie a manipulativní techniky.
Doporučená struktura práce:
I. Titulní list
II. Obsah
III. Úvod:
· objekt výzkumu,
· cíl práce,
· hypotézy (u kvalitativní analýzy nejsou nezbytné) a
· struktura seminární práce.
IV. Referenční rámec práce založený na rešerši odborné literatury:
· vymezení základních principů komunikačně pragmatického přístupu ke kultuře,
· vymezení metody (sémiotické, narativní a diskurzivní... analýzy), pomocí které bude kulturní text analyzován a interpretován,
· teoretické modely vykládající objekt výzkumu.
V. Analýza a interpretace kulturního textu v kontextech / diskurzivních polích zvolených studentem (doporučená výběrová sada, ze které je možné vybírat a kterou podle zaměření práce lze redukovat i rozšířit):
· Produkčně technologický diskurz - produkční technologie a produkční systémy, které se podílely na tvorbě kulturního textu.
· Kulturní diskurs / kontext - začlenění kulturního textu do kulturního paradigmatu doby, ve které produkt vznikl a ve které je konzumován.
· Masově komunikační diskurs - pravidla masové komunikace v konkrétním časoprostoru, která určují výstavbu a obsah kulturních textů.
· Diskurs námětu - postavení námětu obsaženého v kulturním textu v rámci tematického univerza / vztah námětu obsaženého v kulturním textu. k reprezentativním konceptům světa (intertextualita a kulturní transfer: aluze, citace, parodie, adaptace).
· Žánrový diskurs (křesťanské votivní / náborové / agitační / produktové reklamní tvorby / sociální reklamy) - druhy, žánry, formáty, konvence, funkce.
· Sémiotický diskurs - výrazové prostředky, symbolika, metaforika, mediované obsahy použité na konstrukci výstavby a obsahu kulturního textu.
· Naratologický diskurs - naratologické aspekty výstavby a obsahu kulturního textu vypravěč, hrdina, postavy, (fiktivní) adresát, cílový adresát / cílová publika, fabule, syžet, naratologický čas a prostor, narace, komunikační cíle a strategie.
· Diskurs reálných publik - publika, která byla v době vzniku produktu, a v konkrétních historických časoprostorech k dispozici, a publika, která kulturní text konzumují v současné dobe, jejich subkulturní status.
· Diskurz mediálních účinků - reakce reálných recipientů a publik na kulturní text.
· Ideový a politický diskurs - proklamované, popř. odsuzované koncepty světa komunikační záměry a ideové cíle:
· zadavatele a producenta kulturního textu
· tvůrců kulturního textu (malíř, básník, fotograf, výtvarník, grafik),
· reálných publik,
· konkrétních recipientů a interpretů.
· Ekonomický diskurs - ekonomické postavení a možnosti zadavatele a producenta kulturního textu, vliv ekonomicky na mediální produkci, marketingové cíle.
· Interpretační diskurz - interpretační modely, které byly v minulosti při interpretaci mediálního textu využity a k nimž interpret dospěl, dominantní a alternativní interpretace, časoprostorové ukotvení interpretací kulturního produktu.
VI. Závěr (shrnutí výsledků zkoumání):
· dílčí úkoly a cíle práce,
· dosažené dílčí poznatky, shrnutí a prezentace hlavních zjištění, k nimž výzkum dospěl,
· možnosti zobecnění či aplikovatelnost dosažených poznatků,
· zjištění, zdali hypotézy byly potvrzeny a cíle seminární práce dosaženy,
· úskalí práce a perspektivy a možnosti dalšího výzkumu daného objektu.
VII. Přílohy
· reprodukce analyzovaných textů,
· obrazové i textové přílohy, které podporují a ilustrují výklad.
VIII. Seznam použité literatury
Rozsah práce (počet znaků):
cca 10-15 normostran (2400 znaků bez mezer = 1 normalizovaná strana)
Termín odevzdání práce:
Odevzdat vedoucímu kurzu nejpozději v průběhu posledního výukového týdne v daném semestru (12.12.2008 - 24:00), a to:
A/ jednou e-mailem do ISu, a
B/ jednou v tištěné podobě na sekretariát Katedry mediálních studií a žurnalistiky, osobně či poštou.
PRÁCE, KTERÉ NEBUDOU V TOMTO TERMÍNU ODEVZDÁNY, NEBUDOU HODNOCENY!!!
E-mail adresa vedoucího kurzu: pavelka@fss.muni.cz