Psychologie výchovy a vzdělávání Učení z obrazového materiálu Učení z textu p Pedagogický text, didaktický text n Verbální složka p Teoreticky rozpracováno téměř 100 let p (Průcha, Gavora, Michovský) p viz např. http://www.magtypo.cz/buxus/generate_page.php?page_id=299&buxus_typo=0a059f35ad1f64347aba15cf928cef 2b n Neverbální (obrazová) složka p Rozpracováváno posledních 20 let p Kognitivní psychologie § Psychodidaktika (Held, Pupala, 1995) § Psychologie ilustrace (Willows, Houghton, 1987) § Technologie vzdělávání (Rankin, 1995) § Teorie vizuálních jazyků (Chang et al. 1987) p Další rozvoj s novými techologiemi – HCI, CAI, e-learnig § http://www.wikipedia.org/wiki/Human-computer_interaction § http://full.nkp.cz/nkkr/NKKR0401/0401007.html Zpracování obrazových informací p V předškolním věku verbální a neverbální složka propojeny (obrázkové knížky, TV programy pro děti) p V průběhu školní docházky se verbální a neverbální složka postupně oddělují n (Výklad učitele) n Text učebnice – výuka čtení je systematická (gramotnost; funkční gramotnost) n Obrazový materiál – výuka nesystematická - “obrázek je názorný, nepotřebuje vysvětlení” (vizuální gramotnost; obrazová negramotnost) Příklady Zpracování vizuálních informací (Kosslyn, 1989; Mareš, 2001) Vizuální gramotnost p Schopnost /dovednost p Např.: schopnost porozumět (“číst”) a používat (“vytvářet”) obrazy; myslet a učit se v termínech obrazů (Hortin, 1980) p Závisí na vývoji poznávacích struktur n např. mapa – chápání symbolického vztahu mezi mapou a reálnou krajinou a symbolické funkce značek: Obrazový materiál p Od věrného zobrazení skutečnosti (fotografie, film, realistická kresba) p Po zobecňující a abstraktní vyjádření, vycházející z určité konvence (zjednodušený obrázek, mapa, schema, diagram, ikona...) Učení z učebnice p Jedinec nevnímá obrazový materiál a text izolovaně p Modely: n Jednoduché kódování informací p analýza;sémantická paměť – abstraktní propozice n Dvojné (duální) kódování p Zpracování obrazu a textu zvlášť – paměť verbální a paměť neverbální; jsou propojeny n Senzoricko-sémantický model p I písmo má vizuální charakteristiky, přidává se charekteristika fonetická; sémantické zpracování; charakteristiky smyslu vnímaných informací n Trojné kódování p Zvuková, psaná a obrazová podoba informací; auditivní, vizuální logogen a piktogen; zpracovány kognitivním systémem (McLean-Thorne, 1994) Úrovně sdělování informací p Syntaktická n Jak je to zobrazeno? Jaká je souvislost mezi prvky? p Sémantická n Co to je? Jaký to má význam? Jaký to má smysl? p Pragmatická n Můžu podle obrázku něco udělat? Jaký je postup? p Vizuální faktory (Goldsmith, 1987) n Ucelenost obrázku; prostorová lokalizace; odstupňování důrazu; vztah obrázek-text Funkce obrazového materiálu p Dekorativní n Nesouvisí s textem; může být zařazen z typografických důvodů p Funkce reprezentující n Cílem vytvořit adekvátní vizuální představu objektu Funkce - pokračování p Funkce organizující n Cílem uspořádat představy; vytvořit procedurální znalost (návody, rozfázované obrázky, plánky, vývojové diagramy...) Funkce - pokračování p Funkce interpretující n Cílem usnadnit pochopení učiva v oblastech, které se vymykají zkušenosti dětí; nebezpečí vytvoření chybné představy v případě chyby v obrázku p Co je konkrétně na tomto obrázku špatně? ;) Funkce - pokračování p Funkce transformující n Cílem ovlivnit způsob učení a uvažování o problému. n Princip tří V: p Vyměnit způsob kódování poznatků aby byl konkrétní a zapamatovatelný p Vytvořit promyšlený a ucelený koncept p Systematické vedení k vybavování potřebných informací z paměti Funkce - pokračování p Funkce afektivně-motivační n Cílem je ovlivnit emoce žáků a povzbut je při jejich učení (př. vtip) n Jednoznačný efekt není prokázán p Funkce koncetrování pozornosti n Udržení pozornosti změnou kódování informace p Funkce kognitivně regulační n “organizátoři postupu” - Ausubel, Gavora n “nástroje perspektivního navozování” - Peeck, Gould n Vedení, regulace, perspektiva učení Problémy p Přílišná “názornost” může brzdit vývoj abstrakce p Učinek je ověřován spíše verbálně; není rozvíjena aktivita nonverbální a není sledován tento efekt n ne vždy je člověk schopen popsat viděné, ale je schopen podle obrázku postupovat (např. návody k IKEA nábytku ;) p Různé styly učení u žáků n vhodné zejména pro vizuální typ p Vazby mezi estetickým a psychodiaktickým rozměrem n „hezký“ obrázek může navozovat nesprávnou představu p Výzkumy se spíše zaměřovaly na statické obrazy; otázka nových technologií široce nezkoumána n jak si pamatujeme animované schéma, postup při hledání informace „klikáním“ atp.