Struktura podnikového plánu Management Co je plán? Plán – výstup procesu plánování. Ø vyjadřuje, co je potřeba udělat, aby bylo dosaženo stanovených cílů Klíčové otázky všech plánů • Kde jsme nyní? • Kam jdeme? • Jak se tam chceme dostat? Druhy plánů Hlavní dělení • Strategický plán – řeší globální otázky budoucnosti podniku a způsoby dosahování vytyčených cílů. • Operativní plány - nejdetailnější úroveň plánů Zaměřuje se na bezproblémové fungování každodenních procesů ve firmě. Druhy plánů dle funkčních oblastí Ø Marketingové plány Ø Výrobní plány Ø Plán prodeje Ø Plán nákupu Ø Plán lidských zdrojů Ø Organizační plány Ø Finanční plány Ø Plány řízení kvality Ø Plány výzkumu a vývoje … Druhy plánů časové hledisko Ø Krátkodobé plány – operativní Ø Střednědobé plány – taktické Ø Dlouhodobé plány – strategické Komu je plán určen? Ø Majitel podniku Ø Management podniku Ø Externi investoři Struktura podnikového plánu • Vyjasnění účelu plánu • Stručné seznámení s podnikem • Vymezení vlastního podnikání • Analýza vnitřních faktorů podniku • Analýza vnějších faktorů podnikání • –> SWOT analýza • Stanovení cílů • Stanovení strategie • Rozpracování strategie do takticko-operativních plánů • Finanční plán • Schválení plánu • Realizace plánu a následná kontrola 1. Vyjasnění účelu plánu Ø Co a proč plánujeme? 2. Stručné seznámení s podnikem • Titulní strana • Obsah dokumentu • Kontaktní informace • Definice pojmů a zkratek • Exekutivní souhrn - abstrakt plánu - obsahuje nejdůležitější informace a data plánu. Ø zpracováván jako poslední, ale důležitý! 3. Vymezení vlastního podnikání • Základní údaje o podniku • Vize podniku – vyjádření očekávané budoucnosti podniku, dlouhodobé ambice. Ø jak by podnik měl být zapsán v dějinách a vnímán externími i interními uživateli. Ø podloženo reálnou vírou v dosažitelnost cílů a předpovězené budoucnosti Poslání podniku – společenský smysl existence podniku, udává směr, zacílení podniku. Vize Škoda Auto Ø Abychom byli schopni udržet tempo růstu i v budoucnosti, stanovujeme jasné směry a konkrétní cíle. Zaměříme se zvláště na nové produkty, nové trhy a dosažení maximální výkonnosti a efektivity ve všech procesech. Prostřednictvím osobní motivace a obětavosti všech naších zaměstnanců máme v úmyslu pokračovat ve zvyšování kvality našich produktů a služeb a tím dále budovat dobré jméno značky Škoda^1. Skupina ČEZ Ø Posláním akciové společnosti ČEZ je zajistit našim akcionářům dlouhodobý přiměřený zisk úspěšným podnikáním zejména na trhu s elektřinou v ČR i v zahraničí. Ø Vizí akciové společnosti je stát se jedničkou na trhu s elektřinou ve střední a jihovýchodní Evropě. ČEZ, a. s., bude zabezpečovat stabilní podmínky dodávek elektřiny v České republice při zajištění bezpečnosti provozu a dodávat zákazníkům elektřinu včetně podpůrných služeb a teplo nejvyšších kvalitativních parametrů, a část výroby elektřiny uplatní na evropských trzích. Ø ČEZ, a.s. bude maximalizovat návratnost pro naše akcionáře, poskytovat kvalitní a bezpečné služby všem našim zákazníkům, přispívat k rozvoji společnosti a vytvářet prostředí pro profesionální růst pro nás samotné^2. • http://new.skoda-auto.com/CZE/Documents/vyrocni_zpravy/skoda_auto_annual_report_2007_%20CZ_FINAL.pd f • http://www.cez.cz/edee/content/file/Koncepce_podnikatelske_cinnosti.doc Vize United Bakeries (Delta + Odkolek) Ø chceme být jednou z nejvýznamnějších pekárenských firem v Evropské unii Ø nabízet široké portfolio výrobků nejvyšší kvality za nejlepší cenu a špičkový servis Ø neustále sledovat nové trendy a inovovat sortiment Ø permanentně zkvalitňovat image našich značek a posilovat jejich hodnotu Ø být zodpovědnou firmou ve vztahu ke společnosti, zaměstnancům a životnímu prostředí Ø posilovat hodnoty fair-play v obchodních vztazích ^Ø přinášet hodnotu akcionářům, zaměstnancům a zákazníkům ^3 ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^n ^3. http://www.united-bakeries.cz/united-bakeries/vize-a-cile/info.html^ 3. Vymezení vlastního podnikání • Historie podniku • Organizace podniku 4. Interní analýza podniku Zaměření na: • Produkty či služby • funkčnost, účinnost, design – FED faktor • Životní cyklus produktu • Zdroje pro podnikání – finanční, lidské, hmotné a nehmotné Nástroje interní analýzy: Ø Modely „7S“ Ø 4P marketingového mixu Ø BCG matice 4. Interní analýza podniku - nástroje Modely „7S“ Ø Strategy Ø Systems Ø Structure Ø Staff Ø Style Ø Skills Ø Shared values 4. Interní analýza podniku - nástroje 4P marketingového mixu Ø Produkt Ø Price Ø Promotion Ø Place 4. Interní analýza podniku - nástroje BCG matice 5. Externí analýza • Mikroprostředí – blízké okolí podniku Ø Dodavatelé Ø Odběratelé, zákazníci – stanovení potenciálního trhu a dále cílového trhu – segmentace trhu a umístění podniku. Ø Konkurence - identifikace hlavních konkurentů podniku a posouzení jejich tržních podílů, strategie atd. • Makroprostředí – obecné okolí podniku. Ø faktory politické, ekonomické, legislativní, sociální, demografické atd. Nástroje externí analýzy Ø SLEPT analýza Ø Porterův model pěti konkurenčních sil 4. Externí analýza - nástroje SLEPT analýza (PEST) Ø Sociální Ø Legislativní Ø Ekonomické Ø Politické Ø Technologické Porterův model pěti konkurenčních sil Ø Konkurence mezi stávajícími podniky Ø Hrozba vstupu nových konkurentů Ø Hrozba substitutů Ø Vyjednávací síla dodavatele Ø Vyjednávací síla odběratele ---> Porterovy generické konkurenční strategie 6. SWOT analýza Ø Externí + Interní faktory ==> SWOT Ø komplexní metoda kvalitativního vyhodnocení veškerých relevantních stránek fungování firmy a její současné pozice. V rámci SWOT identifikujeme: • Silné stránky (Strenghts) • Slabé stránky (Weakness) • Příležitosti okolí (Opportunities) • Hrozby okolí (Threats) 6. SWOT analýza 6. SWOT analýza – příklad stavebního podniku 6. SWOT analýza • Analýza silných a slabých stránek hodnotíme dle důležitosti a intenzity vlivu • Analýza příležitostí Významnost příležitostí hodnotíme dle jejich: Ø atraktivnosti Ø pravděpodobnosti úspěchu • Analýza hrozeb Významnost hrozeb hodnotíme dle jejich: Ø závažnosti Ø pravděpodobnosti, že nastanou 6. SWOT analýza - strategie Co už známe? Ø Základní informace o podniku Ø Popis produktu a služeb Ø Finanční propočty hospodaření Ø Přehled podnikových zdrojů Ø Informace o mikro a makroprostředí podniku SWOT analýza 7. Stanovení cílů Ø Cíle určují, čeho chceme dosáhnout. Hierarchie stanovení cílů podniku 7. Stanovení cílů SMART koncept Ø S – SPECIFIC – určité, konkrétní Ø M- MEASURABLE – měřitelné Ø A- ATTAINABLE – dosažitelné a motivující. Ø R – REALISTIC – reálné Ø T- TIMED – určené v čase 7. Stanovení cílů Postup stanovení cílů • Stanovení obecných cílů • Stanovení specifických cílů • Určení pořadí dle významnosti jednotlivých cílů 7. Stanovení cílů - příklad Cíle Toray Group pro 21. století • Být silnou skupinou společností operujících ve třech obchodních oblastech chemického průmyslu • Usilovat o růst v celosvětovém měřítku • Prezentovat integrované schopnosti vycházející z řídící praxe Toray Group • Podporovat globalizaci aktivit skupiny • Hrát pozitivní roli v ochraně životního prostředí s důrazem na bezpečnost práce, prevenci nehod a zachování životního prostředí ^• Přispívat k rozvoji společnosti, které je firma součástí, a vytvářet živou a přitažlivou firemní kulturu^4 ^ ^ ^4^. http://www.toray.cz/toray_industries.html 8. Stanovení strategie Ø Cíle určují, čeho chceme dosáhnout. Ø Strategie říká, jak toho chceme dosáhnout. Ø Schéma postupu, jak za daných podmínek dosáhnout vytyčených cílů Ø Definuje dlouhodobou podnikatelskou orientaci podniku 8. Stanovení strategie 1. Strategie dalšího působení podniku na trhu • Útlum • Stabilita • Expanze 8. Stanovení strategie 2. Obchodní strategie • Integrační strategie • Vertikální (zpětná nebo dopředná) • Horizontální • Tržně intenzivní strategie • Průnik trhu • Vývoj produktu • Vývoj trhu • Diverzifikační strategie • Koncentrická – nový produkt - příbuzný • Konglomerátní – nový produkt - nepříbuzný • Horizontální – nepříbuzné produkty pro stávající zákazníky 8. Stanovení strategie 3. Strategie pro produktové portfolio • BCG strategie Ø Expanze produktu Ø „Vyždímání“ produktu Ø Útlum produktu Ø Zbavení se produktu • Strategie v rámci 4P pro každý produkt z portfolia podnik určuje: • konkurenční přístup • propagace produktu na trhu • distribuce produkce • služby spojené s produktem 9. Rozpracování základní strategie Základní strategie se rozpadá na: • Operativní plány • Funkční strategie (výrobní, marketingová, výzkum a vývoj atd.) 9. Rozpracování základní strategie • Operativní plány Ø Strategické plány – dlouhodobé, pokrývají řadu oblastí a definují cíle převážně kvalitativně, pro celý podnik. Ø Operativní plány - krátkodobější, formulují postupy pro dosažení cílů v denních, týdenních, měsíčních intervalech. Strategie je převedena na konkrétní opatření prostřednictvím takticko-operativního plánování. Výsledky takticko – operativního plánování jsou ohraničeny strategickým plánem a řeší otázky Co, Čím, Jak, Kdy a Kde. 9. Rozpracování základní strategie • Funkční strategie • Prodejní plán Ø Definuje úroveň a mix nabízených produktů Ø Jaká má být cena, za kterou bude prodáváno? Ø Jaký objem má být prodán? • Marketingový plán Ø Jak získat zákazníky, za jakou cenu, jaký marketingový mix zvolit? • Výrobní plán Ø Výrobní metody Ø Plánovaná výkonnost podniku a výrobní kapacity Ø Požadavky na nákup surovin pro výrobu - časově a množstevně Ø Stroje a vybavení 9. Rozpracování základní strategie • Plán nákupu Ø Znalost dodavatelů a důkladná analýza jejich důvěryhodnosti, dodacích podmínek, přesnosti dodávek, stability atd. • Organizační plány Ø Jaká bude organizační struktura podniku? Ø Jak bude zabezpečen tok informací ve firmě? • Plán lidských zdrojů Ø Kolik pracovníků bude podnik potřebovat? Ø Jaké pracovníky bude potřebovat? Ø Kdy bude pracovníky potřebovat? • Finanční plány 9. Rozpracování základní strategie • Plány řízení kvality Ø Jak bude podnik řídit kvalitu svých produktů? • Plány výzkumu a vývoje Ø Jaká je správná a dostačující úroveň výzkumu a vývoje? Ø Jaký objem prostředků je potřeba investovat? 10. Finanční plán Ø završuje tvorbu podnikatelského plánu a ověřuje jeho reálnost Ø trvalým finančním principem je usilovat o co možná nejvyšší tržní hodnotu podniku Ø Dlouhodobé x krátkodobé finanční plány 10. Finanční plán • Dlouhodobé finanční plány Ø horizont tří až pěti let a delší Ø slouží pro rozhodování o skutcích v přítomnosti s účinkem v budoucích letech Ø prověřuje proveditelnost a obchodní úspěšnost podnikového plánu, navazuje na podnikové cíle a strategie Ø východiskem finančního plánování je plán tržeb - zachycuje plánovaný vývoj tržeb v reálných cenách. Podnik vytváří variantu optimistickou, pesimistickou a realistickou 10. Finanční plán Postup vytvoření dlouhodobého finančního plánu • Zhodnocení stávající situace – finanční výkazy –> rozvaha, výsledovka, poměrové ukazatele • Rámcový finanční plán - sumární údaje za celé plánované období. Podnik vytváří: rámcovou plánovanou rozvahu, rámcový plán peněžních toků, plánovanou výsledovku, analýzu poměrovéých ukazatele za celé období. • Plán investic • Rozvinutý finanční plán – sledované údaje za jednotlivé roky 10. Finanční plán Plán investic Rozvinutý plán peněžních toků 10. Finanční plán • Krátkodobý finanční plán n zpravidla roční n konkretizuje a zpřesňuje záměry, které vytyčil dlouhodobý plán na daný rok n přihlíží se k výsledkům předchozího roku – aktualizace dlouhodobého plánu n Rozpočtování se odvíjí od plánu prodeje: Plán prodeje -> plán výroby -> výrobkové kalkulace -> rozpočetní výsledovka, rozpočetní rozvaha a rozpočet peněžních toků. 11. Finalizace plánu Ø Schválení a příprava na implementaci 12. Práce s plánem a kontrola Ø prověřuje, zda směřujeme tam, kam chceme směřovat. Ø Porovnání plánů s výsledky: n Žádné nežádoucí odchylky n Nežádoucí odchylky – korekční činnost – nový plán Zásady správné tvorby plánu Ø Orientace na trh Ø Věrohodnost a průkaznost předpokladů Ø Plán zahrnuje všechny činnosti a odpovědnostní útvary podniku Ø Části plánu jsou věcně a časově sladěny Ø Tvorby plánů by se měli aktivně účastnit pracovníci, kteří budou odpovědni za jeho uskutečnění. Ø Plánování je celoroční aktivita, spojená s trvalou kontrolou. Ø Plán je pružný a upravuje se dle měnících se podmínek. Ø Plánování je systematické. Ø Plán je efektivní, jestliže bylo dosaženo vytčených cílů při vynaložení přiměřených nákladů (peněžní, časové a další) Užitečné zdroje n VEBER A KOL., Jaromír. Management : Základy, prosperita, globalizace. [s.l.] : [s.n.], 2005. 700 s. ISBN 80-7261-029-5. n ŽůRKOVÁ, Hana. Plánování a kontrola : klíč k úspěchu. 1. vyd. Praha : [s.n.], 2007. 136 s. ISBN 978-80-247-1844-6. n KORÁB, Vojtěch, PETERKA, Jiří, REŽňÁKOVÁ, Mária. Podnikatelský plán. 1. vyd. Brno : [s.n.], 2007. 216 s. ISBN 978-80-251-1605-0. n KEŘKOVSKÝ, Oldřich, VYKYPĚL, Miloslav. Strategické řízení : teorie pro praxi. 1. vyd. Praha : [s.n.], 2002. 172 s. ISBN 80-7179-57-8. n www.bplans.com