Psychologie výchovy a vzdělávání Učení z textu Úvodem p Čtení není záležitost „první třídy a dále“ n Pregramotnost (emergentní gramotnost) p (Gavora, Krčmaříková, 1998; Owen, Pumfrey, 1995) p Děti vědí, čtením se získávají informace p Děti vědí, že text se skládá z určitých částí („písmenka“) p Děti vědí, že se čte zleva doprava a shora dolů n Hyperlexie n Čtení vs. učení z textu (Průcha; Gavora) Učení z textu p Pedagogický text, didaktický text n Verbální složka p Teoreticky rozpracováno téměř 100 let p (Průcha, Gavora, Michovský) p viz např. http://www.magtypo.cz/buxus/generate_page.php?page_id=299&buxus_typo=0a059f35ad1f64347aba15cf928cef 2b n Neverbální (obrazová) složka p viz následující přednáška na téma učení z obrazového materiálu Práce s textem p V předškolním věku verbální a neverbální složka propojeny p V průběhu školní docházky se verbální a neverbální složka postupně oddělují n Výklad; interakce s učitelem (=autentický dialog) n Text učebnice (=fiktivní dialog s autorem učebnice) p výuka čtení je systematická p (gramotnost; funkční gramotnost) n Obrazový materiál – viz příští přednáška Determinanty učení z textu (dle Průcha, 1987) Text p Poznatková struktura p Jazyková struktura p Stimulační charakteristiky p Komunikační charakteristiky p Regulační charakteristiky Učící se člověk p Kognitivní kompetence p Jazyková kompetence p Motivace a zájmy p Komunikační podmínky p Autoregulační kompetence Didaktický, pedagogický text p Text plnící didaktickou (pedagogickou funkci) n Přirozený i symbolický jazyk n Verbální či verbálně-obrazové informace n Primárně určen pro (samo)vzdělávání p (učebnice, cvičebnice, sbírky úloh, pracovní sešity atp.) p Konkrétní příklad: učebnice n Navíc: p Funkce: § informační, systemizační, koordinační, transformační, integrační, zpětnovazební… p Složky: § poznatkové, jazykové, stimulační, komunikační a regulační p Vlastnosti: § intencionálnost, regulativnost, obtížnost Typy učení z textu jsou ovlivněny: p Cíli žáka p Podmínkami učení p Charakteristikami žáka p Charakteristikami textu p Způsoby zkoušení a hodnocení výkonu žáka => Pojetí učení z textu (např. Morton): n Kvantitativní získávání znalostí n Učení nazpaměť n Získávání faktů, metod do budoucna n Objevování abstraktního smyslu n Interpretování naučeného Kognitivní procesy p Recepce textu p Motivace n Poznávací potřeby n Sociální potřeby n Výkonové potřeby n (podoba textu – rozsah, vzhled, přehlednost, čtivost…) p Percepce textu p Porozumění n Elaborace, inference, zapamatování Teorie učení z textu (Průcha) p Zaměřují se: n Poznatková struktura textu nebo kognitivní procesy p Strukturně-logické teorie – vztahy mezi pojmy p Sémantické teorie – sémantické jednotky a jejich vztahy p Informační teorie textu – sémantické, pragmatické informace p Teorie propozic – (pojem), propozice, soubor propozic, textová báze Text - vlastnosti p Intencionálnost – komunikační záměr p Čtivost – srozumitelnost p Obtížnost – různě def. Průcha, Nestelerová, Pluskal – syntaktická obtížnost (průměrná délka vět a počet sloves); pojmová obtížnost (běžné vs. faktografické pojmy) p Kohezivnost – soudržnost (Gavora) p Koherentnost – tematická spojitost p Intertextovost – vztah k žákovým znalostem a dalším textům p Regulativnost ...tyto vlastnosti jsou důležité pro rozvoj kompetence učení se z textu a pro rozvoj kritického myšlení Čtivost (srozumitelnost), obtížnost § Dle Průchy 1986 (s. 54; ad.) komunikační charakteristika textu § (komunikace s určitými příjemci) § Chápána jako objektivní vlastnost textu (Průcha, Mistrík, Petřková aj.) § „Náhodné“ vzorky 100 slov z textu [§ ]Výpočet: R=50-(D[S].D[V])/I[O] D[V ]– průměrná délka věty (příznak složitosti)[] D[S ]– průměrná délka slov v počtu slabik (pojmová zatíženost)[] I[O ]– index opakování (lexikální bohatost textu) § Nejtěžší text 40-50 bodů, nejlehčí 0-10 bodů § (viz ukázka v tabulce; alternativní metody v odkazech dole podobný princip) § Doplňováno o frekvenční analýzu Regulativnost „aparát řídící učení“; Průcha p Verbální n předmluva (úvod) n návod k práci s učebnicí n celková stimulace n stimulace detailní (v lekci) n otázky a úkoly za lekcí n otázky a úkoly za tématy n otázky a úkoly k ročníku n otázky a úkoly k předchozímu ročníku n instrukce k úkolům obecnější povahy (pokusy, pozorování) n náměty pro mimoškolní činnost n explicitní vyjádření cílů učiva n sebehodnocení pro žáky (testy, cvičení) n výsledky úkolů a cvičení (správná řešení) n odkazy na jiné zdroje informací p Obrazové n grafické symboly vyjadřující různé části textu n užití zvláštní barvy pro určité části textu n užití zvláštního písma pro určité části textu (tučné, kurzíva...) n využití předsádky (schémata, tabulky) Diagnostika učení z textu p Vycházející přímo z žákovy práce s textem n Pozorování; hlasité úvahy, produkty, selekce informací, doplňování informací n Uspořádání informací, kondenzování informací, strukturování informací; povolené pomůcky; p Diagnostika bez přímé práce s textem n Didaktické testy n Použití znalostí v praxi Nácvik učení z textu p Součást metakurikula p „Obecná schopnost učit se a získávat poznatky“ (Sagirová) n Nácvik konkrétních činností (starší žáci): p vyhledání, propojení, vysvětlení, transformování, posouzení, použití, rozšíření (srv. PISA) n Návodné otázky (mladší žáci): p Jak zní hlavní tvrzení textu? p Čemu v textu nerozumíš? Co s tím budeš dělat? ;)