Projektové řízení Struktura přednášky: Ø Dnes bez úkolu Ø Hlavní zásady projektového řízení Ø Projektové řízení u „investic“ a „neinvestic“ Ø Cvičná minitorovací zpráva Ø Monitorovací indikátory Ø Publicita Ø Vybrané aspekty, aneb na co si dát pozor Hlavní zásady projektového řízení Ø Projektové řízení – těžiště práce PM Ø Obtížně naučitelné – Neopakovatelné – Experimentální – Pokaždé jinak – Nutné zvládat nástroje krizového managementu Ø Projektová žádost = plán, projektové řízení = realizace Ø Průběh lze předpokládat, nikoliv předpovědět Dva typy projektového řízení Ø Projekty s větším počtem osob projektového týmu (zpravidla u „neinvestic“) Ø Projekty s malým počtem osob projektového týmu / bez projektového týmu (zpravidla u „investic“) Styčné faktory projektového řízení Ø Lidské zdroje v projektu Ø Obsah projektu Ø Vnější podmínky Ø Ukončení projektu Sledování realizace projektu Ø Monitoring činností projektového týmu Ø Monitoring činností partnerů Ø Monitoring obsahu projektu Ø Monitoring ze strany poskytovatele dotace Ø Potřeba znát monitorovací indikátory – viz žádost v benefitu, povinné indikátory dle výzvy. – Indikátor je nástroj pro měření cíle, mobilizovaných prostředků, dosažených efektů, míry kvality nebo kontextových proměnných. Tvoří jej šestimístný kód, přesná definice, hodnota, měrná jednotka a zdroj. – Příjemce podpory má povinnost sledovat všechny indikátory uvedené v právním aktu a navíc indikátory dle pohlaví a všechny je vykazovat v monitorovacích zprávách. Monitorovací zprávy Ø Struktura MZ (příklad OP VK – ESF) – Věcná část – Finanční část – Přílohy Viz MZ v Organizačních pokynech Ø Vždy sledujte aktuální pokyny k vyplňování MZ (např. www.msmt.cz) Ø Nejasnosti vždy konzultujte s řídícím orgánem. Monitorovací zprávy-věcná část Ø Realizované klíčové aktivity Ø Další informace-změny personální, vysvětlení nepodání žádosti o platbu, aj. Ø Plánované klíčové aktivity Ø Monitorovací ukazatele Ø Další Monitorovací zprávy-finanční část Ø Výše žádosti o platbu – nutný soulad požadované částky s bankovním účtem projektu a se všemi přílohami Ø Příjmy projektu – typicky úroky z bankovního účtu Ø Odhad následující žádosti o platbu Ø Vyplnění seznamu příloh Monitorovací zprávy-publicita Ø Počet článků o projektu uveřejněných v daném období (včetně periodika a termínu publikování) Ø Počet tiskových zpráv, seminářů, workshopů, konferencí apod. Ø Jiné způsoby publicity Ø Přikládat v elektronické podobě Pravidla publicity projektů Ø Základní nástroje publicity: – Internetové stránky projektu: umístění přímého odkazu na OP, publicita na stránkách www.esfcr.cz/www.msmt.cz a jiné, průběžná aktualizace stránek ohledně realizace projektu – Tiskové zprávy – Tiskové konference – Články, inzerce v tisku – Publikace, školicí a informační materiály – Letáky – Propagační předměty Pravidla publicity projektů Ø Účast EU na financování projektu musí být vyjádřena formulací: „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR“ Ø Další doplňková formulace: „ESF napomáhá rozvoji zaměstnanosti podporou zaměstnatelnosti, podnikatelského ducha, rovných příležitostí a investicemi do lidských zdrojů“ Ø Výjimka Pravidla publicity projektů Ø Vždy uvádět logo ESF Ø Použití upravuje Manuál vizuální identity ESF v ČR 2007 – 2013 a také Manuál vizuální identity OPVK – titulní strany sylabů přednášek seminářů – osvědčeních o absolvování kurzů – pozvánky na semináře, školení atd. – písemnou korespondenci spojenou s projektem – prezenční listiny – vlastní webové stránky příjemce – využití log a informační tabulky v místnostech pořádaných seminářů, školení, – konzultací, konferencí atd. Pravidla publicity projektů Kontrola Ø Průběžná – pomocí monitorovacích zpráv Ø Kontrola na místě Ø Závěrečný audit Ø Závěrečná monitorovací zpráva