Hodnocení pracovního chování Význam hodnocení z hlediska organizace Ò Změna či posílení organizační kultury. Ò Vzájemné slaďování zájmů. Ò Zvyšování výkonnosti. Trendy v systémech hodnocení Oblasti hodnocení Výstup (výkonnost) Ò Měřitelné výsledky práce Ò Použité metody: É Přímé hodnocení výstupu: chybovost, počet obchodních schůzek, náročnost a množství splněných úkolů. É Nepřímé: hodnocení na slovní nebo číselné stupnici Vstup a proces Ò Vstup: způsobilosti – dovednosti potřebné k výkonu práce. É Příklady dovednosti: Ð Zadávat text pomocí klávesnice Ð Nabídnout produkt (službu) zákazníkovi Ð Řídit auto Ð Napsat pracovní smlouvu Ò Přístup: É Kvalita plnění pracovních povinností Ð Dodržování postupů a pokynů (porušení – přestupky). É Míra iniciativy nad rámec povinností. Ð Podněty na zlepšení pracovních postupů, upozornění na možní problémy,… É Přístup k firemním zájmům Cíle hodnocení 1. Identifikovat skryté předpoklady pracovníka. 2. Vytvářet poklady pro rozhodnutí v oblasti odměňování. 3. Poskytnout pracovníkovi zpětnou vazbu o tom, jak dobře pracuje. 4. Identifikovat potřeby rozvoje – nedostatečné dovednosti pracovníků. Dominantní cíl: Zlepšovat výkon v budoucnosti. Zpětná vazba Ò Základní funkce: kontrola realitou. Ò Podmínky: otevřenost, oboustranná komunikace. Ò Efektivní ZV: É Informujeme o chování. É Popisujeme chování ne osobnost. É Prezentujeme konkrétní informace ne zobecňující soudy. É S krátkým časovým odstupem od události. É Písemné poklady Ò Cíl: přejetí ZV a změna chování v budoucnosti. Ò Co do ZV nepatří: změkčování pozitivními tvrzeními, otázky. Metody hodnocení Hodnotící pohovor Ò Obvykle zahrnuje všechny čas. rozměry Ò Může pokrývat všechny oblasti (vstup, proces, výstup) Ò Typicky dvě části: sebehodnocení a hodnocení nadřízeným pracovníkem Vybrané metody – M. klíčové události Ò Záznam jedné pozitivní a jedné negativní událostí v daném časovém intervalu. Ò Lze využít i pro koncipování změn a rozvoje. Ò Orientace na konkrétní situaci – vede hodnotitele, aby poskytovat bezprostřední zpětnou vazbu. Vybrané metody - 360 zpětná vazba Ò Více zdrojové hodnocení zaměřené na hodnocení přítomnosti a procesu Ò Skupiny hodnotitelů: nadřízení, kolega, podřízený, zákazník… Ò Využití různé míry anonymity respondentů Ò Výhoda: koncentrovanost a utříděnost informací – užitečný poklad pro rozvojový plán. Vybrané metody – Mystery shopping Ò Pozorování na místě zaměřené na hodnocení výstupů – obvykle chování. Ò Hodnotitelé vystupují jako zákazníci – jejich identita je utajena. Ò Využití: především při přímém prodeji Ò Nutná součást: pozorovací plán. Ò Omezení: Jedná se pouze o malý výsek chování, na jeho základě nelze generalizovat. Techniky hodnocení Ò Neanalytické É Metoda pořadí prací É Párové porovnávání É Klasifikační metoda (dle katalogu tříd) É Benchmarking (porovnávání s modelovou prací sloužící za vzor)(role, výsledky, znalosti, schopnosti) Ò Analytické É Bodovací metoda (faktory – důležitost a úroveň naplnění) Výstupy a návaznosti hodnocení Ò Návaznost na odměňování É Destruktivní: Ð Málo diferencující hodnocení i odměňování. Ð Na základě hodnocení je pouze ubírá z odměn. É Konstruktivní: Ð Srozumitelná vazba mezi hodnocením a odměňováním. Ð Vazba hodnocení na bonusy i pobídky. Ò Návaznost na rozvoj – výstupem z hodnocení je dohoda o rozvoji.