Krizové situace na půdě školy Michaela Širůčková Typy krizových situací n ztráta rodiče nebo blízké osoby n úmrtí učitele, spolužáka n nehoda n fyzické zranění n sexuální, emoční zneužívání n fyzické týrání, šikana n přítomnost při násilném aktu n psychotická reakce, setkání s osobou pod vlivem návykových látek ... Krizový plán n informujte o možných krizových situacích a konsekvencích n vytvořte si týmy – rozdělte role n mějte připraveny informační materiály n mějte kontakty na organizace, profesionály, se kterými budete spolupracovat akutní reakce na stres n fyziologické změny, změny v chování a prožívání startují rychle po té, co se traumatizující podnět objevil nebo v následujících 2-3 dnech n dva typy reakcí (aktivní reakce: útěk nebo útok; pasivní reakce: mrtví brouk) První pomoc při šokovém traumatu n záchrana životních funkcí n zrcadlení fyziologických příznaků n legitimizace fyziologických příznaků n zvyšujeme schopnost vracet se do reality n sebepotvrzení základní identity n vedeme co nejrychleji, aby dítě obrátilo pozornost na tělo, tělesné pocity n dále pak registrovat okolí n dáváme informace o tom, co se děje a proč n později sdílet s dětmi rozrušující obsah n pomoc akceptovat velmi tabuizované prožitky Jak a jaké informace distribuovat? n dopis rodičům n informační schůzka s učiteli n práce s třídními kolektivy n individuální intervence n následné preventivní aktivity Klient v krizi n Buďte empatičtí = naslouchejte a podporujte, přijímejte protichůdné emoce, snažte se rozumět ne rozumovat n Projevy emocí mohou být bouřlivé – počítejte s tím a nenechte se zaskočit n Respektuje vzdálenost n Ujistěte klienta o jeho právu na všechny pocity, které aktuálně má (krize je přirozená součást života) n „Teď a tady“ (ohraničte akutní stav „Co Vás teď nejvíc trápí?) n Dejte mu najevo, že jej berete vážně n Nepodporujte klientovu snahu obviňovat okolí n Vyhýbejte se otázkám „proč“; raději „jak?“ n Pozitivní přeznačkování („Já nevím, co s takovou situací dělat, co Vám mám poradit“ x „Tohle je hodně těžký problém. Bude dobré, když se obrátíme pro radu k odborníkům“) Práce se strachem a obavami n Poradce by měl sedět vstřícně, stabilně a otevřeně n Všímat si neverbálních projevů strachu n Nabízet bezpečí, dát najevo, že se klient může vzdálit z místnosti n Být trpělivý, postupovat pomaleji n Být strukturovaný (aby se mohl „opřít“) n Malé, lehce splnitelné instrukce n Pracovat s katastrofickým scénářem Suicidální myšlenky a chování n Sebevražda jako druhá až třetí nejčastější příčina úmrtí u dětí a dospívajících n Až u jedné pětiny suicidálních pokusů je jako příčina uváděn školní neprospěch a vztahy s učiteli a spolužáky n Děti jako riziková skupina – snadno zranitelné, citově labilní, snížená odolnost vůči zátěži, nedisponují dostatečným repertoárem zvládacích strategií n Plné uvědomění si smrtelnosti mezi 8 a 13 lety věku n Mladší děti – sebezabití jako důsledek nápodoby nebo zkratkovité jednání n Dospívající – parasuicidum jako volání o pomoc n Sebevražedná triáda adolescenta: negativní pohled na sebe samého, negativní pohled na události kolem, negativní výhled do budoucna Varovné signály a rizikové příznaky u dospívajících Alarmující: n Náhlá změna chování n Stažení se do izolace, osamělost n Změna váhy n Nespavost nebo nadměrná potřeba spánku n Agitovanost nebo zpomalení psychomotorického tempa n Únava, pokles energie a soustředění n Pocity vlastní bezcennosti nebo viny n Promiskuita n Myšlenky na smrt nebo sebevraždu Rizikové: n Abúzus alkoholu, drog n Předchozí sebevražedný pokus vlastní nebo v příbuzenstvu n Destruktivní chování vůči sobě samému n Narušené rodinné prostředí n Urovnávání konfliktů, rozdávání osobních předmětů Vnímejme okolí aneb několik mýtů o sebevraždách n Kdo o sebevraždě mluví, ten ji nespáchá (80%; 50%) n Když budu o sebevraždě mluvit, můžu tím druhému takovou myšlenku vnuknout n Jde o náhlé, impulzivní rozhodnutí n Veselost a zlepšení nálady po dlouhé depresi je dobré znamení n Sebevraždu nepáchají „zdraví“ lidé n Když někdo přežije pokus o sebevraždu, už se o to znovu nepokusí n Pokud je někdo rozhodnutý, stejně se mu to v tom nedá zabránit