upíři, medicinmani a nemocnice na kraji města eva šlesingerová san 666 § tělo a antropologie § medicinmani/šamani § etnografie medicíny § biomedicína § etnomedicína „Prohlásit, že lékaři, rabíni, alchymisté, prostitutky, kojné, kazatelé a teologové ve středověku sdíleli jeden koncept ,těla‘, by bylo stejně neoprávněné, jako tvrdit, že Charles Darwin, Beatrix Potter, pytlák a vesnický řezník sdíleli jeden koncept ,králíka‘. …medievalistka Caroline Bynum antropologie a tělo/a § POST/STRUKTURALISMUS a ETNOGRAFIE § Michel Foucault (biomoc, normalizace) § Pierre Bourdieu (habitus, vkus) § Nancy Sheper-Hughes, Margaret Lock (emoce) antropologie a těla § DUALISMUS a STRUKTURALISMUS § Descartes a binární opozice § Robert Hertz (dualismus pravé a levé) § Marcel Mauss (habitus, techniky těla) § Mary Douglas (symbolické tělo, čistota a nebezpečí) Robert Hertz (dualismus pravé a levé) „ U Maorů je pravá strana posvátná, je to místo, kde sídlí dobré a tvůrčí síly; levá strana je stranou profánní a jediné, čím disponuje, jsou … jisté rušivé a podezřelé síly … pravá strana je „stranou života“ (a síly), zatímco levá je „stranou smrti (a slabosti). Vlivy přinášející zdar a štěstí a vlivy životadárné do nás vstupují z pravé strany a skrze ni, a naopak smrt a trápení pronikají do jádra naší bytosti zleva.“ (ROBERT HERTZ) Marcel Mauss (habitus, techniky těla) „Jsou slušné a neslušné polohy rukou při nečinnosti. Můžete si tak být jisti, že má-li dítě u stolu lokty u těla, když nejí, je to dítě anglické. Mladý Francouz vůbec neví, jak se sednout vzpřímeně; jeho lokty trčí do stran; klade je na stůl a tak dále.“ (MARCEL MAUSS) Marcel Mauss (habitus, techniky těla) „A tak jsem měl po dlouhá léta tuto představu sociální povahy „habitu“… Toto slovo je nesrovnatelně lepším příkladem slova „exis“ než „habitude“ (zvyk či obyčej), přičemž „exis“ znamená aristotelskou „nabytou schopnost“ a „vlohy“ … Tyto návyky se neliší jen od jedince k jedinci – jsou odlišné zejména v různých společnostech, spol. normách a zvyklostech, prestiži. V nich bychom měli spatřovat působení technik kolektivního a individuálního praktického rozumu, a nejen běžným způsobem pouze duši a její opakující se schopnosti.“ (Mauss) Mary Douglas (symbolické tělo) „Žádná zkušenost není tak obyčejná, aby se nedala použít při obřadu a aby se jí nemohl dát vznešený význam. Čím osobnější a intimnější je zdroj rituálního symbolismu, tím je jeho poselství přesvědčivější…“ (MARY DOUGLAS) Mary Douglas (čistota a nebezpečí) § Purity and Danger: an analysis of concepts of pollution and taboo § symbolická klasifikace, pravidla očišťování – role systému, bráhmanská skupina v Indii: Havik vs nedotknutelný § anomálie § lékařský materialismus (špína otázkou hygieny, špína je nevhodná) § Čistota vs Znečištění (stratifikace, klasifikace) antropologie etnografie medicíny § magie, šamanismus, etnomedicína § ovlivnění sociologií: § sociologií organizace, deviace § Chicagská škola § Sociologie vědeckého vědění § ovlivnění sociologie: § Sociologie těla, subkultur, metoda, biomedicína x alternativní/etnomedicína … magie antropologie náboženství a etnomedicína § samostatná disciplína věnující se sociálním a kulturním dimenzím medicíny/medicín, zdraví a nemoci v 60. letech 20.století. § medicína - kosmologie magie antropologie náboženství a etnomedicína § do 60. let minulého století nebylo běžné vnímat „primitivní“ a „moderní/západní“ medicínu na srovnatelné úrovni. § magicko- religiozní vs. vědecký přístup magie antropologie náboženství a etnomedicína § 60. a 70. léta - ustanovení nového přístupu k ne-západním medicinálním koncepcím, které často souvisely s náboženstvím § západní tradice je sama sociálně a kulturně konstruována a historicky situována – objekt zkoumání § „západní“, „moderní“ a „vědecký“- více neutrální termín „biomedicína“. magie antropologie náboženství a etnomedicína § západní bio-medicína vyvíjí model lidského těla jako komplexního, sebe-ovládajícího stroje § ne-západní kultury často konceptualizují fyzické tělo jako materiální a více méně ne jasně dualisticky ohraničené vyjádření neviditelné, kauzativní entity, často nazývané „duše“. § Ve starověké Indii a Číně vznikly například teorie jemného těla nebo více těl, ale tento koncept je rozšířený také v tribálních kulturách po celém světě. § Např. Kongo lidé v Zairu - lidská bytost je obdařena „vnitřním“ tělem a duší, neviditelným a kauzativním protějškem/doplňkem „viditelného“ těla a duše. § Model těla jako mikrokosmu univerza. § šamanské kultury a kultury lovců a sběračů § kmen Hopi odkazuje lidské tělo i tělo planet na strukturu vesmíru. šarlatáni, mastičkáři § pluralita § svatí – šamani – léčitelé § excorcismus § Benandanti § hudba a léčení – komunikace s nemocí § šarlatáni (představení) § Commedie dell’arte § Ciarlatano – ciarlare (hovořit výmluvně) etnografie medicíny 1) jednoduché tradice, jako jsou například - domorodé porodnické praktiky v rámci latinoamerických indiánských kultur, šamanismus v Nepálu, etnobotanické vědění mezi amazonskými lidmi nebo klasická Ajurvéda atd. 2) studium tradičních léčitelů, výzkum srovnání účinnosti „tradičních“ a „biomedicínckých“ přístupů k léčení mentálních nemocí 3) medicínský pluralismus, velká pozornost popis a srovnání národních „medicínských systémů“ či úloze ne-západních forem terapie v západních společnostech etnografie medicíny § biomedicína jako náboženství (symbolický systém) § Goffman, 1961, Asylums § Becker 1961, Boys in White § 4 témata: § 1. Sociální interakce v medicínských institucích § 2. Sociálně konstruovaná medicína § 3. Žitá zkušenost nemoci a sociologie těla § 4. Současná etnografie medicíny (revolta subjektu, relevance politik medicíny …) 1. soc. interakce v med. institucích § 60.tá léta - profesní socializace, zkušenosti pacientů, vztahy doktorů a pacientů … § Vliv Chicagské školy (terénní práce, prostředí města, symbolický interakcionismus) § - zkušenost nemoci jako interakce individua a skupiny a jako zprostředkování sociální akce – morální kariéra pacientů. 1. soc. interakce v med. institucích § Medicínské interakce: formát rolí: byrokratický, role genderu, etnicity, třídy. § Interakce od lékařů až po pracovníky kuchyně v nemocnici § Psychiatrické léčebny (humanistická smlouva) – spolupráce s medicínskými profesionály a etnografy (Denzin, Lincoln 1994) § Studium hospiců (paradoxně větší spokojenost než v „normální“ nemocnici – Buckingham 1976) – způsoby komunikace personálu 2. sociální konstrukce medicíny § Z hlediska sociálního konstruktivismu nemají epistemologickou prioritu medicínské ani laické diagnózy § (obojí vychází z cílů „po ruce“ a ze sociálních zájmů subjektů) § Inspirace Kuhnem, Latourem, Foucaultem, atd. (první patolog Lester King 1954) § Sudnow 1967: Medicínské vědění, diagnózy, prognózy jsou sociálně konstruované (vytvoření mrtvého pacienta, sociální smrt a razítko) 2. sociální konstrukce medicíny § Sudnow, 1967 (Passing on, The social Organization of Dying) § Rutinní praktiky a procedury, které strukturují zkušenost např. umírání, smrti. § Formální a neformální nemocniční procedury neovlivňují proces umírání, konstituují umírání v nemocnicích. § Konstrukce medicíny v laboratořích (Latour, Fujimura) – 2. sociální konstrukce medicíny § Jak se konstituuje medicínské vědění o „pacientovi“: Atkinson 1995 (Medical Talk and Medical Work: např. způsoby, jak správně interpretovat rentgen, obraz z mikroskopu … umění interpretace), § Foucault 1973, Gubrium 1982 (význam rehabilitace závisí na rámování komunikativní aktivity) 3. žitá zkušenost nemoci a sociologie těl § První etnografická práce: např. Davis 1963: alternativy ke strukturalismu Parsonse (1953), psychologismu a fyzikalismu § studie o chronické nemoci (studie o bolesti a utrpení, § feministické studie o ženské zkušenosti nemoci, genderovaným vztahům mezi lékařy/kami a sestrami § studie o etnických minoritách … 3. žitá zkušenost nemoci a sociologie těl § Etnografie a sociologie těl: jak je tělo „čteno“ autoritou a společensky skrze: § laboratorní výsledky § vyšetření § čtení rentgenů, atd. § Reakce sociologie těla: na dosavadní „odtělesněnost“. Kolonizace teoriemi 4. současná etnografie medicíny výzvy § Epistemologická výzva pozdní modernity § Foucault, Latour, Geertz § Výzva fenomenologie, etnografické verstehen, způsob života § Diskurzivní charakter etnografie § Otázka důležitosti politiky § Mění či nemění výzkumy medicíny její tvář? § Revolta subjektu § objekt – subjekt – účastník výzkumu symbolika rituálů Victor Turner „Bytosti na prahu nejsou ani ryba ani rak, nemají postavení vymezené zákony, zvyklostmi, konvencemi a obřady. Jejich neurčité rysy jako takové jsou v mnoha společenstvích, jež ritualizují sociální a kulturní přechody, vyjádřeným velikým bohatstvím symbolů. Prahovost je tak často připodobňována ke smrti, návratu do matčina lůna, zneviditelnění, temnotě, bisexualitě, divokosti a zatmění slunce či měsíce.“ liminalita Victor Turner § Lidé s kultury na okraji, přechodové stadium § Beatnici/Hippies/Underground § R.Murphy Umlčené tělo postižený ve fázi liminality – narušení sociálního postavení ducha-plné tělo § Nancy Scheper Hughes, Margaret Lock § Mindful Body – Individuální – Politické – Sociální § Antropologie emocí