Ilegální migrace, organizovaný zločin v EU EUROPOL *Evropský policejní úřad *Založen na základě úmluvy v roce 1995 *Operativně začal fungovat v roce 1999 *Hlavní náplní boj proti organizovanému zločinu Kompetence *Původně především drogy, obchod s radioaktivními látkami, pašování lidí a obchod s nimi a praní peněz související s těmito formami zločinu *V roce 1999 rozšířeno o terorismus a následně v roce 2001 o všechny formy organizované trestné činnosti (např. i rasismus, podvody) Změna Úmluvy na rozhodnutí *Komise s ní přišla v roce 2006 *Snaha začlenit Europol do aquis *Výrazné posílení kompetencí *Rozšíření počtu trestných činů na 32 *Možnost vyšetřovat i neorganizovanou kriminalitu *Operativní možnost ve spolupráci s ČS, těm zůstávají donucovací pravomoci *Možnost budovat nové databáze Ilegální migrace *Výrazný problém v EU, nežádoucí *Důvody migrantů jsou většinou ekonomického charakteru („pull“ faktor), v EU pak podřadná práce zprostředkovaná pomocí OZ *Mezistátní pohyb v rozporu se státním právem a opatřeními. *Ilegální vstup *Ilegální pobyt *Ilegální práce Počty ilegálních migrantů *Složité, jsou to jen odhady *Celkově v EU 3-6 milionů ilegálních migrantů *Nejvíce v Německu – 1-1,5 milionu *Velká Británie – asi jeden milion *Španělsko – okolo 400 tisíc *Česká republika – Drbohlav – 200 tisíc?? – nejvíce Ukrajinci Trasy ilegální migrace *V zásadě tři až čtyři: *Středomořská *Balkánská *Centrální *Baltská Počty zadržených migrantů na hranicích *Německo, VB a Francie v desítkách tisíc *Česká republika dříve velmi oblíbená, v roce 1998 přes 40.000 zadržení ale, 2006 již okolo 5.000 *Polsko tradičně nízké počty, ale otázka efektivity ochrany hranic *Ukrajina loni zadržela přes 30.000 lidí, ale efektivita odhadována velmi malá – 5-10% Řešení *Důsledná ochrana vnějších hranic *Otázka schopnosti zemí východního rozšíření *Boj proti ilegálnímu zaměstnávání – zvyšování pokut pro zaměstnavatele *Readmisní smlouvy – navracení *Od 2005 hlasování QMV – větší manévrovací prostor Organizovaný zločin *Není jednotná a mezinárodně platná definice. EU následující identifikační znaky: *Spolupráce více než dvou osob. *Podezření ze spáchání závažné trestné činnosti. *Činnost zaměřená na honbu za ziskem. *V organizaci má každý své konkrétní a specifické úkoly. *Činnost je dlouhodobá. *Uvnitř organizace panuje určitá forma kázně a kontroly. *Páchání trestné činnosti na mezinárodní úrovni. Org. Zločin II *Používání násilí a jiných prostředků. *Využívání stávajících hospodářských a obchodních struktur ve svůj prospěch. *Napojení organizace na procesy praní peněz. *Ovlivňování politiky, médií, veřejné správy, soudních orgánů nebo ekonomiky. *Jsou-li pozitivně identifikovány první tři znaky a alespoň tři další z uvedeného soupisu, jedná se o organizovaný zločin. Charakteristika *Skupiny od poměrně volných až po velmi dobře organizované s přísnou hierarchií *Průběžné zvyšování kvality spolu s rozvojem komunikačních prostředků a dalších technologií *Přesun z násilné do ekonomické sféry *Organizovány velmi často na základě etnické sounáležitosti *Vysoká regenerační schopnost, těžké je zcela rozbít *V Rusku nájemná vražda již od 3.000 dolarů – ročně 300-400 Pašování osob * Úzká souvislost s nelegální migrací * Obrovský rozsah, ročně v miliardách EUR * Pro migranty velmi drahé – Čína-EU odhadem 35.000 eur, i ze sousedících států v tisících eur * Značná část migrantů tyto peníze předem nemá a je pak nucena je splácet třeba i několik let a zůstává tak pod kontrolou pašeráckých organizací. * Vysoce ziskový „byznys“, míra rizika poměrně malá * Komplexní – od převodu přes hranice k zajištění úkrytu a práce Obchod s lidmi *Europol odhaduje ročně na 8-12 miliard eur *Často spojeno s problematikou prostituce *Zdrojové země - východní Evropa – Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina; Asie – Čína, Thajsko *Od příslibů práce až k únosům * Na území EU dle odhadů až 100.000 takových osob Boj proti pašování *Nenáročnost na rozsáhlost sítě, složité *2002 – Rámcové rozhodnutí o boji proti obchodování s lidmi *Sblížení právních řádů v oblasti vykořisťování pracovní síly či sexuálního vykořisťování *2004 – Rámcové rozhodnutí o boji proti sexuálnímu vykořisťování a dětské pornografii – cílem ochrana zranitelnějších skupin osob Drogy *Výroba a pašování drog nejčastější formou OZ v EU – navíc takřka vždy mezinárodní *Objem obchodu s drogami celosvětově 2-5% celosvětového HDP *Zdrojové oblasti – heroin – Asie, kokain – Latinská Amerika, syntetické drogy (extáze) – Belgie, Nizozemí, pervitin - ČR *Roční spotřeba EU-15 dle Europolu – 135 tun heroinu, 250 tun kokainu ročně Boj proti drogám *Protidrogová strategie EU 2005-2012 *Protidrogový akční plán 2005-2008 – rozvíjí strategii v kratším období *Doplněny národními protidrogovými strategiemi – některé státy v nich mají i alkohol a tabák *Základním problémem snadná dostupnost drog *Klíčové zadržet drogy na hranicích – úspěšnost roste, 2004 zabavena 1/3 kokainu *2004 – stanovena definice pašování drog a obchodování s nimi, navrženy doporučené tresty Finanční kriminalita *Praní špinavých peněz – snaha ukrýt pravý zdroj financí *Ročně „propráno“ až dva biliony eur *S větším prostorem snazší praní – nutnost koordinace *Po roce 2001 vstupuje do popředí boj proti financování terorismu Boj proti finanční kriminalitě *Především směrnice o praní špinavých peněz *První vydána v roce 1991, v současnosti platí třetí – neustále se rozšiřoval okruh subjektů povinných spolupracovat *Těmi jsou banky, advokáti, účetní, auditoři, kasina, reklamní agentury – povinnost ověřovat totožnost klienta a oznamovat podezření Padělání eura *Profesionalizace, stále větší kvalita *V roce 2003 došlo k zabavení bankovek v hodnotě 30 milionů *Odhadovaná cena výroby bankovky 8% hodnoty, ale nutnost distribuční sítě – 35-40% *Zatím boj proti padělání úspěšný jen částečně OLAF *Evropský úřad pro boj proti podvodům – založen na základě rozhodnutí z roku 1999 *Potřeba bránit finančním únikům z rozpočtu Společenství *Také snaha obnovit důvěru v instituce (zejména po Santerově Komisi) *Nezávislý úřad může lépe kontrolovat instituce EU OLAF II *Zaručen přístup ke všem dokumentům všech institucí ES! *Agenda především kontrola nakládání s penězi z fondů EU *Obecně shromažďuje informace o podvodech a korupci *Nejnepoctivější zemědělci ze Španělska a Řecka EUROJUST *Založen v roce 2002, hlavním úkolem podpora vyšetřování a stíhání přeshraničních trestných činů *Kolegium se skládá z jednoho zástupce za každý členský stát – státní zástupci nebo soudci *Poskytují odborné znalosti – znalost právního systému své země + možnost přímé komunikace s úřady *Obecně zlepšování spolupráce mezi národními systémy Pravomoce EUROJUSTu *Může doporučit zahájení trestního stíhání či vyšetřování, sám ale nemá pravomoc záhájit *Může předkládat návrhy ke zlepšení soudní spolupráce Spolupráce v oblasti civilní justice *Postupná harmonizace v oblasti civilního práva *Základním kamenem je vzájemné uznávání rozsudků *Vytváření Evropského justičního prostoru v praxi Dědictví a závěti jako příklad *Nový návrh nařízení z roku 2009 *Důvodem narůstající počet lidí, kteří žijí mimo svoji zemi původu – průtahy a komplikace dědického řízení *Jedno řízení, jeden předmět