ZUR401 Základy studia kultury

10. setkání: Interpretace literárního díla (báseň)

Literární text (básně)

Text básně

Text neobsahuje jméno autora, název a poslední verš (= 4. strofu) básně. Text dále není ukotven v časoprostoru - chybí jeho „adresa“ (místo a doba prvního zveřejnění básně, popř. název sbírky, do které byla zařazena, a její bibliografické údaje).

Barunka ještě s panenkou si šeptá

vřetena stromů slunce navíjí

Děvčátka se nikdo neptá

a tak vdali Ji


Tancovala krásná panna

celičkou noc mezi jiřinama

Hluché květy nikde vůně

nožky tančí srdce stůně


A pak zrána toho rána

zašel pláčem z kovu vlas

dvířka zámku rozlámána

Viď Ty bys ráda umřela

Základní studijní témata

Interpretace literárního textu: cílem setkání je aplikovat metodologické a teoretické poznatky získané v oblasti sémiotické, naratologické a diskurzivní analýza na kulturním produktu typu literární text.


Výzkumné otázky pro analýzu literárního textu

  1. Jaký žánr představuje daný text?
  2. Co je fabulí (story, příběhem, „historie“ u G. Gennetta) v tomto textu (plot)?
  3. Kdo je hrdinou tohoto příběhu? (gender, věk, názory, vzdělání, hodnotová orientace...)
  4. Které další postavy vystupují v příběhu? (gender, věk, názory, vzdělání, hodnotová orientace...)
  5. Co představuje syžet v tomto textu (plot, "text" u G. Gennetta)?
  6. Do které doby je lokalizován příběh?
  7. Do jakého sociálně kulturního prostředí (kulturního paradigmatu) je lokalizován příběh?
  8. Do které kulturní oblasti je lokalizován příběh?
  9. Kdo je vypravěčem tohoto příběhu (jak se prezentuje, je konceptualizován)?
  10. Jaký je vztah mezi vypravěčem a postavami tohoto příběhu?
  11. Je součástí naratologického prostoru fiktivní adresát? (gender, věk, názory, vzdělání, hodnotová orientace...)
  12. Kdo je recepčním autorem příběhu? (gender, věk, názory, vzdělání, hodnotová orientace...)
  13. Komu, jakému publiku je příběh (text) adresován?
  14. Jaké jsou komunikační strategie vypravěče? (Jak se dorozumívá se svými „posluchači“? Jaké prostředky používá? Co sleduje, chce dosáhnout? Chce pobavit, poučit, přesvědčit, zmanipulovat, podvést? To, co říká a co myslí vážně?)
  15. Do jakého sociálně kulturního časoprostoru (ke kterému kulturnímu paradigmatu) se text hlásí?
  16. V kterém časoprostoru a v jaké kulturní a společensko politické situaci byl text vytvořen?
  17. Jakou dobovou, směrovou či individuální poetiku text prezentuje?
  18. Jaké jsou vzhledem k danému textu komunikační strategie (záměry) reálného autora? (Co sleduje a chce dosáhnout? Chce pobavit, poučit, přesvědčit, zmanipulovat, podvést? To, co říká, myslí vážně?)
  19. Rekonstruujte název / titul textu.
  20. Kdo by mohl být, kdo je reálným, historickým autorem textu?
  21. V jakém médiu a v jakém textovém kontextu byl text zveřejněn?

Základní literatura

  • Viz literaturu, kterou nabízí 6. týden: Základní sémiotické kategorie, 7. týden: Základní naratologické kategorie a 8. týden: Diskurzy a komunikační kontexty
  • Hertzler, Joyce O. (1965). A Sociology of Language. New York: University of Nebraska A. Random House Book. S. 3857.
  • Jenks, Chris (1997): Culture. London: Routledge. Oddíl Cultural stratification, s. 96–115.
  • Pavelka, Jiří: Kultura, média a literatura. Brno: Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony, 2004.
  • Pavelka, Jiří: Novinový tisk jako monument kultury. S. 83–89. In Chmel, Z.– Pavelka, J., eds.: Lidové noviny A. Heinricha a dnešek. Brno: MU a Syndikát novinářů, 2006. ISBN 80-210-3995-7.


Průběžný test: Informace o podobě průběžného textu, který prověřuje, do jaké míry účastníci kurzu zvládli studijní látku.