Metodologie psychologie PSY401 Přednáška 2 - DESIGN Ivo Čermák Stanislav Ježek Osnova 2. přednášky n Co je design? n Tradiční designy ¡ Experimentální design ¡ Korelační design, výběrové šetření ¡ Případová studie – kvalitativní, experimentální n Specificky praktické designy ¡ Evaluace ¡ Akční výzkum Co je VÝZKUMNÝ DESIGN? n Převod výzkumné otázky do projektu. n Design = výzkumná strategie, jak na „to“ půjdeme. n Slučuje… ¡ cíle, účely, záměry a plány ¡ praktická omezení místní, časová, finanční, lidská ¡ styl badatele ¡ preference těch, kdo to platí (Hakim, 1987 in Robson:39) Tradiční výzkumné strategie n Experimentální design n Korelační design, výběrové šetření n Případová studie ¡ Kvalitativní výzkum ¡ Single-case experimentování Specificky praktické designy Využívají prvků tradičních designů n Evaluace ¡ ověřování programů, postupů, intervencí ¡ především pro budoucí využití, poučení n Akční výzkum ¡ řešení problému „výzkumně“ ¡ především pro vyřešení aktuálního problému, tady a teď Experimentování - základy Když udělám tohle, stane se to co myslím? To, co se stalo, stalo se to pouze díky tomu, co jsem udělal? n manipulace nezávislou proměnnou ¡ komu + udělám n měření závislé proměnné n kontrola intervenujících (vnějších) proměnných ¡ AKT :: fixace, párování, znáhodnění, měření, znalost :: PAS Experimentování - fíčury n Kauzální usuzování ¡ kauzalita je přenositelnější než koincidence n Ex je interaktivní, s důrazem na kontext ¡ potenciál pro exploraci, kvalitativní analýzu. n Ex je malý, flexibilní n Ex je nenáročný na vzorek ¡ teoretické a replikační zobecňování n Ex umožňuje nejširší paletu dg. metod n Ex je náročný na vědění – zaostření, kontrola Experimentování v „terénu“ Problémy n Náhodné rozdělení (R:96) n Manipulace NP n Etika n Kontrola spíše pasivní Výhody n Zobecnitelnost (EV) n Méně reaktivity n Dostupnost lidí Výběrová šetření Jaký je aktuální stav něčeho? Souvisí spolu výskyt různých jevů? n V psychologii: korelační design, longitudinální n Fíčury ¡ cílem je popis ¡ důraz na neintervenování ¡ převaha dotazování ¡ důraz reprezentativnost vzorku (R:135, zejm. 142) ¡ jednorázovost, rozsáhlost ¡ široký záběr Výběrová šetření – praktické aspekty n Samo šetření je intervencí n Problémy self-reportů ¡ lidé toho o sobě vědí méně, než si myslíme ¡ mezi „řikáním“ a chováním je malá korelace n Poskytuje info především o tom, jak se věci mají, než o tom, jak je změnit (budík). n Je-li „populace“ malá, snažíme se o cenzus, náhodný výběr není vhodný. n Pilotáž otázek je obvykle nutností ¡ cognitive interview n Když nezasahovat, tak zvážit dokumenty, archivy, stopy. Případová studie Podívejme se nejdřív, jak to je v tomto případě. Pak se uvidí, co dál. n kazuistika, single-case, N=1, kvalitativní výzkum n Především explorace, popis, ale i konfirmace n klinická klasika n kvalitativní (Yin) i kvantitativní (R:109) n Případ: člověk, skupina, organizace, program, výzkum… n N je obvykle >1! Případová studie – praktické aspekty n Obtížné držet se cíle, účelu. n Interaktivita, flexibilita. n Potenciál pro bohatá data, triangulaci n Promyšlený, záměrný výběr, nejen osob, ale i kontextuálních znaků (R:156) n Případ můžeme popisovat ze všech stran i do něj můžeme zasahovat (exp.). Rozlišovat, co je co. n Pozor na „success stories“! Obvykle nejde o výzkum. n Zobecnění probíhá teoreticky a replikačně. Evaluace (R7) Co všechno způsobuje tato aktivita, program, změna, služba…? n Podle možností experiment, kvaziexperiment nebo expostfacto + výběrové šetření n Případová studie nebo nomotetická verze. n Designově nic nového, jen složitost. Evaluace – komplikující faktory n Variabilita zangažovaných ¡ sponsoři, realizátoři, přijemci, veřejnost, vědci n Množství účelů ¡ vydělat/uživit se, vyřešit/zlepšit, poznat, ohodnotit, „přežít“ n Množství výstupních (závislých) proměnných ¡ plánované efekty ¡ zdařilost provedení ¡ reflexe efektu zaangažovanými ¡ náklady – cost-effectiveness ¡ vyhovění normám Široká paleta „modelů evaluace“(R:176, 178) Evaluace formativní x sumativní n FORMATIVNÍ – účelem je vylepšit předmět hodnocení n SUMATIVNÍ – účelem je zhodnotit n Podobně ev. procesů x výstupů Akční výzkum n Reflektovaná, racionální snaha vyřešit problém tam, kde se vyskytuje n Obvykle „praktikové sobě“, ale konzultace s výzkumníkem se hodí n Na základě AV často vznikají programy n Cyklus ¡ plán, jednání, pozorování, reflexe…. ¡ tj. zřetězené experimentování in situ ¡ zároveň případová studie Akční výzkum - vztahy Vztah mezi praktiky a výzkumníky je kritický n Výzkumník jako konzultant n Výzkumník jako facilitátor n Výzkumník jako evaluátor n Co-operative inquiry (Heron), participative research. Design … a co dál? n Techniky tvorby dat (metody) … znáte lépe z psychodiagnostiky. n Výběr vzorku znáte … ale trochu víc se zamyslíme na přednášce o validitě n Analýza… statistiku znáte ;-) a o kvalitativní analýze bude příští přednáška. n Psaní …