Školní program proti šikanování Výzkumy výskytu školního šikanování v ČR n 2001 proběhl celonárodní výzkum výskytu šikanování na ZŠ – ukázalo se, že je v ČR šikanováno přibližně 41% žáků (Havlínová-Kolář, 2001) n Rážová, Czemy, Provazníková, Sovinová (1999) - zjistili, že obětí šikany se stává přibližně 36,8% žáků n školní šikanování je závažný celospolečenský problém Co je a co není šikana? n samoúčelnost agrese n záměr, úmysl ublížit n nepoměr sil n opakování n utajená a systematicky propracovaná agrese n oběť prožívá „legraci“ nepříjemně Stadia šikany n ostrakismus n fyzická agrese, přitvrzování, manipulace n vytvoření jádra agresorů n skupinové přijetí norem agresorů n dokonalá šikana (totalita) Varovné znaky šikanování n třída n škola n rodiče Nepřímé znaky šikanování (1) n Žák je o přestávkách často osamocený, ostatní o něj nejeví zájem, nemá kamarády. n Při týmových sportech bývá jedinec volen do mužstva mezi posledními. n O přestávkách vyhledává blízkost učitelů. n Má-li žák promluvit před třídou, je nejistý, ustrašený. n Působí smutně, nešťastně, stísněně, mívá blízko k pláči. Nepřímé znaky šikanování (2) n Stává se uzavřeným. n Jeho školní prospěch se někdy náhle a nevysvětlitelně zhoršuje. n Jeho věci jsou poškozené nebo znečištěné, případně rozházené. n Zašpiněný nebo poškozený oděv. n Stále postrádá nějaké své věci. Nepřímé znaky šikanování (3) n Odmítá vysvětlit poškození a ztráty věcí nebo používá nepravděpodobné výmluvy. n Mění svoji pravidelnou cestu do školy a ze školy. n Začíná vyhledávat důvody pro absenci ve škole. n Odřeniny, modřiny, škrábance nebo řezné rány, které nedovede uspokojivě vysvětlit. Přímé znaky šikanování (1) n Posměšné poznámky na adresu žáka, pokořující přezdívka, nadávky, ponižování, hrubé žerty na jeho účet. Rozhodujícím kritériem je, do jaké míry je daný žák konkrétní přezdívkou nebo ”legrací” zranitelný. n Kritika žáka, výtky na jeho adresu, zejména pronášené nepřátelským až nenávistným, nebo pohrdavým tónem. n Nátlak na žáka, aby dával věcné nebo peněžní dary šikanujícímu nebo za něj platil. Přímé znaky šikanování (2) n Příkazy, které žák dostává od jiných spolužáků, zejména pronášené panovačným tónem, n a skutečnost, že se jim podřizuje. n Nátlak na žáka k vykonávání nemorálních až trestných činů či k spoluúčasti na nich. n Honění, strkání, šťouchání, rány, kopání, které třeba nejsou zvlášť silné, ale je nápadné, že je oběť neoplácí. n Rvačky, v nichž jeden z účastníků je zřetelně slabší a snaží se uniknout. Varovné znaky pro rodiče n Za dítětem nepřicházejí domů spolužáci nebo jiní kamarádi. n Dítě nemá kamaráda, s nímž by trávilo volný čas, s nímž by si telefonovalo apod. n Dítě není zváno na návštěvu k jiným dětem. n Nechuť jít ráno do školy (zvláště když dříve mělo dítě školu rádo). n Dítě nechodí do školy a ze školy nejkratší cestou, případně střídá různé cesty, prosí o dovoz či odvoz autem. Varovné znaky pro rodiče n Dítě chodí domů ze školy hladové (agresoři mu berou svačinu nebo peníze na svačinu). n Usíná s pláčem, má neklidný spánek, křičí ze snu, např. ”Nechte mě!” n Dítě ztrácí zájem o učení a schopnost soustředit se na ně. n Dítě bývá doma smutné či apatické nebo se objevují výkyvy nálad, zmínky o možné sebevraždě. Odmítá svěřit se s tím, co je trápí. n Dítě žádá o peníze, přičemž udává nevěrohodné důvody (například opakovaně říká, že je ztratilo), případně doma krade peníze. Varovné znaky pro rodiče n Dítě nápadně často hlásí ztrátu osobních věcí. n Dítě je neobvykle, nečekaně agresivní k sourozencům nebo jiným dětem, možná projevuje i zlobu vůči rodičům. n Dítě si stěžuje na neurčité bolesti břicha nebo hlavy, možná ráno zvrací, snaží se zůstat doma. Své zdravotní obtíže může přehánět, případně i simulovat (manipulace s teploměrem apod.) n Dítě se vyhýbá docházce do školy. n Dítě se zdržuje doma víc, než mělo ve zvyku. Strategie vyšetřování 1. Rozhovor s těmi, kteří na šikanování upozornili a s obětmi. 2. Nalezení vhodných svědků. 3. Individuální, případně konfrontační rozhovory se svědky (nikoli však konfrontace obětí a agresorů). 4. Zajištění ochrany obětem. 5. Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi. Limity n informace od obětí n agresoři lžou, používají falešné svědky n strach vypovídat n rodiče agresorů chrání své děti n rodiče obětí se bojí spolupracovat n učitelé brání agresory Struktura programu proti šikanování n Společné vzdělávání a supervize n Užší realizační tým n Zmapování situace a motivování pedagogů pro změnu n Společný postup při řešení šikanování n Prevence v třídních hodinách n Prevence ve výuce n Prevence ve školním životě mimo vyučování n Ochranný režim n Spolupráce s rodiči n Školní poradenské služby n Spolupráce se specializovanými zařízeními n Vztahy se školami v okolí Následná intervence n rozhovory s rodiči n výchovná komise n práce se třídou n psychologická pomoc oběti i agresorům Na koho se obrátit? n SVP n specialista na řešení šikany n PPP n psychiatrie n policie Doporučená literatura n Kolář, M.: "Skrytý svět šikanování ve školách", Portál, Praha 1997, 2000 n Říčan, P.: "Agresivita a šikana mezi dětmi", Portál, Praha 1995 n Parry, J., Carington, G.: "Čelíme šikanování - sborník metod". Metodický materiál IPPP, Praha 1995 n Fontana, D.: "Psychologie ve školní praxi", Portál, Praha 1997 n Kolář, M.: Bolest šikanování. Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách, Portál, Praha 2001 n Časopisy: Kolář, M.:" Omyly kolem šikanování", Moderní vyučování, č. 9/1997 n Sharp, S., Smith P. K. (1994). Tackling Bullying in your school. Routledge. Doporučená literatura n Fojtíková, Z.: "Cesta k nápravě", Rodina a škola č. 6-7/2000 n Fojtíková, Z.: Nebezpečná epidemie. Cyklus o šikaně s dr. Kolářem. Rodina a škola č. 3,4,5,6-7,8-9,10,11,12/2000 n Kolář, M.: Poplachový plán při výbuchu brutální šikany. Školní ”lynčování” vyvolává zatím jen bezmoc. Bezpečnostní teorie a praxe, in Sborník Policejní akademie ČR, č. 1/2000 n Kolář, M.: Soudce Lynch na českých školách ? Vyšetřování a léčba specifických typů šikan. in Sborník ”Prevence šikanování ve školách”, Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, Praha 1998 n Kolář, M.: Zkrácená závěrečná zpráva projektu MŠMT: Specifický Program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních. http://www.msmt.cz/files/htm/KTSkolniprogramprotisikanovani.htm