10. setkání: Interpretace literárního díla (báseň)
Literární text (básně)
Text básně
Text neobsahuje jméno autora, název a poslední verš (= 4. strofu) básně. Text dále není ukotven v časoprostoru - chybí jeho „adresa“ (místo a doba prvního zveřejnění básně, popř. název sbírky, do které byla zařazena, a její bibliografické údaje).
Barunka ještě s panenkou si šeptá
vřetena stromů slunce navíjí
Děvčátka se nikdo neptá
a tak vdali Ji
Tancovala krásná panna
celičkou noc mezi jiřinama
Hluché květy nikde vůně
nožky tančí srdce stůně
A pak zrána toho rána
zašel pláčem z kovu vlas
dvířka zámku rozlámána
Viď Ty bys ráda umřela
Základní studijní témata
Interpretace literárního textu: cílem setkání je aplikovat metodologické a teoretické poznatky získané v oblasti sémiotické, naratologické a diskurzivní analýza na kulturním produktu typu literární text.
Výzkumné otázky pro analýzu literárního textu
- Jaký žánr představuje daný text?
- Co je fabulí (story, příběhem, „historie“ u G. Gennetta) v tomto textu (plot)?
- Kdo je hrdinou tohoto příběhu? (gender, věk, názory, vzdělání, hodnotová orientace...)
- Které další postavy vystupují v příběhu? (gender, věk, názory, vzdělání, hodnotová orientace...)
- Co představuje syžet v tomto textu (plot, "text" u G. Gennetta)?
- Do které doby je lokalizován příběh?
- Do jakého sociálně kulturního prostředí (kulturního paradigmatu) je lokalizován příběh?
- Do které kulturní oblasti je lokalizován příběh?
- Kdo je vypravěčem tohoto příběhu (jak se prezentuje, je konceptualizován)?
- Jaký je vztah mezi vypravěčem a postavami tohoto příběhu?
- Je součástí naratologického prostoru fiktivní adresát? (gender, věk, názory, vzdělání, hodnotová orientace...)
- Kdo je recepčním autorem příběhu? (gender, věk, názory, vzdělání, hodnotová orientace...)
- Komu, jakému publiku je příběh (text) adresován?
- Jaké jsou komunikační strategie vypravěče? (Jak se dorozumívá se svými „posluchači“? Jaké prostředky používá? Co sleduje, chce dosáhnout? Chce pobavit, poučit, přesvědčit, zmanipulovat, podvést? To, co říká a co myslí vážně?)
- Do jakého sociálně kulturního časoprostoru (ke kterému kulturnímu paradigmatu) se text hlásí?
- V kterém časoprostoru a v jaké kulturní a společensko politické situaci byl text vytvořen?
- Jakou dobovou, směrovou či individuální poetiku text prezentuje?
- Jaké jsou vzhledem k danému textu komunikační strategie (záměry) reálného autora? (Co sleduje a chce dosáhnout? Chce pobavit, poučit, přesvědčit, zmanipulovat, podvést? To, co říká, myslí vážně?)
- Rekonstruujte název / titul textu.
- Kdo by mohl být, kdo je reálným, historickým autorem textu?
- V jakém médiu a v jakém textovém kontextu byl text zveřejněn?
Základní literatura
- Viz literaturu, kterou nabízí 6. týden: Základní sémiotické kategorie, 7. týden: Základní naratologické kategorie a 8. týden: Diskurzy a komunikační kontexty
- Hertzler, Joyce O. (1965). A Sociology of Language. New York: University of Nebraska – A. Random House Book. S. 38–57.
- Jenks, Chris (1997): Culture. London: Routledge. Oddíl Cultural stratification, s. 96–115.
- Pavelka, Jiří: Kultura, média a literatura. Brno: Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony, 2004.
- Pavelka, Jiří: Novinový tisk jako monument kultury. S. 83–89. In Chmel, Z.– Pavelka, J., eds.: Lidové noviny A. Heinricha a dnešek. Brno: MU a Syndikát novinářů, 2006. ISBN 80-210-3995-7.
Průběžný test: Informace o podobě průběžného textu, který prověřuje, do jaké míry účastníci kurzu zvládli studijní látku.