Assessment centrum Co je AC Ò speciální diagnostická metoda Ò Používá se pro výběr uchazečů o práci Ò Její součástí je psychodiagnostika a modelové situace Ò Assessment- hodnocení Ò cíl: vybrat nejvhodnější uchazeče na příslušnou pozici (zpravidla ze skupiny, která již prošla předvýběrem) (nejlepší nemusí znamenat nejvhodnější) Jak AC probíhá • Stanovení cíle AC – tzn. Kriterií výběru (to závisí na požadavcích firmy, její kultuře charakteru prac. místa apod.) (např: výběr zaměstnance pro styk se zákazníky: a – zákaznická orientace B – komunikační dovednosti C - odolnost vůči zátěži D - analytické myšlení E – argumentační dovednosti Atd.) • Předvýběr uchazečů do AC • AC • Hodnocení, vyhotovení zpráv o jednotlivých uchazečích a doporučení k výběru Kdo se AC účastní Ò Moderátor Ò Zadavatel Ò Hodnotitelé – interní a externí Ò Účastníci Struktura AC Ò Uvítání a informace o programu Ò Psychodiagnostika Ò Individuální pohovory Ò Individuální modelové situace Ò Skupinové modelové situace Ò Ukončení Assessment Centra Ò Porada hodnotitelů Ò Vyhotovení hodnotících zpráv Psychodiagnostika Ò Výkonové testy (Wechsler, Raven, Vídeň. maticový test) Ò Osobnostní testy (ICL, MBTI, IHAVEZ, FIRO, MMPI) Ò Testy speciálních oblastí (např. dotazníky motivace, výkonová orientace apod.) Individuální a skupinové modelové situace Ò Každá z nich je více zaměřena na 1-2 sledované schopnosti/dovednosti Ò Každá schopnost by měla být sledovatelná ve více modelových situacích Ò Pestrá škála metod Ò Hodnotitelé – záznamové archy – rozlišit popis od pocitu a interpretace Kdy je AC vhodné? Ò Velmi důležité pozice (manažerské) Ò Pozice, kde jsou zapotřebí specifické dovednosti (např. piloti) Ò Obecně pozice, kde hrají větší roli „měkké“ dovednosti Výhody AC Ò Kombinace metod – větší validita, odhalení tendencí k sociálně žádoucímu chování Ò Kombinace hodnotitelů – jistější úsudek Ò Přímá interakce jednotlivých uchazečů, týmová práce Ò Porovnatelnost díky současnému hodnocení Ò Zpětná vazba (zpráva i pro neúspěšné uchazeče) Nevýhody Ò Náročnost a cena Ò Čas Ò Určité skupiny osob mohou mít zábrany např. před skupinovými modelovkami Development centrum (DC) Ò AC použité pro rozvojové účely Ò Cílem je identifikace rozvojového potenciálu Ò Nebo trénink specifických (např. manažerských) dovedností Ò Výstup: např. zpráva a rozvojový plán Zadaní úkolu: Připravte výběrové řízení na nového vedoucího obchodního týmu. Zaměřte se především na: q Kritické a doplňující požadavky q Cílovou skupinu a techniku jejího oslovení q Doba trvání q Volba kritérií výběru Popis firmy: Rodina česky vlastněná firma s 150 zaměstnanci ze sídlem v jihomoravském kraji, které se zabývá prodejem baget na čerpacích stanicích. Charakteristika pracovního místa: - Řídí tým cca 6 obchodních zástupců. - Pracovními povinnosti: q Kontrola práce OZ q Rozvoj pracovníků q Spoluúčast na tvorbě obchodní a marketingové strategie q Nadřízený – obchodní ředitel - Pracovní prostředky q Osobní automobil q Mobilní telefon q Notebook – vybavení MS Office a přístupy na IS a další podnikové aplikace