Příloha Páteřního manuálu OPPI 17_17_M_Pravidla pro výběr dodavatelů Číslo vydání/aktualizace: 6/0 Platnost od: 1.5.2009 I N V E S T I C E D O V A Š Í B U D O U C N O S T I 1/7 Pravidla pro výběr dodavatelů Pravidla stanovují závazný postup příjemce dotace (dále jen ,,Zadavatel") při: a) zadávání zakázek malého rozsahu, jejichž předpokládaná hodnota přesahuje 500 000,Kč bez DPH a zároveň nedosahuje 2 mil. Kč (resp. 6 mil. Kč u stavebních prací), b) výběru dodavatele v případech, kdy hodnota zakázky dosahuje 2 mil. Kč (6 mil. Kč u stavebních prací) a Zadavatel se nemusí řídit Zákonem (např. nesplňuje definici dotovaného zadavatele dle Zákona). Při stanovení předpokládané hodnoty zakázky je Zadavatel povinen postupovat dle § 13 Zákona. Tato pravidla se nevztahují: - na zakázky či veřejné zakázky spolufinancované z Operačního programu Podnikání a inovace, v hodnotě nižší nebo rovné 500.000,- Kč bez DPH, Zadavatel však odpovídá za to, že prostředky budou vynaloženy hospodárně a pouze za účelem splnění cílů projektu. - na případy, kdy předmětnou zakázku provede Zadavatel vlastní činností (např. formou aktivace), pokud to vyhlášený program a Pravidla způsobilých výdajů výslovně umožňují, - na veřejné zakázky, které je Zadavatel povinen zadávat dle Zákona1 , - na nákup a nájem nemovitostí, kdy bude požadováno doložení znaleckého posudku, nebo přiložené cenové mapy dané lokality, příp. obdobného relevantního dokladu, - na nákup výhradních práv (např. patenty, ochranné známky aj.) v hodnotě vyšší než 500.000 Kč bez DPH, kdy je Zadavatel povinen doložit znalecký posudek soudního znalce s oceněním práva, - na zakázky, které Zákon výslovně vylučuje ze své působnosti (např. zakázky dle §§ 18, 19 odst. 2 a násl. Zákona). Sektorový zadavatel postupuje dle PpVD v případě zadávání podlimitních veřejných zakázek. Obecné principy (1) Lhůty v těchto Pravidlech jsou stanoveny v kalendářních dnech. (2) Zadavatel postupuje dle Zákona v případě, kdy to Zákon stanoví. Zadavatel je povinen postupovat dle Pravidel, pokud Zákon nestanoví jinak. (3) Výběr dodavatele musí být, transparentní, nediskriminační2 a dodržovat rovný přístup. Zadavatel je mimo jiné povinen dodržovat: (i) ustanovení Smlouvy o ES o volném pohybu zboží (čl. 28-30 SES), svobodě usazování (čl. 43 SES) a volném pohybu služeb (čl. 49 SES), zákazu diskriminace (čl. 12 a 13 SES); (ii) veškeré příslušné právní předpisy a zásady práva ES, jež mají přímý účinek na právní řád ČR a/nebo byly transponovány předpisem vnitrostátního práva ČR. 1 Definice veřejného, sektorového a dotovaného zadavatele je uvedeno v § 2 Zákona 2 Výklad pojmu nediskriminační poskytuje zejména §44 odstavec 9 zákona 137/2006 Sb. Příloha Páteřního manuálu OPPI 17_17_M_Pravidla pro výběr dodavatelů Číslo vydání/aktualizace: 6/0 Platnost od: 1.5.2009 I N V E S T I C E D O V A Š Í B U D O U C N O S T I 2/7 (4) Zadavatel je povinen zachovat stejný přístup k informacím o zakázce všem uchazečům. Např. v případě rekonstrukce objektu je povinen umožnit všem uchazečům, kteří o to projeví zájem, prohlídku objektu. Zadavatel zpracuje a předá všem uchazečům zadávací dokumentaci ve stejném formátu a rozsahu a bez zbytečného odkladu na základě jejich požadavku. V případě poskytnutí dodatečných informací některému z uchazečů na jeho vyžádání je zadavatel povinen poskytnout stejné informace i všem známým dalším (i budoucím) uchazečům o zakázku. (5) Zadavatel je povinen postupovat tak, aby nedocházelo k dělení předmětu zakázky na menší zakázky s cílem snížit hodnotu zakázky pod stanovené finanční limity jednotlivých kategorií. Shodné i obdobné činnosti či nerozdělitelné dodávky či služby musí vždy být chápány jako jedna zakázka (,,princip účelu"). Zadavatel však není povinen sčítat předpokládané hodnoty zakázek stejného předmětu, které budou pořizovány ,,nahodile" dle zcela aktuálních potřeb zadavatele a které nelze objektivně dopředu předvídat. Tato povinnost neplatí ani pro opakované zakázky, které zadavatel pořizuje nepravidelně a jejichž jednotková cena je v průběhu účetního období proměnlivá. V případě tohoto postupu musí zadavatel objektivně doložit důvody, které k takovému postupu vedly a poskytovatel v jednotlivých případech posoudí oprávněnost tohoto postupu. (6) Zadavatel je oprávněn výběrové řízení zahájené dle Zákona zrušit; a to v souladu s ustanovením § 84 Zákona. V případě, že Zadavatel není povinen postupovat dle Zákona, avšak je povinen postupovat podle těchto Pravidel, může výběrové řízení zrušit v případech uvedených v § 84 Zákona. V případě, že Zadavatel postupuje podle těchto Pravidlech je oprávněn odmítnout všechny předložené nabídky, jestliže si toto právo vyhradil v podmínkách soutěže. (7) Zadávací dokumentace se nesmí měnit. Pokud dojde k její změně je nutné vyhlásit výběrové řízení opakovaně. Lhůta v těchto případech běží od počátku. Zadávací dokumentace (8) Zadavatel je povinen poskytnout na vyžádání uchazečům zadávací dokumentaci. (9) Zadavatel musí mít při vyhlášení výběrového řízení zpracovanou zadávací dokumentaci, která je závazná pro další hodnocení nabídek. (10) Zadávací dokumentace obsahuje: a. požadavky na splnění kvalifikačních předpokladů uchazečů, b. přesnou charakteristiku zakázky, c. kritéria pro hodnocení, přitom každé musí mít předem stanovenou svoji váhu, a způsob hodnocení nabídek, d. obsah a způsob zpracování nabídek, e. obchodní podmínky f. další informace podle potřeb Zadavatele. Příloha Páteřního manuálu OPPI 17_17_M_Pravidla pro výběr dodavatelů Číslo vydání/aktualizace: 6/0 Platnost od: 1.5.2009 I N V E S T I C E D O V A Š Í B U D O U C N O S T I 3/7 (11) Zadávací dokumentace musí být v souladu s vyhlášením zakázky. Není možné zadávací dokumentaci po vyhlášení měnit. Vyhlášení zakázky (12) Mezi vyhlášením výběrového řízení a termínem pro předkládání nabídek musí být s ohledem na předmět zakázky dostatečně dlouhá doba pro zpracování nabídek. Minimální lhůty dle výše zakázky jsou uvedeny níže. Zadavatel je povinen zajistit, že po tuto stanovenou dobu bude vyhlášení výzvy k podávání nabídek veřejně přístupné (v Obchodním věstníku). Ve vyhlášení se doporučuje Zadavateli uvést skutečnost, že dle § 2 e) zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, v platném znění, je vybraný dodavatel osobou povinnou spolupůsobit při výkonu finanční kontroly. (13) Zadavatel je povinen postupovat dle platných Pravidel pro publicitu3 od vyhlášení výběrového řízení. (14) U zakázek v předpokládané hodnotě více než 500 tis. Kč bez DPH do 50 mil. Kč včetně Zadavatel nechá zveřejnit vyhlášení zakázky v Obchodním věstníku (v elektronické verzi). Minimální lhůta pro předkládání nabídek je 30 dnů od data vyhlášení4 . Veřejný zadavatel5 u zakázek v předpokládané hodnotě do 2 mil. Kč bez DPH není povinen zveřejnit vyhlášení zakázky v Obchodním věstníku, ale zveřejní vyhlášení zakázky na svých webových stránkách po dobu 15 dnů. Příspěvkové organizace použijí pro stejné případy webové stránky svého zřizovatele. (15) U zakázek v předpokládané hodnotě více než 50 mil. Kč bez DPH do 100 mil. Kč včetně Zadavatel nechá zveřejnit vyhlášení zakázky v Obchodním věstníku (v elektronické verzi) a na Centrální adrese (www.centralniadresa.cz) v části Ostatní nabídky. Minimální lhůta pro předkládání nabídek je 40 dnů od data vyhlášení (16) U zakázek v předpokládané hodnotě více než 100 mil. Kč bez DPH Zadavatel nechá zveřejnit vyhlášení zakázky v Obchodním věstníku (v elektronické verzi), na Centrální adrese (www.centralniadresa.cz) v části Ostatní nabídky a v Úředním věstníku Evropské unie- TED (ted.europa.eu). Minimální lhůta pro předkládání nabídek je 60 dnů od data vyhlášení. (17) Současně se zveřejněním inzerátu dle výše stanovených požadavků může Zadavatel přímo oslovit jemu známé vhodné dodavatele a vyzvat je přímo k podání nabídky. Takto získané nabídky Zadavatel vyhodnotí spolu s nabídkami, které získá na základě inzerátu, po uplynutí lhůty pro podání nabídek. I vůči takto přímo osloveným je povinen zadavatel zachovat rovný přístup dle bodu 4 Pravidel. Hodnocení (18) Zadavatel je vždy povinen posuzovat pouze vhodné nabídky dodavatelů. Za vhodné nelze považovat nabídky, které jsou v rozporu se zadávací dokumentací. Nabídky dle § 22 (1) a) - f) Zákona je možno rovněž považovat za nepřijatelné. Jedná se o nabídky: 3 Pravidla pro publicitu nalezne žadatel na http://www.mpo.cz/dokument49046.html 4 Do běhu lhůty se nezapočítává den, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek lhůty. Obdobně platí pro lhůty v bodech 14 ,15 a 16. 5 Definice veřejného zadavatele je uvedena v § 2 Zákona. Příloha Páteřního manuálu OPPI 17_17_M_Pravidla pro výběr dodavatelů Číslo vydání/aktualizace: 6/0 Platnost od: 1.5.2009 I N V E S T I C E D O V A Š Í B U D O U C N O S T I 4/7 a. nevhodné, kterými jsou nabídky nesplňující požadavky Zadavatele na předmět plnění veřejné zakázky, b. které nesplnily zadávací podmínky z hlediska jiných požadavků Zadavatele než na předmět veřejné zakázky, c. u kterých uchazeč neprokázal splnění kvalifikace, d. které jsou v rozporu s platnými právními předpisy, e. které obsahují upravené podmínky plnění v rozporu s požadavky Zadavatele nebo neodůvodněnou mimořádně nízkou nabídkovou cenu (o tom, zda se jedná o neodůvodněnou mimořádně nízkou nabídkovou cenu rozhodne Zadavatel), f. které byly podány po uplynutí lhůty pro podání nabídek. (19) Pro naplnění podmínky nediskriminačního a transparentního výběru dodavatele je nutné, aby Zadavatel vybral vždy nejvýhodnější nabídku. Nabídky v cizí měně se přepočítávají kurzem platným ke dni Hodnocení nabídek. (20) Zadavatel se při hodnocení musí řídit pouze nabídkami uchazečů a hodnotit je podle předem stanovených kritérií. Předmětem hodnocení jsou nabídky, které splnily požadavky Zadavatele uvedené v zadávací dokumentaci. Obdrží-li Zadavatel ve stanovené lhůtě nabídky, u kterých zjistí, že vyžadují upřesnění informací, může si toto upřesnění od uchazečů vyžádat i po stanovené lhůtě. Nesmí však dojít ke změnám cenových a technických parametrů a nesmí se měnit nabízené podmínky. (21) Zadavatel je povinen ustanovit hodnotící komisi. U zakázek v předpokládané hodnotě vyšší než 500 tis. Kč bez DPH do 50 mil. Kč včetně má tato komise alespoň 3 členy. U zakázek v předpokládané hodnotě více než 50 mil. Kč bez DPH má tato komise alespoň 5 členů. Jednotlivé členy komise jmenuje Zadavatel. (22) Hodnotící komise je usnášení schopná pouze za přítomnosti všech svých členů a rozhoduje prostou většinou hlasů. (23) Každý člen komise je povinen podepsat prohlášení o nepodjatosti. Tímto svým podpisem stvrzuje, že se nepodílel na zpracování žádné z nabídek a není zde propojení personálního ani ekonomického rázu s žádným ze zpracovatelů nabídek. Toto prohlášení je buď obsaženo ve zprávě z posouzení nabídek nebo je její přílohou (24) O posouzení a hodnocení nabídek pořídí hodnotící komise písemnou zprávu, jejíž náležitosti jsou uvedeny v bodě 25. Zpráva z výběrového řízení (25) Zadavatel sepíše o výběrovém řízení zprávu, která obsahuje: a.Název, sídlo, IČ Zadavatele. b.Název projektu. c.Předmět zakázky. d.Datum zveřejnění inzerátu, konečné datum předkládání nabídek. e.Seznam přihlášených (oslovených) subjektů a obdržených nabídek. Příloha Páteřního manuálu OPPI 17_17_M_Pravidla pro výběr dodavatelů Číslo vydání/aktualizace: 6/0 Platnost od: 1.5.2009 I N V E S T I C E D O V A Š Í B U D O U C N O S T I 5/7 f.Vyhodnocení jednotlivých nabídek uchazečů podle výběrových kritérií s uvedením počtu bodů a určení vítězné nabídky. g.Zdůvodněné rozhodnutí v případě, že nebyla vybrána žádná nabídka, případně bylo výběrové řízení zrušeno. h.Podpis osoby oprávněné jednat jménem nebo za zadavatele. (26) V případě dotačních programů OPPI je Zadavatel povinen vložit zprávu do seznamu dokumentů v eAccountu a informovat poskytovatele prostřednictvím nástěnky. Poskytovatel si vyhrazuje právo pozastavit žádost o platbu pokud podklady v eAccountu nebudou úplné. Smlouva (27) V případě, že vybraný uchazeč odmítne uzavřít smlouvu se zadavatelem nebo mu neposkytne dostatečnou součinnost6 , může zadavatel uzavřít smlouvu s uchazečem, který se umístí jako druhý v pořadí. Postup dle předchozí věty může zadavatel opakovat pro uchazeče, který se umístil na třetím místě v pořadí, pokud odmítne uzavření smlouvy první i druhý v pořadí. (28) Zadavatel je povinen zajistit, že uchazeč, se kterým byla uzavřena smlouva, je osobou povinnou spolupůsobit při výkonu finanční kontroly dle § 2 e) zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě. (29) Smlouva musí mít písemnou formu a musí obsahovat alespoň tyto náležitosti: * identifikace smluvních stran včetně IČ; * předmět plnění (konkretizovaný kvantitativně i kvalitativně); * cena vč. DPH a uvedení samotného DPH, příp. uvést, že dodavatel není plátcem DPH, platební podmínky; * doba a místo plnění. Poskytnutí informací všem účastníkům řízení informace o výsledku výběrového řízení (30) O výsledku výběrového řízení musejí být bez zbytečného odkladu informováni všichni uchazeči, kteří podali nabídky v řádném termínu pro podání nabídek a nebyli vyloučeni z účasti v zadávacím řízení. Oznámení o výsledku zadávacího řízení musí obsahovat min. následující informace: identifikační údaje dodavatelů, jejichž nabídka byla hodnocena, výsledek hodnocení nabídek, z něhož je zřejmé pořadí nabídek. Tato informace musí být zaslána písemně, a to buď dopisem, nebo elektronicky (odeslání bude muset být schopen zadavatel prokázat ­ dodejkou, podacím lístkem, předávacím protokolem, emailovou doručenkou spolu s výtiskem odeslaného emailu apod.). poskytnutí informací příslušnému poskytovateli dotace (31) Zadavatel je povinen v případě zakázek v hodnotě vyšších než 2 mil. Kč zaslat poskytovateli dotace (Ministerstvu průmyslu a obchodu) prokazatelně písemnou pozvánku, 6 Lhůta pro poskytnutí dostatečné součinnosti je stanovena na 15 dní od dne odeslání (doporučeným dopisem) oznámení o výsledku zadávacího řízení. Příloha Páteřního manuálu OPPI 17_17_M_Pravidla pro výběr dodavatelů Číslo vydání/aktualizace: 6/0 Platnost od: 1.5.2009 I N V E S T I C E D O V A Š Í B U D O U C N O S T I 6/7 a to elektronicky přes eAccount, na jednání hodnotící komise, probíhá-li toto jednání po podpisu Rozhodnutí o poskytnutí dotace, a to nejpozději 7 kalendářních dnů před jeho konáním. Poskytovatel dotace dle vlastního uvážení rozhodne, zda se jeho zástupce jednání hodnotící komise ne/zúčastní. Pokud se zástupce poskytovatele jednání hodnotící komise účastní, vystupuje v roli pozorovatele. V žádném případě nemůže být jmenován členem hodnotící komise. (32) Zadavatel je povinen informovat poskytovatele dotace, pokud je zakázka zadána osobě blízké dle § 116 zákona č. 40/1964 Sb či ekonomicky propojené osobě. Ekonomicky propojenou osobou se rozumí partnerský nebo propojený podnik dle Definice malého a středního podniku, která je součástí Pokynů pro žadatele pro příslušný program (dokument je k dispozici na webových stránkách www.mpo.cz v části Podpora podnikání /Operační program Podnikání a inovace /Programy podpory/ Vyhlášení příslušného programu). V případě zadání zakázky osobě blízké dle § 116 zákona č. 40/1964 Sb. či ekonomicky propojené osobě jsou jako výdaje na zakázku považovány pouze ty, jejichž výše byla stanovena posudkem soudního znalce vybraného v souladu se zněním zákona č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnicích, ve znění pozdějších předpisů, ze seznamu soudních znalců. Tím nejsou dotčena jiná ustanovení Pravidel způsobilosti výdajů ­ obecná a zvláštní část příslušného programu (např. nezpůsobilost DPH). Náklady na zpracování posudku hradí Zadavatel. Posudek znalce dle předchozích vět je Zadavatel povinen nechat vypracovat po dokončení zakázky a předložit jej spolu s žádostí o platbu poskytovateli dotace. Archivace (33) O průběhu výběrového řízení musí Zadavatel uchovávat dokumentaci pro případnou kontrolu ze strany kontrolních orgánů (MPO aj. ­ viz Podmínky poskytnutí dotace) k tomu oprávněných. Zadavatel uchovává tyto dokumenty: zadávací dokumentace, vyhlášení inzerátu, zpráva z hodnocení nabídek, nabídky, korespondence s uchazeči před a po zadání (pokud se uskutečnila), Žádost o doplnění údajů uchazečem, Rozhodnutí o zrušení soutěže, Smlouvu a text oznámení o výsledku řízení (viz. bod 30). Doba archivace je stanovena v Podmínkách poskytnutí dotace. Dokumentace z výběrového řízení na dodavatele musí být dostatečně průkazná pro posouzení, zda Pravidla pro výběr dodavatelů byla dodržena. Při kontrole předkládá Zadavatel dokumentaci v úředním jazyce (češtině). Zadavatel je povinen na žádost poskytovatele dotace předložit požadované dokumenty v českém jazyce. Zadavatel nejpozději spolu s Žádostí o platbu, která se bude vztahovat k předmětné zakázce vloží Zprávu z výběrového řízení do e-Account. V případě, že je Zadavatel u dotačních programů OPPI poskytovatelem vyrozuměn, že jeho projekt byl zamítnut, není Zadavatel povinen výše uvedené dokumenty nadále archivovat. Závěrečná ustanovení (34) V případě, kdy dojde k navýšení ceny zakázky oproti ceně vysoutěžené, nebude rozdíl mezi cenou vysoutěženou a navýšenou uznán za způsobilý výdaj. Příloha Páteřního manuálu OPPI 17_17_M_Pravidla pro výběr dodavatelů Číslo vydání/aktualizace: 6/0 Platnost od: 1.5.2009 I N V E S T I C E D O V A Š Í B U D O U C N O S T I 7/7 (35) Tato Pravidla pro výběr dodavatelů jsou platná i pro jednotlivé subjekty implementační struktury Operačního programu Podnikání a inovace (Ministerstvo průmyslu a obchodu, CzechInvest, CzechTrade), pokud není nutný postup podle Zákona. (36) U výběrových řízení zahájených před podpisem Rozhodnutí o poskytnutí dotace je Zadavatel povinen postupovat podle Pravidel platných v den vyhlášení (viz. www.mpo.cz). Rozhodné datum pro určení data platnosti pravidel u dané zakázky je datum uveřejnění inzerátu. U výběrových řízení zahájených po podpisu Rozhodnutí o poskytnutí dotace je Zadavatel povinen postupovat dle Pravidel uvedených v Podmínkách poskytnutí dotace.