Požadavky na zpracování skupinových seminárních prací pro předmět Úspěšné environmentální podniky I Témata práce: Témata seminárních prací jsou vyvěšeny na ISu MU – v sekci balíky témat předmětu Úspěšné environmentální podniky I. Obsah některých témat je upřesněn v doplňujících informacích u témat, proto si nezapomeňte pročíst i tuto položku. Na seznamu je uvedeno omezené množství témat, které jsou označené jako Vlastní téma. Tímto Vám dáváme možnost zpracovat v seminární práci i takový problém, který si navrhnete sami a který nespadá do některého z nadefinovaných témat. Pokud se přihlásíte na Vlastní téma, předpokládáme, že nám na email skapa@econ.muni.cz pošlete stručnou představu o zaměření Vaší práce; resp. o navrženém problému k řešení. Všimněte si prosím, že přihlašování a odhlašování témat je časově omezené. Tvůrčí tým: Jednotlivé témata budou zpracovávat skupiny v počtu pěti až šesti osob. Předpokládáme, že se na každé z témat zapíší pouze členové týmu, kteří se domluvili mezi sebou. Tj. jestliže zjistíte, že konkrétní téma je již obsazeno např. jedním studentem a tento student není členem vašeho týmu, považujte toto téma za obsazené. Případně se prosím domluvte mezi sebou. Bohužel IS neumožňuje „elegantnější“ způsob zápisu skupiny lidí a tak prosíme o vzájemnou ohleduplnost v této věci. K získání případných kontaktů pro spolupráci doporučujeme využít IS – a to pomocí Diskuse k předmětu Úspěšné environmentální podniky I. Doporučujeme Vám, aby členové týmu byli z různých studijních oborů. Ideální bude, pokud v týmech bude vždy ekonom, který má přehled o metodách, které se používají při zpracovávání podnikatelského záměru (jako je SWOT či PEST analýza, analýzu pěti konkurenčních sil, pojmosloví marketingu, metody pro hodnocení investic). Samozřejmě lze s obejit i bez „ekonoma“ a potřebné věci si najít v literatuře. Charakter práce: Seminární práce bude mít standardní podobu odborného textu, který řeší problém plynoucí z tématu práce. Po konzultaci se mnou, může být tento problém zpřesněn, rozšířen, nebo zúžen. Při stanovování problému mějte prosím na mysli, že Vaše práce by měla přinést co nejvíce konkrétní závěry a doporučení. Některé témata budou sloužit jako pomoc těm podnikatelům, které jsme při exkurzích navštívili. Pomoc může spočívat ve dvou směrech – v dodání nových, relevantních informací (např. o vývoji na trzích, o trendech) a poskytnutím podnětných nápadů. Tím se dostáváme ke struktuře práce: vedle úvodu, kde bude uvedeno co je cílem Vaší práce, by měly následovat analytická část a část návrhová. Analytická část bude přinášet již zmíněné nové informace, hledání zajímavých souvislostí mezi nimi. Nejčastěji bude spočívat v rozboru situace podniku, resp. trhu, na kterém působí. Na to naváže „návrhová“ část, kde na základě poznatků, které jste uvedli v analytické části, navrhnete řešení problému. Řešení může mít podobu více alternativ, které budou vycházet z různých předpokladů či očekávání budoucího vývoje (např. podoba optimistická (předpoklad růstu poptávky 10%) a pesimistická (stagnace poptávky). Důležité je, že své návrhy zdůvodníte daty a argumenty a také uvedete předpoklady, na kterých Vaše řešení stojí (tj. např. předpoklad 10% ročního růstu poptávky po příslušném produktu). Rozsah práce a hodnocení práce: Za minimální považujeme rozsah 13 stran textu, přičemž hlavním kritériem pro hodnocení bude kvalita práce, kterou chápeme takto: * Originalita a argumentační zdůvodnění navrhovaného řešení (plusové body za variantní řešení) * Hloubka provedených analýz („plusové“ body za primární data, které sami sesbíráte „v terénu“) * Náročnost zvoleného problému – tj. cíl práce * Dodržení („neodbíhání“ od) tématu * Odkazy a citace kvalitních informačních a literárních zdrojů (práce s citacemi) Datum a způsob odevzdání: Termín odevzdání je 8. 2. 2010. Samozřejmě práci můžete odevzdat i dříve, což Vám dává větší šanci, že v případě nedostatků je budete moci „v klidu“ odstranit. Práce se odevzdávají prostřednictvím ISu (Odevzdávárna předmětu). Návrh témat: 1. Návrh výroby energie z OZE A: vyberte si vesnici či městečko kdekoli v ČR (např. podle vašeho bydliště) a zjistěte její/jeho roční spotřebu energie (elektřina+teplo). Zjistěte také průměrnou roční spotřebu energie jedné domácnosti v dané lokalitě. B: zjistěte, zda v dané oblasti existuje výrobce energie z obnovitelných zdrojů. Pokud ano, kolik vyprodukuje/vyprodukují energie ročně a kolika domácnostem tak pokryjí jejich roční spotřebu energie. C: jaké byste navrhli řešení pro to, aby výroba energie z OZE byla alespoň 8%. Pokuste se najít zdroj z OZE (pokud v oblasti již výrobce OZE existuje, najděte jinou možnost výroby), který by byl podle vás pro danou lokalitu nejvhodnější, jak velká by musela být výroba energie pro dosažení 8% výroby z OZE a kolik by bylo potřeba finančních prostředků k instalaci takového zařízení. D: v případě zjištění, že výroba z OZE není vhodná, uveďte argumenty, které vaše zjištění potvrzují a naopak. 2. Plán rozvoje Centra Veronica Hostětín Cílem práce je analýza možností dalšího rozvoje Centra Veronica Hostětín směrem k většímu využití ubytovací kapacity. Jedním z cílů centra je získat své klienty z řad podniků, které by zde pořádaly své akce. Další možnost představuje pronájem prostor pro soukromé vzdělávací a zážitkové aktivity (např. kurzy jógy apod.). Koncepci dalšího rozvoje navrhl ve své diplomové práci Bc. Petr Goliáš (http://is.muni.cz/th/206299/esf_m/diplom_prace-mkt_nezisk_org-P_Golias.doc ) Vaším úkolem je: 1) Vyjádřit se k navrženým směrům, tedy provést stručné kritické zhodnocení. S odstupem téměř jednoho roku se mohou některé závěry ukázat jako nevhodné. Dále je možné, že autor některé skutečnosti podcenil, či vynechal. Předpokládáme, že k tomuto zaujmete stanovisko a doložíte jej argumenty. 2) Rozpracovat navrženou koncepci. Pokud s koncepcí P. Goliáše souhlasíte, tak se pokuste návrhy dále rozpracovat do konkrétní podoby. Např. navrhnout, které konkrétní informační kanály má hostětínské centrum použít pro marketingovou komunikaci, jaké má být sdělení a komu má být určeno. Pokud zvolíte přímé oslovování potenciálních klientů, pokuste se také zpracovat přímo seznam osob a institucí, které považujete ze potenciální klienty (na základě kriterií, které si definujete). 3) Pokud s koncepcí rozvoje (jak je popsána v diplomové práci) jako celkem, nebo některými částmi nesouhlasíte, tak navrhněte a rozpracujte koncepci vlastní. Pokuste se vyjádřit finanční náročnost svých návrhů. I zde je třeba, aby návrhy byly „dotaženy“ do konkrétních kroků (včetně seznamu potenciálních zákazníků apod.) V obou případech prosím zohledněte spíše omezený rozpočet Centra. Pokud uznáte za vhodné, je možné se zaměřit pouze na dílčí oblast uvedené koncepce a rozpracovat pouze ni. V tom případě je ale třeba, abyste toto věc se mnou zkonzultovali předem. Informace o centru naleznete např. zde: http://hostetin.veronica.cz/ http://www.thinktank.cz/index.php?id=283 Pokud bude třeba mohu zprostředkovat kontakt na lidi z Centra nebo je požádat o informace o jejich činnosti, které budete potřebovat. Vlastní téma Můžete navrhnout vlastní téma, které se týká environmentálního podnikání. Je ale nutné, aby Váš návrh předpokládal, že práce bude sestávat ze dvou částí – analytické a návrhové, kdy se pokusíte najít realistické řešení pro nějaký problém. Toto řešení může být na úrovni koncepce nebo mít i konkrétnější povahu. Součástí návrhu vždy musí být ekonomické vyhodnocení ve smyslu očekávaných nákladů a efektů (vyjádřených finančně nebo nefinančně). Vlastní téma vám „odsouhlasím“ na základě popisu (v rozsahu minimálně poloviny listu A4), který mi pošlete emailem. Nebo po osobní konzultaci návrhu.