Péče o žáky s SPU Legislativa o Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j.: 13 711/2001-24 Vymezení SPU o Dílčí oslabení ve schopnostech a funkcích primárně potřebných k získávání výukových dovedností, anebo v souhře těchto schopností a funkcí při inteligenci alespoň v mezích širší normy. o Oslabení: n kognitivní funkce (zrakové a sluchové vnímání) n motorické funkce (hrubá, jemná motorika) n pamětní funkce (zraková, sluchová, motorická) n řečové funkce (vyjadřování, výslovnost) n v součinnosti a integraci těchto funkcí Dělení SPU o dyslexie (porucha čtení a psaní) o dysortografie (porucha pravopisu) o dysgrafie (porucha psaní) o dyskalkulie (porucha počítání) o dyspraxie (porucha motoriky a koordinace pohybů) n dysmúzie (ztrátu smyslu pro hudbu) n dyspinxie (porucha kreslení) Jak diagnostikujeme SPU? n Nepřímé zdroje diagnostických informací o Rozhovor s rodiči (obtíže, dovednosti, jek se učilo říkanky, jak se doma připravuje do školy, jak diktují diktát? J) o Rozhovor s učitelem (učitelovy postřehy o práci dítěte, co už všechno vyzkoušel, co funguje, …) o Rozhovor s dítětem (jak řešilo úkol, jak si vysvětluje, že mu to ne/jde?) Přímé zdroje diagnostických informací o Poměr verbální a názorové složky intelektu o Hodnocení výkonu čtení n Rychlost čtení n Porozumění textu n Analýza chyb n Chování dítěte při čtení n Poměr intelektového výkonu a výkonu čtení o Hodnocení písemných prací n Analýza chyb o Vyšetření sluchové analýzy, syntézy a diferenciace o Zraková percepce tvarů o Lateralita o Vnímání prostorové orientace o Oblast auditivní – reprodukce rytmu o Paměť Formy péče o děti s SPÚ o Nejlehčí formy poruch: n dítě dochází do kmenové školy (hodnocení dle platných metodických pokynů MŠMT) o Středně těžké poruchy: n integrace: o specializované třídy o dyslektický asistent o ambulantní náprava (SPC, PPP, kliničtí psychologové) o Nejtěžší případy: n ambulance dětských psychiatrií n hospitalizace (intenzivní pedagogická terapie podpořená psychoterapií) Systém péče na ZŠ Ve třídě je žák, který má potíže, odpovídající projevům specifických poruch učení: o Učitel uvědomí o této skutečnosti školního speciálního pedagoga. o Školní spec. pedagog (nebo školní psycholog) po domluvě s rodiči žáka vyšetří žáka (provede diagnostiku SPU) nebo rodiče navštíví poradenské zařízení (PPP), které provede diagnostiku SPU. o S výsledkem vyšetření jsou seznámeni rodiče a třídní učitel. Na schůzce, kterou iniciuje školní speciální pedagog se všichni zúčastnění domluví na způsobu nápravy a pedagogických a výchovných postupech včetně hodnocení, vhodných pro konkrétního žáka a jeho obtíže. o Žák je dle možnosti zařazen do skupinky speciálně pedagogické nápravné péče v rámci vyučování, kde pracujeme na reedukaci SPU. o Rodičům jsou doporučeny pomůcky a metodický návod, jak s dítětem pracovat doma. Systém péče na ZŠ Žák byl vyšetřen v Pedagogicko-psychologické poradně (PPP) a byla mu diagnostikována porucha učení: o Učitel uvědomí o této skutečnosti všechny vyučující žáka a školního speciálního pedagoga. o Školní speciální pedagog pozve rodiče a třídního učitele (případně i další vyučující a školního psychologa) na schůzku nad zprávou z vyšetření. Domluví se na postupech práce se žákem ve škole a v domácím prostředí, na formě zadávání úkolů, na způsobu hodnocení, motivace atd., podle doporučení PPP a specifických potřeb žáka. o Žák je dle možnosti zařazen do skupinky speciálně pedagogické nápravné péče v rámci vyučování, kde pracujeme na reedukaci SPU. o Rodičům jsou doporučeny pomůcky a metodický návod, jak s dítětem pracovat doma Poruchy sluchové analýzy a syntézy řeči o Dítě není schopno rozložit slovo na hlásky, což je základní předpoklad pro psaní diktátů. o Dítě není schopné skládat hlásky do slabik, ačkoliv zná všechny písmena abecedy (m a – má jinou zvukovou podobu než ma) o Dítě není schopné rozložit větu na jednotlivá slova (tatínekšelven) o Obtíže v určování hranic slov v písmu (nastole, vokně, hrajemesi) o Vynechává písmena, slabiky a slova (neumí si rozložit slovo na hlásky) o Přidává písmena, zvláště samohlásky (např. smrak) o Záměny znělých a neznělých hlásek (např. holup) o Přesmykování slabik (klas – lkas, doma – mado) Poruchy sluchové diferenciace řeči o Rozlišování i – y ve slabikách d, t, n (ve vyšších ročnících při pravopisu vzorů podstatných jmen páni-pány, přídavných jmen mladý-mladí) – nelze naučit nazpaměť jako měkké a tvrdé souhlásky, ale musí je rozlišovat pouze sluchem o Nedokáže rozlišit délku samohlásky – vynechává diakritiku – někdy mylně považováno za nepozornost! o Chyby plynoucí z poruch řeči (švešky, kláva) Poruchy zrakové percepce o Rozlišování barev a tvarů o Zraková diferenciace o Zraková analýza a syntéza o Zraková paměť o Rozlišování figura – pozadí o Rozlišování reverzních figur Proč se věnovat dětem s SPU? Jak rozvíjíme sluchové vnímání o Cvičení zadáváme převážně ústně tzn. děti nikde nevidí slovo, větu, text napsané o Cvičení můžeme zařazovat i jako krátké rozehřívací aktivity několikrát v průběhu vyučování o Děti z cvičení neznámkujeme o Oceňujeme snahu, jakýkoli tedy i malý posun Nácvik naslouchání o Naslouchání spojené s porozuměním mluvené řeči nemusí být pro děti s poruchou učení samozřejmostí – snížená schopnost vnímat součastně mluvenou řeč a rozumět jí. o Výklad doprovázený názornými pomůckami, obrázky, manipulací s předmětem. o Volíme krátké, jasné a srozumitelné pokyny o Poznávání předmětů podle sluchu o Určování délky zvuku o Určování intenzity zvuku o Poznávání písní podle melodie o Poslech vyprávění Sluchová paměť o Zapamatování hlásek, slabik, slov, číslic o Rozvíjení vět o Zapamatování melodie Rozvíjení sluchové analýzy a syntézy o Rozlišování slov ve větě n řekneme větu a děti mají určit počet slov, začínáme od krátkých vět k delším, postupně přidáváme předložky, zvratná zájmena) o Rozkládání slova na slabiky n začínáme otevřenými slabikami n není pravidlem, že slabika má jen dvě písmena o Určování první hlásky slov, která předříkáváme o Určování poslední hlásky slova o Zda a na jaké pozici se objevuje dohodnutá hláska (m – motýl, tam, pomoc, nebe) o Slovní kopaná Slova k nácviku analýzy podle obtížnosti • Sa, se, si • Tu, me, lo • Hůl, sůl • Syn, bos, lem • Mapa, nebe • Dále, zima • Kašel, válec • Pomalu • Lyžovat • Hra, kra • Drak • Blána • Cukr • Lepidlo • Rozsudek Slova k nácviku syntézy podle obtížnosti • Me, mu, ma • Po, na, ku • Náš, váš • Můj, ves, dům • Pata, nese • Hoří, pusa • Nápoj, jazyk • Topivo • Časopis • Dno, zlo • Ples • Brada • Vosk • Násadka • podpatek Vynechávání, přidávání, přesmykování písmen, popř. slov o Náprava sluchové analýzy, syntézy o Písemná a ústní analýza a syntéza slov n Středa s-t-ř-e-d-a n S-t-r-o-m strom o Tvoření slov z přeházených písmen (dens) o Psaní na stroji nebo nápodoba psaní na stroji na klávesnici zobrazené na papíře Náprava sluchové analýzy, syntézy o Vyhledávání slov s danou slabikou o Určování stejných slabik ve slově (lesy, sype) o Skládání slov ze slabik (i přeházených, využití postřehovacích slabik) o Tvoření nových slov záměnou slabik o Obdoba s hláskou o Tvoření nových slov přidáním, ubráním,záměnou hlásky o Tvoření slov z pomíchaných písmen Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek o Při psaní porušit zásadu plynulého psaní a psát znaménka ihned (dítě většinou není schopno se vracet po napsání slova k doplnění znamének) o Bzučák o Jsou tato vymyšlená slova stejná? (Pis-pís) o Grafické znázorňování délky samohlásek o Vyhledávání slov ke grafickému znázornění n (-oo příhoda, výlety, výprava) Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek o Doplňování krátkých a dlouhých samohlásek do textu (kr-vy s tel-tky se pasou n- louce) o Potrhávání dlouhých samohlásek v textu o Tvoření vět se slovy, která se liší délkou (Míla – milá, dráha – drahá) o Zapisují se pouze samohlásky, které dítě slyší (váhá – áá) Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni o Tvrdé, měkké kostky o Vyhledávání slov s danou slabikou o Určování slabik ve slovech (začátek, konec, prostředek) o Rozlišování, která se liší tvrdostí slabik o Doplňování slov do vět (Na stole (tyká-tiká budík) Hranice slov v písmu o Stavebnice, různé prvky znázorňující slovo, obrázky, karty s předložkami o Vyznačování slov částmi stavebnice nebo písemně (maminka peče buchty OOO) o Určování počtu slov ve větě o Čtení slov s předložkami pomocí obrázku n Ukážeme obrázek a žák spojuje zobrazený předmět s předložkami (na stole, pod stolem,…) Literatura o Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Portál. Praha. o Zelinková, O. (1994). Poruchy učení. Portál. Praha.