Psychologie výchovy a vzdělávání Klasické teorie učení Úvodem p Učení (Čáp, 2001) n Získávání zkušeností, utváření a pozměňování jedince v průběhu života. n Opakem vrozeného n Probíhá i na subhumánní úrovni p Funkce učení n Přizpůsobování organismu k prostředí a změnám v prostředí n Přizpůsobování společnosti a jejím požadavkům n Nejedná se pouze o pasivní proces p (srv. např. Piaget – asimilace a akomodace, Moscovichi – sociální reprezentace aj.) Výsledky učení p Vědomosti n Soustavy představ a pojmů p Senzorické dovednosti n Např. rozlišování výšky a barvy tónů, odlišení správného a špatného chodu stroje podle zvuku atd. p Senzomotorické dovednosti n Lepší koordinace vnímání a pohybů – např. psaní, řemeslné práce, sport p Intelektové dovednosti a schopnosti n Např. matematické, jazykové p Návyky, postoje, vlastnosti osobnosti n Např. vytrvalost, svědomitost p Sociální dovednosti n Komunikativní dovednosti, orientace v sociálních vztazích, schopnost obhájit vlastní názor atd. p V moderní pedagogice též označovány jako kompetence Základní pojmy p Vědomosti n osvojené soustavy informací, představ a pojmů n (srv. deklarativní znalosti) p Dovednosti n předpoklad pro vykonávání činnosti či její části; znalost postupu či „strategie“ určité činnosti n (srv. procedurální znalosti) p Návyky n Učením získaná pobídka chovat se v určité situaci určitým způsobem a obsahuje motivační prvek p Kompetence (v rámci ŠVP) n Zahrnují všechny výše uvedené; zdůrazňována praktičnost a provázanost s běžným životem Druhy učení p Elementární učení n Tvoření asociací nebo podmiňování p Komplexní učení n Osvojení postupů při řešení problémů, mentální mapy prostředí, osvojování principů a systémů učiva n (viz další přednáška) p Sociální učení n Komunikace, interakce a percepce, sociální role n (viz sociální psychologie) Změny v přístupech ke školnímu učení (dle Mayer, 1992) Asocianisté... Asocianistické teorie učení p učení je zpevňování asociací a jejich podržení v paměti n Spojení mezi jednoduchými zážitky, vjemy, představami a jednoduchými city n Spojuje se to, co jsme opakovaně prožívali současně nebo po sobě (asociace podle dotyku). Při vybavování se při zážitku prvním vybavuje i asociovaný druhý. n Asociace se vybavují i při prožívání podobných zážitků (asociace podle podobnosti) p důraz na receptivní stránku učení a opakování (memorování) Klasické podmiňování Klasické podmiňování (Pavlov) p Klasické podmiňování n Organismus se učí, že dvě události jdou za sebou nezávisle na aktivitě jedince Operantní podmiňování Operantní (instrumentální) podmiňování (Thorndike, Skinner) Gestalt Celostní (gestalt) psychologie p Zpočátku více zaměřena na vmímání n (celek je víc, než souhrn částí...;) p W. Köhler n Pokus se šimpanzem a banánem p podstatou „vhled“ do situace („aha moment“) p nová etapa ve výzkumu učení, myšlení a řešení problémů (mj. sociální učení – Bandura - http://www.healthyinfluence.com/Primer/modeling.htm) Osm typů lidského učení (Gagné) • Učení signálům o Po určitém podnětu následuje něco příjemného nebo nepříjemného (Pavlov) • Tvoření spojů S-R (podnět-reakce) o Naučíme se reagovat na určitý podnět zcela určitým způsobem (Thorndike, Skinner) • Řetězení o Spojení několika S-R do řetězu • Slovní asociace o Spojení řady hlásek či slov (viz asociace) • Mnohonásobná diskriminace o Rozlišování v souboru spojů a řetězců pohybových nebo slovních (např. rozeznávání rostlin, zvířat a jejich pojmenování) • Učení pojmům • Učení principům a obecným vztahům o (viz přednáška současné teorie učení) • Řešení problémů Poznámky p Současná škola preferuje učení slovním asociacím a mnohonásobným diskriminacím (4 a 5) p Žádoucí je usilovat v praxi o učení principům (7) a řešení problémů (8) p Důležitým momentem jsou pro výsledky učení zpětnovazební informace - procesy kontroly, sebekontroly a autoregulece v průběhu učení Literatura p Psycholgy Clasics n http://psychclassics.yorku.ca/ p Moore, Alex. Teaching and Learning: Pedagogy, Curriculum and Culture. Routledge Falmer, 2000. n http://site.ebrary.com/lib/masaryk/Top?channelName=masaryk&cpage=2&docID=10054087&f00=text&frm=smp. x&hitsPerPage=10&layout=document&p00=learning+theories&sortBy=score&sortOrder=desc