Organizace jako seskupení skupin – týmy Struktura a dynamika Klíčové faktory(zdrojevlivu): Ò formální: míra moci a postavení v hierarchii Ò neformální: množství konexí a neformální autorita Formální struktura organizace Ò Vymezení: É zřetelné a pravidelně se opakující rysy (Child 1977). É síť explicitně definovaných nadřízenosti a podřízenosti vztahů Ò Charakteristiky: míra složitosti a stability Ò Zobrazení: organizační schéma Neformální struktura Ò Jak byste popsali neformální strukturu organizace ? Ò Na základě čeho vzniká ? Formování neformální struktury Ò Jakými konkrétními způsoby byste v pozici odborníka na personalistiku pozitivně ovlivňovali neformální vztahy ? É v pozici interního zaměstnance É v pozici externího experta Pracovní vztah Ò Vztah vznikající mezi pracovníkem a organizací při námezdní práci vykonávané v podmínkách nadřízenosti a podřízenosti Ò Základní charakteristiky: - úplatnost práce - výsledky práce náleží zaměstnavateli - nesymetrický vztah Dimenze pracovního vztahu Vztahy pracovník - organizace Formální – právní stránka Neformální – sociálně-psychologická stránka Psychologické komponenty pracovního vztahu Ò Vztah k předmětu a obsahu práce Ò Vztah k poskytovateli práce Ò Vztah k podmínkám, v nichž je práce konána Ò Vztah ke spolupracovníkům Interpersonální komponenty vztahu Ò Platí pro ni sociálně-psychologické poznatky týkající se interpersonálních vztahů Ò Teorie sociální výměny – jednotlivci do vztahů vstupují a udržují je za účelem dosažení zisku, který jim vztah přináší Ò Její součástí je tzv. teorie vzájemné závislosti (interdependence) (Kelly, Thibaut) – interakce přinášející pozitiva a negativa Teorie interdependence – základní vztahové charakteristiky Ò Stupeň závislosti Ò Vzájemnost závislosti Ò Totožnost preferovaných cílů Ò Báze závislosti = stupeň vzájemné kontroly Řízení pracovního vztahu a důvěra v pracovním vztahu Ò „Nelze řídit důvěru, ale důvěra je výsledkem dobrého řízení“ Ò Které prvky mají vliv na budování důvěry v pracovním vztahu? (brainstorming) Psychologická smlouva Ò Řada recipročních nepsaných očekávání, která existují mezi jednotlivými pracovníky a jejich zaměstnavateli. (Armstrong) Ò Důležité uvědomit si i roli vlastních závazků. Ò Commitment Ò Expectation Závazek - commitment Ò Rusbult, Buunk – závazek je subjektivní stránka prožívání závislosti na partnerovi Ò Tři zdroje závazku: - úroveň uspokojení vlastních potřeb (pokud daný vztah uspokojuje potřeby, je to důvod pro jeho zachování) - neexistence lepších alternativ - míra investic (hmotných, intelektuálních i emocionálních) Očekávání – expectations (viz Armstrong) Ò Ze strany pracovníka: É Jistota zaměstnání É Slušný a spravedlivý způsob zacházení É Prostor seberealizace É Zapojení do rozhodování a míra vlivu É Důvěra v dodržení slibů Očekávání – expectations (viz Armstrong) Ò Ze strany zaměstnavatele: É schopnosti É úsilí zaměstnance É ochota É oddanost É loajalita týmy Potřeba týmových hráčů Ò Většina inzerátů na pracovní místa obsahuje požadavek na „týmovost“ Ò Příklady inzerátů: É www.jobs.cz Týmy v moderních organizacích Ò Proč se v posledních letech stále více zdůrazňuje potřeba týmu? Ò Který trendy v moderních organizací směřují k zdůraznění důležitosti týmu? Ò Inspirace: Všichni musí fungovat jako tým DEFINICE TÝMU Tým je: q …. aktivní skupina lidí, která se zavázala, že bude harmonicky spolupracovat, mít radost z práce a bude dosahovat vynikajících výkonů. q ….vnitřně formálně nestrukturovaná malá skupina lidí, kteří v jejím rámci podávají po stanovenou dobu společný výkon.“ (Bělohlávek, Košťan, Šuleř 2001) Ò ….„Malá skupina lidí se vzájemně se doplňujícími dovednostmi, kteří jsou oddáni společnému účelu, pracovním cílům a přístupu k práci, za něž jsou vzájemně odpovědni.“ (Katzenbach, Smith, 1993) q …. jako celek spolupracujících lidí s časově omezeným cílem, jasnými rolemi a pravidly a s charakteristickým procesem práce. Za těchto podmínek probíhá týmová spolupráce optimálně. Co je to tým? Ò Odlišuje se tým od skupiny, seskupení…? Když ano, tak čím. Ò Jaké druhy týmů můžeme rozlišit? Typy týmů Ò Poradenské Ò Akční Ò Produkční Ò Projektové Proč týmy? Ò Jsou týmy specifickým tématem poslední doby? Když ano, tak proč? Ò Zvyšuje organizace v týmech výkonnost moderních organizací? Ò Potřebujete tedy týmy? Pokud ano, co nám přinášejí. Fungování týmu • Chceme, aby tým vystupoval a jednal jednotně? Pokud ano, tak jak toho dosáhnout? • Jak si v týmu předávat informace? Ò Jaké jsou charakteristiky fungování efektivního týmu? Rozvoj týmu Ò Chceme měřit individuální výkon jednotlivých členů týmu? Když ano, tak jak. Ò Jakými metodami (na základě čeho) vybírat nové členy do týmu? Ò Jakými metodami rozvíjet tým? Nástroje diagnostiky dynamiky a struktury skupin Ò Rozložení týmových roli – Belbinův test Ò Rozložení socio-preferenčních vztahů É Sociometrie É Sociomapování: ukázka Ò Nástroje zkoumající organizační klima