Individuální fundraising Jitka Nesrstová Nadace VIA Proč je důležitý? o Omezení závislosti o Budování podpory a sociálního kapitálu o Volné zdroje pro investice do rozvoje a dlouhodobé udržitelnosti organizace Soukromé dárcovství v ČR Ministerstvo financí – dary uplatněné v přiznání k dani z příjmu Hlavní zásady ¢ Musíte požádat ¢ Lidé dávají lidem – osobní přístup a porozumění dárci ¢ Důvěryhodnost a odpovědnost ¢ Dlouhodobé zapojení dárců ¢ Nezapomínejte poděkovat! Co potřebujete k úspěchu? ¢ Motivovaného fundraisera ¢ Technické i organizační zázemí ¢ Trpělivost ¢ Podporu teamu ¢ Ochotu se neustále učit a zlepšovat ¢ Aktivní využívání kontaktů • Mezinárodní ekologická organizace s pobočkami ve 40 zemích světa • Kvůli zachování nezávislosti nepřijímá finance od států, firem a ani s nimi spojených nadací • Více než 3 miliony příznivců Greenpeace ČR ¢ 1991 - založení GP Československo ¢ 1994 - první začátky FR ¢ 1998 - dohoda s GPI o dosažení finanční soběstačnosti do r. 2001 ¢ Od roku 2002 jsou aktivity pobočky plně financovány českými individuálními dárci Fundraisingové začátky Cíl: získat neanonymní dárce a budovat s nimi dlouhodobý vztah ¢ Vytvoření databáze kontaktů – dobrovolníci, zájemci o informace, petice, Waveland ¢ Příprava mailingového plánu a systému péče o dárce ¢ První žádosti 1997: 800 dárců Direct Dialogue – klíč k úspěchu ¢ Trénovaní recruitéři oslovují veřejnost na frekventovaných místech, vysvětlují, čím se Greenpeace zabývá a žádají o pravidelnou podporu ¢ Dárce podepíše Dohodu o provedení inkasa ¢ GP odesílá dohodu do banky a je-li formulář schválen, inkasuje pravidelně dárcův účet 2000: 10 000 dárců Co k tomu potřebujete? ¢ Systém náboru recruitérů ¢ Školení a motivace ¢ Kvalitní databázi a popsané procesy ¢ Systém dlouhodobé komunikace s dárci (aneb rok v životě dárce) Direct mailing ¢ Prospect mail: oslovujete lidi, s nimiž jste dosud neměli žádný kontakt 0,5 - 5% ¢ Warm mail: oslovujete lidi, kteří již někdy projevili zájem o činnost organizace 3-10% ¢ Special appeal: žádost o podporu konkrétní kampaně 15-30% ¢ Renewal, reminder: žádost o „obnovu členství“ 10-25% Direct mail – základy ¢ Cílová skupina: adresy jsou základ úspěchu ¢ Obsah zásilky: dopis, leták, složenka či příkaz k úhradě ¢ Načasovaní ¢ Systém zpracování odpovědí ¢ Vyhodnocení výsledků ¢ Testujte než rozešlete větší zásilku Direct mail – co měřit? Návratnost: ROI = příjmy/náklady ¢ Počet získaných darů ¢ Procento odpovědi ¢ Průměrný dar ¢ Náklady na kus ¢ Celkové náklady a příjmy Databáze ¢ Prostudujte si zákon o ochraně osobních údajů (heslo, vnitřní směrnice) ¢ Uchovávejte všechny kontakty (databáze není pouze pro dárce) ¢ Pravidelně data zálohujte ¢ Aktualizace – zaznamenávejte změny ihned Databáze – jaká data? ¢ Kontakt: jméno, adresa, tel., email ¢ Jak jste je získali ¢ Osobní údaje – věk, povolání, titul ¢ Oslovení – 5. pád ¢ Bankovní detaily: číslo účtu, částka a frekvence u pravidelných darů ¢ Transakce: vše, co jste dárci poslali a všechny dary ¢ Poznámky Péče o dárce ¢ Uvítací balíček ¢ Časopis 4x ročně ¢ Měsíční e-newsletter ¢ Výroční zpráva ¢ 3-4 special appeals ¢ Renewal rok po posledním daru ¢ Potvrzení o daru za celý rok Péče o dárce ¢ Je lehčí dárce udržet než ho získat ¢ Vžijte se do pozice dárce ¢ Nebojte se požádat o další dar ¢ Snažte se, aby byl každý kontakt co nejosobnější ¢ Segmentujte dárce do skupin ¢ Propagujte možnost pravidelných plateb Informační zdroje www.fundraising.cz www.sdruzenivia.cz www.sofii.org www.malwarwick.com www.fundraising123.org www.p2pfundraising.org Děkuji za pozornost jitka.nesrstova@nadacevia.cz