Psychologie výchovy a vzdělávání Osobnost učitele Úvodem p Význam učitelské profese při socializaci; vzor; reprezentant školy jako referenční sociální instituce... p Učitelská profese klade široké spektrum nároků: n Vzdělávání (vědomosti, dovednosti, způsoby myšlení a činnosti podle aprobace) n Výchova (rozvoj zájmů, postojů, schopností autoregulace, charakteru na základě respektu k individualitě žáků) p Caselman – typy: logotrop vs. paidotrop Požadavky na učitele p Osvojení oboru a soustavné doplňování kvalifikace v něm p Osvojení ped-psych. poznatků, metod a způsobů myšlení (poznávání žáků a jejich efektivní ovlivňování) p Péče o pomůcky, techniku atd. p Realizování interakce s žáky, rodiči, učiteli, neped. personálem... zdokonalování sociálních dovedností... p Organizování vlastní činnosti, činnosti druhých, činností žáků ve třídě; součinnost s učiteli dané třídy, rodiči, vedoucími kroužků... p Přiměřená účast na aktivitách komunity p Péče o vlastní tělesnou i psychickou kondici atd. Osobnostní vlastnosti p P. Witty (40. léta; 12 000 textů) - “učitel, který mi nejvíce pomohl” (demokratický, pochopení pro jednotlivce, trpělivost, široké zájmy, vzhled, přívětivost, spravedlivost, smysl pro humor, charakter a důslednost, pochopení pro běžné problémy žáků, přizpůsobivost, pozitivní motivování žáků, učitelské mistrovství) p Mnoho dalších podobných výzkumů => optimální vlastnosti: n Motivace n Subjektivní zodpovědnost za úspěšnost žáků n Nadprůměrný intelekt n Senzomotorické a estetické předpoklady n Odolnost k zátěži (mnoho podnětů “manažerská neuróza”) n Clasroom management n Role prostředníka mezi generacemi i společenstvími atd. Vedení soc. skupiny sociální psychologie - opakování p Zdroje vůdcovské autority (Weber, 1921) n Racionální autorita vyplývá z přesvědčení, že vůdce je reprezentantem legitimních norem a zákonů. n Tradiční autorita pramení z víry v důležitost tradice a kontinuity. n Charismatická autorita stojí na osobních vlastnostech vůdce. p Šest druhů moci člena skupiny n moc odměňovat - donucovací moc - referenční moc - expertní moc - legitimní moc - informační moc p Dva druhy vůdců, jeden soustředěný na úkoly, druhý na interpersonální vztahy (Bales, Slater, 1955) – srv. Caselmann Pedagogická komunikace p Pedagogická komunikace p Individuální zvláštnosti ped. komunikace n (učitel – žák – skupina žáků – školní třída) n Mareš, Janoušek, Gavora, Helus,... p Pedagogický takt (nezraňující interakce) p Hodnocení, zpětná vazba (atribuce; Golem efekt, galathea efekt) p Negativní (nízké) sebehodnocení učitele – důsl. (Cummins) n Reagují negativně na žáky, kteří je nemají rádi n Vyvolávají v žácích pocit viny za nedostatky n Podporují konkurenci mezi žáky n Předpokládají, že žáci budou podvádět n Tvrdí, že žáci potřebují seznámit s drsnou realitou života n Usilují o „kázeň“; přísně trestají n > záporný emoční vztah k dítěti Syndrom vyhoření (chronická zátěž) p Chronické vyčerpání, únava p Utlumení aktivity, iniciativy, kreativity p Depresivní a podrážděná nálada, otrávenost, nuda, pocity absurdity, rezignace p Změna v postoji k vykonávané činnosti (od nadšení k odporu) p Změny v interpersonálním chování – obtížná komumunikace, neochota pomáhat p Nízké sebehodnocení p Ztráta ideálů (až cynismus a nihilismus) p Somatické problémy, nemocnost p Riziko vzniku závislostí (káva, cigarety, léky) Učitelovo pojetí výuky p Subjektivní výklad profesionální role vycházející ze subjektivní představy „co je ve škole správně“ p Zjišťováno pomocí dotazníku s nedokončenými větami n Začínajícímu učiteli bych poradil, aby hlavně... n Při mých hodinách je nejdůležitější, aby žáci... p Odpovědi kontaminovány odhadovanou sociální žádoucností, odbornou terminologií… p Často nereflektováno (Je nutné reflektovat?) Učitelovo interpersonální chování Vychází z Learyho; např. Wubbels, Levy, 1993