Metody personální práce 1. setkání Základní informace l Vyučující: l Mgr. et. Bc. Ludvík Ducháček (lduchacek@gmail.com) l Mgr. et. Mgr. Ladislav Koubek (l.koubek@gmail.com) l Termíny a místo setkání l 30.9., 14.10., samostudium, 11.11., 25.11., 9.12, l vždy 16:00 -19:30 – místnost P24 l Základní požadavky: l četba povinné literatury l absolvování dvou testů l napsání případové studie (bonusový úkol): 3 členné týmy Informační zdroje l ARMSTRONG, M.: Řízení lidských zdrojů. Praha, Grada 2002. l BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol.: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press 2002 l HRONÍK, F.: Jak se nespálit podruhé. Brno : Motiv Press 2007 l HRONÍK, F.: Poznejte své zaměstnance: Vše o Assessment Centre. Brno, ERA Group, 2005. l KOUBEK, J.: Řízení lidských zdrojů - Základy moderní personalistiky, Praha, Management Press 2001. l KOUBEK, J.: Řízení pracovního výkonu. Praha : Management Press, 2004. l NAKONEČNÝ, M.: Motivace pracovního jednání a její řízení. Praha, Management Press, 1992. l VYBÍRAL Z.: Psychologie lidské komunikace, Praha, Portál 2000. Osnova dnešního setkání l Zdroje organizace l Přínosy efektivní personalistiky l Význam pracovní činnosti v lidské psychice l Základní personální činnosti l Vývoj přístupů k personální práci l Koncepce řízení lidských zdrojů l Současné trendy v HR Seminář: Role personalisty/HR oddělení v organizaci Základní zdroje organizace Otázka č. 1: klíčový zdroj l Který z uvedených zdrojů je pro úspěšné fungování organizací rozhodující? l Co zásadního přináší? Klíčový zdroj – lidé l Ostatní zdroje - „snadno“ dostupné. l Kvalita lidí - určuje účinnost využívání ostatních zdrojů. l Zadání pro personalistu: l Získávání co nejlepších lidí (pro budoucnost) l Ve spolupráci s řídícími pracovníky a externími zdroji - rozvoj dovedností pracovníků. Otázka č. 2: Kvalifikovaní pracovníci l Popište, jaké aspekty by měly splňovat lidé, kteří jsou/budou v dané práci kvalifikovaní? l Navržená struktura pro představu kvalifikace l Motivace/zájem l Osobnostní charakteristiky l Dovednosti l Zvyky/návyky Návrh obecných předpokladů dobrých pracovníků l Zájem o danou práci – motivovanost l Osobnostní charakteristiky l Ochota učit se – otevřenost a sebereflexe l Naslouchání druhým l Realistické sebevědomí – skromnost l Spolehlivost – emoční stabilita l Dovednosti l Zvyky/návyky Předmět psychologie práce l Rozvoj fungování sociálních organizací l struktura – hledání nejlepší podoby l dynamika (vztahy) a chování l Problém: vzájemná potřeba X odlišnost zájmů jednotlivce a organizace l Cíl: pokusit se o dosažení rovnováhy Organizace Znaky organizace podle Scheina (1969) l racionální koordinace l společný cíl l dělba práce a funkcí l hierarchie autority a odpovědnosti Otázka č. 3: Přínosy personalistiky l Pojmenujte co může dobře fungující personalistika organizaci přinést. Přínosy efektivní personální práce Schéma pracovní činnosti Pracovní prostředí Vliv a význam pracovní činnosti l self (identita) - role spojené s prací l pozice v hodnotové „hierarchii“ l objekt aspirací l self efficasy: vědomí vlastní užitečnosti (úspěšnosti) Základní personální činnosti Přístupy k personální práci l 1.personální administrativa l administrativní služba - získání, uchování a správa dokumentů l pasivní/reaktivní přístup l 2.personální řízení (před 1. sv. válkou) l reflexe významnosti lidských zdrojů - aktivnost l operativní a vnitro-organizační charakter l 3.řízení lidských zdrojů (poč. 50. a 60. lét) Řízení lidských zdrojů Kritika koncepce ŘLZ l nedostatky v teorii – rozpory, nekonkrétnost, tendence k simplifikacím l rozdíly mezi proklamacemi a realizací l obtížná realizovatelnost - HRM X situace v organizaci l sofistikovaný manipulativní charakter Moderní trendy v PP l využití IT: učení, hodnocení, odměňování l zaměření se na práci s informacemi/ znalostmi l hledání komplexní řešení l hledání vhodných cest komunikace - interkulturalita l rovné postavení mužů a žen l řízení firemní kultury l audity - zjišťování stavu práce s lidmi