ZUR401 Základy studia kultury

7. setkání: Základní naratologické kategorie

http://www.puttputt.ca/images/darwin/darwin2-0-timkyle-800600.png

Základní studijní témata

  1. Kulturní produkty, kulturní texty a komunikáty
  2. Komunikáty v narativním prostoru (narace a narativy)
  3. Naratologické komunikáty a nenaratologické komunikáty
  4. Orální / literární naratologické komunikáty a narativy jiného typu (výtvarné umění, pantomina, divadlo, film…)
  5. Fikční narativy (mýtus, pohádka, román…) a nonfikční narativy (kronika, zpráva...), fikční status jako pragmatická kategorie
  6. Reálný autor / tvůrce, recepční autor a implicitní autor (= nikoli „postava“, ale globální autorská projekce do textu)
  7. Reálný čtenář / konzument, virtuální čtenář / konzument a ideální čtenář / konzument
  8. Komunikační strategie reálného autora / tvůrce a vypravěče
  9. Postava, hrdina a fiktivní adresát
  10. Námět, téma, motiv a kompozice
  11. Narace (vyprávění), fabule (příběh, story) a syžet (plot)
  12. Čas a prostor – časoprostor autorský, časoprostor námětu, časoprostor vyprávění, časoprostor vzniku textu, časoprostor recepce / čtenářský

 

Základní literatura

  • Pavelka, Jiří: Možnosti a limity sémiotické a naratologické analýzy jako nástrojů interpretace. S.158-171. In Michal Bočák - Juraj Rusnák, eds.: Média a text II. Acta Facultatis philosophicae Universitatis Prešoviensis, Jazykovedný sborník 25. Prešov: Filozofická fakulta Prešovské univerzity v Prešove, 2008. ISBN 978-80-8068-730-4.
  • Pavelka, Jiří (1998): Předpoklady literárního dorozumívání. Brno: Masarykova univerzita.
  • Thwaites, Tony, Davis, Lloyd, Mules, Warwick (2002): Introducing Cultural and Media Studies. A Semiotic Approach. Houndmills – Basingstoke – Hampshire – New York: Palgrave. (Narrative, 117–133.) (Ke stažení v IS: Učební materiály /um/ Nástroje.introducing_cultural_and_media_studies.pdf )

Doporučená literatura

 

 

Zadání úkolu č. 5 - seminární práce

Název: Analýza a interpretace kulturní/ho/ch text/u/ů [název - doplnit]

Žánr: seminární práce

Objekt výzkumu: mediální text

Zvolte jedno z pěti následujících témat / kulturních textů:

  • Oltář nalezení sv. Kříže z Olomouce (Rajhradský oltář, polovina 15. století, určen pro kostel sv. Mořice v Olomouci)
  • náborové plakáty WHO’S ABSENT?, BRITONS JOIN YOUR COUNTRY’S ARMY!, I WANT YOU FOR U.S. ARMY! a ТЫ ЗАПИСАЛСА ДОБРОВОЛЬЦЕМ? (1914-1918)
  • agitační báseň Františka Halase Praze (poprvé publikovaná 16. 4. 1938 v Lidových novinách XLVI, č. 193, knižně ve sbírce Torzo naděje, 1938)
  • produktová reklama využívající fresku Leonarda da Vinciho Poslední večeře (1495-1498, refektář kláštera St. Maria delle Grazie, Milán)
  • produktová a sociální reklama využívající fresku Michelangela Stvoření člověka (1508-1512, Sixtinská kaple, Řím)
  • sociální reklama využívající teorii Ch. Darwina vyloženou v knize On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life (1859)
  • titulní strana knihy George Ritzera Mcdonaldizace společnosti (Praha: Academia, 1996), která má podobu sociální reklamy

Kulturní texty, které mají být analyzovány, popř. odkazy na ně jsou v digitální podobě uloženy v Odevzdavárnách v souboru Seminární práce - podklady.

 

Metoda výzkumu / metodologická orientace:

sémiotická, naratologická a diskurzivní analýza / komunikačně pragmatický přístup ke kultuře; zvolit je možné pouze jednu z těchto analytických nástrojů, práci je možné rovněž doplnit také o jiné analytické nástroje.

Vymezení cíle výzkumu:

analyzovat a interpretovat kulturní text se záměrem odhalit, jaké používá prostředky, sleduje komunikační a marketingové cíle (u produktové reklamy) a jaké využívá komunikační strategie a manipulativní techniky.

Doporučená struktura práce:

I. Titulní list

II. Obsah

III. Úvod:

· objekt výzkumu,

· cíl práce,

· hypotézy (u kvalitativní analýzy nejsou nezbytné) a

· struktura seminární práce.

IV. Referenční rámec práce založený na rešerši odborné literatury:

· vymezení základních principů komunikačně pragmatického přístupu ke kultuře,

· vymezení metody (sémiotické, narativní a diskurzivní... analýzy), pomocí které bude kulturní text analyzován a interpretován,

· teoretické modely vykládající objekt výzkumu.

V. Analýza a interpretace kulturního textu v kontextech / diskurzivních polích zvolených studentem (doporučená výběrová sada, ze které je možné vybírat a kterou podle zaměření práce lze redukovat i rozšířit):

· Produkčně technologický diskurz - produkční technologie a produkční systémy, které se podílely na tvorbě kulturního textu.

· Kulturní diskurs / kontext - začlenění kulturního textu do kulturního paradigmatu doby, ve které produkt vznikl a ve které je konzumován.

· Masově komunikační diskurs - pravidla masové komunikace v konkrétním časoprostoru, která určují výstavbu a obsah kulturních textů.

· Diskurs námětu - postavení námětu obsaženého v kulturním textu v rámci tematického univerza / vztah námětu obsaženého v kulturním textu. k reprezentativním konceptům světa (intertextualita a kulturní transfer: aluze, citace, parodie, adaptace).

· Žánrový diskurs (křesťanské votivní / náborové / agitační / produktové reklamní tvorby / sociální reklamy) - druhy, žánry, formáty, konvence, funkce.

· Sémiotický diskurs - výrazové prostředky, symbolika, metaforika, mediované obsahy použité na konstrukci výstavby a obsahu kulturního textu.

· Naratologický diskurs - naratologické aspekty výstavby a obsahu kulturního textu vypravěč, hrdina, postavy, (fiktivní) adresát, cílový adresát / cílová publika, fabule, syžet, naratologický čas a prostor, narace, komunikační cíle a strategie.

· Diskurs reálných publik - publika, která byla v době vzniku produktu, a v konkrétních historických časoprostorech k dispozici, a publika, která kulturní text konzumují v současné dobe, jejich subkulturní status.

· Diskurz mediálních účinků - reakce reálných recipientů a publik na kulturní text.

· Ideový a politický diskurs - proklamované, popř. odsuzované koncepty světa komunikační záměry a ideové cíle:

· zadavatele a producenta kulturního textu

· tvůrců kulturního textu (malíř, básník, fotograf, výtvarník, grafik),

· reálných publik,

· konkrétních recipientů a interpretů.

· Ekonomický diskurs - ekonomické postavení a možnosti zadavatele a producenta kulturního textu, vliv ekonomicky na mediální produkci, marketingové cíle.

· Interpretační diskurz - interpretační modely, které byly v minulosti při interpretaci mediálního textu využity a k nimž interpret dospěl, dominantní a alternativní interpretace, časoprostorové ukotvení interpretací kulturního produktu.

VI. Závěr (shrnutí výsledků zkoumání):

· dílčí úkoly a cíle práce,

· dosažené dílčí poznatky, shrnutí a prezentace hlavních zjištění, k nimž výzkum dospěl,

· možnosti zobecnění či aplikovatelnost dosažených poznatků,

· zjištění, zdali hypotézy byly potvrzeny a cíle seminární práce dosaženy,

· úskalí práce a perspektivy a možnosti dalšího výzkumu daného objektu.

VII. Přílohy

· reprodukce analyzovaných textů,

· obrazové i textové přílohy, které podporují a ilustrují výklad.

VIII. Seznam použité literatury

Rozsah práce (počet znaků):

cca 10-15 normostran (2400 znaků bez mezer = 1 normalizovaná strana)

Termín odevzdání práce:

Odevzdat vedoucímu kurzu nejpozději v průběhu posledního výukového týdne v daném semestru (12.12.2008 - 24:00), a to:

A/ jednou e-mailem do ISu, a

B/ jednou v tištěné podobě na sekretariát Katedry mediálních studií a žurnalistiky, osobně či poštou.

PRÁCE, KTERÉ NEBUDOU V TOMTO TERMÍNU ODEVZDÁNY, NEBUDOU HODNOCENY!!!

E-mail adresa vedoucího kurzu: pavelka@fss.muni.cz