Psychologie výchovy a vzdělávání Výchova, výchovný styl Výchova p Záměrné, cílevědomé, směřující k určitému výchovnému cíli (= rozvinout ve vychovávaném určité vlastnosti, názory, postoje i hodnotové orientace) p Využívá výchovných prostředků a metod založených na zkušenosti, tradici i vědeckých poznatcích p Vztah výchova – působení prostředí je nejednoznačný v obou směrech (srv. sociální učení, Bandura) Současné názory p Obousměrný proces n (vztah vychovavájící – vychovávaný; problematika očekávání); n př. téma retroaktivní výchova (= působení dětí na rodiče) p Aktuální otázky n relativizace autorit, n problémové chování atp. Řešené otázky - např. p Jaké jsou účinky dílčích prostředků a metod? p Jaké jsou účinky odměn a trestů? p Jak ovl. vztahy účinek odměn a trestů? p Za jakých podmínek funguje persuaze? p Jak funguje účinek sociálních modelů? p Jaký účinek mají různé druhy činností? p Lze formulovat obecnější modely výchovy? p Jak pozitivně ovlivňovat osobnost? p atd. Hlavní témata p Vztah mezi vychovávajícím a vychovávaným n Pedagogický takt, UPV p Kladení požadavků a kontrola jejich plnění n Přiměřenost, pravidelnost p Odměny, tresty, povzbuzení (trest omezuje) p Slovní působení p Osobní příklad, sociální vzor p Sociální skupiny (sourozenci, vrstevníci...) p Výchova a činnost (hra, výuka, práce, volnočasové aktivity) p Sebevýchova Podmínky ovlivňující styl výchovy p Vlastnosti a zkušenosti vychovatelů p Vzájemné vztahy a interakce mezi vychovávajícím a vychovávaným p Vlastnosti a zkušenosti vychovávaných p Události a změny v nejbližším okolí dítěte p Sociokulturní podmínky Styl výchovy p známý též i jako způsob výchovy p je určující pro preferenci výchovných prostředků a projevuje se i v reakcích dítěte na ně p zdůraznění významných částí v. procesu: n Emoční vztahy n Způsob komunikace n Velikost požadavků, způsob jejich kladení a kontroly Autoři (velmi redukovaný výběr ;) p K. Lewin, E.S. Schaeter, H.J. Eysenck (…) p J. Čáp Tradiční dělení (Lewin) p Autokratické (autoritativní, dominantní vedení) n Silné řízení, tresty, ignorování potřeb vychovávaných, determinace zkušeností úsudky a rozhodnutími vych., málo prostoru pro samostatnost a iniciativu p Slabé vedení (liberální vedení, výchova) n Minimální řízení, absence vedení, kontroly p Sociálně integrační (integrativní, demokratické) p Velká redukce; pozor na vymezení!!! Model dvou dimenzí (Eysenck) p Dimenze emočního vztahu k dítěti n (láska, kladný postoj – nepřátelství, záporný, chladný, zavrhující) p Dimenze řízení n (autonomie, minimální řízení – přísná kontrola, maximální řízení) Model devíti polí (Čáp) Roviny uvažování (Čáp) p Chování v jednotlivé situaci p Zobecnění na interakci určitého druhu p Jednotlivé komponenty (otec, matka, učitel...) p Kombinování – komplexní charakteristika p Kombinací emoc. vztahu – rodina jako celek p Nejobecnější – zařazení do polí p Způsob výchovy má širší (pedagogické, společensko-historické a filozofické) souvislosti Dotazník - ukázka Další souvislosti - např.: p Deprivace a subdeprivace (Matějček) p Attachement (Bowlby) p Rodičovský postoj (+/-) p Interakce s dítětem p Základní důvěra ke světu (Ericson) p Klima ve skupině p Vztah k lidem