Sylabus PSY497 Práce psychologa v krizovém centru pro děti a dospívající
PS2009
Vyučující Mgr. Petr Sakař
Výuka bude zahrnovat přednášky z~vybraných okruhů práce psychologa krizového centra (KC),
kazuistické semináře, které se budou za aktivní účasti studentů
věnovat rozboru typických případů dětských a dospívajících klientů KC, a jednodenní praxi
v~Krizovém centru pro děti a dospívající, Hapalova 4,
Brno.
Rozvrh přednášek a seminářů
__________________________________________________________________________________________
Přednáška 1
Krizové centrum pro děti a dospívající.
Specifika práce psychologa v podmínkách multidisciplinárního týmu.
Pozn.: Doplněním úvodní přednášky bude osobní zkušenost studenta/studentky z jednodenní praxe v KC.
Seminář 1
Úvodní rozhovor s klientem (dítětem, rodičem, rodinou).
Seminář 2
Kazuistiky: příklady vstupních rozhovorů s klienty KC.
Diskuze
Literatura:
Dührssen A.(1998). Biografická anamnéza z hlbinne-psychologického aspektu. Trenčín: Vydavateľstvo F
Greenspan S. I., Greenspan N. T. (2007). Klinické interview s dieťaťom. Trenčín: Vydavateľstvo F.
Hort V., Hrdlička M., Malá E. a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál.
Langmeier J., Balcar K., Špitz J. (2000). Dětská psychoterapie. Praha: Portál.
Říčan P., Krejčířová a kol. (1991 a další vydání). Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum.
Vodáčková D. (2002). Krizová intervence. Praha: Portál.
__________________________________________________________________________________________
Přednáška 2
Psychologická diagnostika v krizovém centru pro děti a dospívající. Poradenský a psychoterapeutický
kontrakt v krizovém centru pro děti a dospívající.
Psychodynamická a psychoanalytická psychoterapie dětí a dospívajících v podmínkách krizového
centra.
Seminář 3
Referáty studentů.
Psychodiagnostické metody užívané v Krizovém centru pro děti a dospívající.
Kazuistiky: příklady kreseb, herních a scénotestových scén, výsledků testů a dotazníků.
Diskuze.
Seminář 4
Hra jako psychodiagnostická a psychoterapeutická metoda psychologické práce s dětmi.
Literatura:
Davido R. (1998). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál.
Freudová A. (2005). Já a obranné mechanismy. Praha: Portál.
Fraibergová S. H. (2002). Magické roky. Praha: Triton.
Kleinová M. (2005). Závist a vděčnost. Praha: Triton.
Lanyadová M., Horneová A. (Eds.) (2005). Psychoterapie dětí a dospívajících – psychoanalytický
přístup. Praha: Triton.
Mahlerová M. S., Pine F., Bergmanová A. (2006). Psychologický zrod dítěte. Praha: Triton.
Pöthe, P. (2008). Emoční poruchy v dětství a dospívání – psychoanalytický přístup. Praha: Grada.
Svoboda M., Krejčířová D., Vágnerová M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha:
Portál.
von Staabs G. (2001). Scénotest. Praha: Testcentrum.
Winnicott D. W. (1998). Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
__________________________________________________________________________________________
Přednáška 3
Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN syndrome).
Seminář 5
Referáty studentů.
Kazuistika: sexuálně zneužívané dítě (psychodiagnostika, dlouhodobá psychodynamická psychoterapie).
Diskuze
Seminář 6
Kazuistika: týrané dítě (psychodiagnostika, psychoterapie, postup státních institucí po nahlášení
případu).
Kazuistika: zanedbávané (citově deprivované) dítěte (psychodiagnostika, psychoterapie, postup
státních institucí při odebírání dětí z rodiny).
Diskuze
Literatura:
Adamsová C., Fayová J. (1997). Už žádná tajemství (jak chránit dítě před sexuálním napadením).
Praha: Themis.
Ainscough C., Toon K. (2000). Surviving childhood sexual abuse (workbook). London: Fisher Books.
Bentovim, A. (1998): Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada.
Dytrych, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. a kol.(1995): Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha:
Grada.
Elliot J., Place M. (2002). Dítě v nesnázích. Praha: Grada.
Malá, E., Raboch, J., Sovák, Z. (1995). Sexuálně zneužívané děti. Praha: Psychiatrické centrum.
Pöthe, P. (1999). Dítě v ohrožení. Praha: G+G.
Täubner, V.(1996): Nejstřeženější tajemství – sexuální zneužívání dětí. Praha: Trizonia.
Vaníčková, E. a kol. (1999): Sexuální násilí na dětech. Praha: Portál.
Weiss, P. a kol. (2005): Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada.
__________________________________________________________________________________________
Přednáška 4
Rozvodové trauma a opatrovnické spory o děti. Jak děti prožívají rozchody a rozvody svých rodičů?
Seminář 7
Referáty studentů.
Kazuistika: asistované setkávání rodiče s dítětem.
Seminář 8
Kazuistiky: rozvody očima dětí.
Literatura:
Bakalář E. a kol. (2006). Rozvodová tématika a moderní psychologie. Praha: Karolinum.
Smith H. (2004). Děti a rozvod. Praha: Portál.
Teyber E. (2007). Děti a rozvod. Praha: Návrat domů.
Warshak R. A. (1996). Revoluce v porozvodové péči o děti. Praha: Portál.
Warshak R. A. (2001). Rozvodové jedy. Praha: Triton.
__________________________________________________________________________________________
Přednáška 5
Posttraumatická stresová porucha u dětí a dospívajících. Psychodiagnostika, psychoterapie.
Dítě jako oběť nebo svědek trestného činu, přírodní nebo průmyslové katastrofy, nehody.
Seminář 9
Referáty studentů.
Kazuistika: dospívající obětí trestného činu (dlouhodobá psychoanalytická psychoterapie).
Seminář 10
Kazuistiky: traumatická ztráta osoby blízké (krizové intervence).
Literatura:
Cleveová E. (2004). Drž tátu za ruku (krizová psychoterapie malého dítěte). Praha: NLN.
Foa E. B., Keane T. M., Friedmann M.J. (2000). Effective treatments for PTSD: Practice guidelines
from the International Society for Traumatic Stress Studies. New York: The Guilford Press.
Horowitz M. J. (2004). Liečba syndrómov podmienených stresom. Trenčín: Vydavatelstvo F.
Malá E. a kol. (2007). Dítě a stres. Praha: Tigis.
Porterfield, K. M. (1998). Jak se vyrovnat s následky traumatu. Praha: NLN.
Van der Kolk B. A., MacFerlane A. C., Weisaeth L. (Eds.) (1996). Traumatic Stress: The effect of
overwhelming experience on mind, body, and society. New York: The Guilford Press.
Vizinová D., Preiss D. (1999). Psychické trauma a jeho terapie (PTSD). Praha: Portál.
__________________________________________________________________________________________
Přednáška 6
Děti a dospívající na „krizovém lůžku“ krizového centra.
Seminář 11
Referáty studentů.
Kazuistika: „nerozumím si s rodiči, jsem na útěku“ (problematika poruch osobnosti u dospívajících)
Seminář 12
Téma, které určí v průběhu kurzu studenti.
Zhodnocení.
Literatura
Praško J. a kol. (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál.
Robinson D. J. (2001). Poruchy osobnosti podľa DSM-IV. Trenčín: Vydavatelstvo F.
Röhr H. (2003). Hraniční porucha osobnosti. Praha: Portál.
__________________________________________________________________________________________
Dodatek k literatuře:
České a slovenské časopisy:
Česká a slovenská psychiatrie
Československá psychologie
Psychoanalytická revue (Terapie a vývoj dětí a adolescentů, léto 2004, roč.VI., č.1; Adolescence,
léto 2006, roč.VIII., č.1)
Psychológia a patopsychológia dieťaťa
Psychologie dnes aj.
Zahraniční specializované časopisy (většinou dostupné přes el. zdroje placené MU):
Child Abuse and Neglect
Child Maltreatment
Clinical Child Psychology and Psychiatry
Journal of Interpersonal Violence
Journal of Traumatic Stress
Violence against Women aj.
Požadavky k ukončení:
-minimálně 80% účast na přednáškách a seminářích
-aktivní účast na hodinách
-ústní nebo písemná prezentace referátu (rozsah max. 10 minut nebo dvě normostrany) o knize nebo
odborném článku z oblasti dětské psychologie, psychoterapie, psychologie traumatu nebo viktimologie
-ústní zkouška, která se bude sestávat z rozpravy nad prostudovanou publikací ze seznamu doporučené
literatury.