Trh Internetových vyhledávačů v ČR Michaela Klusáková Pavla Kozáková Alena Stará Hlavní hráči na trhu * české vyhledávače * seznam.cz * centrum.cz * atlas.cz * zahraniční vyhledávače: * google.com ­ fungující i pod českou doménou google.cz Tržní podíly vyhledávačů 3/2006 zdroj: www.evalor.cz Tržní podíl vyhledávačů 12/2006 zdroj: www.ilblog.sblog.cz Příjmy * Seznam: * tržby 1 mld. Kč * zisk 480 mil Kč * Centrum: * tržby 368 mil Kč * zisk 15,8 mil Kč * Atlas: * tržby 204 mil Kč * zisk 17,5 mil Kč * Google: * tržby 10 mld. $ * zisk 2,7 mld. $ Personalizované domovské stránky - vzhled, free-mail, vyhledávač, služby podle vlastní volby a možnost jejich nastavení Hlavní příjmy portálů - plynou z prodeje placených odkazů ve vyhledávačích, z placené reklamy a obsahových služeb Reklama: bannery x pay per click - rozdíl ve způsobu platby Počet RU jednotlivých portálů za září 2007 * Seznam 4 301 311 * Centrum 2 764 084 Vyhledávání: 943 830 * Atlas 1 942 655 Hledání: 557 315 Zdroj: http://www.netmonitor.cz Historie * 1996: Vznik portálu ­ Ivo Lukačovič zakládá Seznam.cz jako první katalogový vyhledávací server v ČR * 2000 ­ 2003: Růst na trhu ­ Jako první v ČR začíná Seznam využívat fulltextovou technologii Google ­ Poprvé na český internet vstupuje zahraniční investor a kupuje 30% podíl v Seznam.cz, a.s. ­ Seznam.cz se mění na akciovou společnost * 2004 ­ 2005: Leader českého internetu ­ Zisk portálu Seznam.cz se meziročně zvyšuje o 360% * 2006 ­ nejúspěšnější rok Seznamu ­ 18. září: návštěvnost > 2 miliony uživatelů denně ­ Obrat za rok 2006 se poprvé blíží jedné miliardě korun. Zisk stoupá na 480 milionů korun za rok. Portfolio služeb Vyhledávání Firmy.cz Mapy.cz Elektronická pošta ­ Email.cz Portfolio služeb * Obrázky - 1,7 mld. Obrázků * Sklik - reklamní systém, inzerent platí za tzv. proklik na inzerát, který se zobrazuje na základě vyhledávaného klíčového slova * Spolužáci.cz - cca. 400 tisíc uživatelů * Novinky.cz - on-line magazín deníku PRÁVO a portálu Seznam.cz * Lidé.cz - diskusní server (chat, blog, diskusní fóra, seznamky...) ...v číslech * Lukačovič vlastní 70 % akcií, zbylých 30 % Tiger Holding a Miura International (koupeno za 1,8 mld. korun) * Za první půlrok vydělal Seznam 100 tisíc korun, dva roky nato první milion. Tržby za loňský rok dosáhly přibližně 1 mld. korun (nárůst o 36 %) a hrubý zisk 480 milionů korun. * Lokální vyhledávací služby (Mapy.cz, Firmy.cz, Spráce...) tvoří 70 % obratu. * Počet zaměstnanců: 440 Růst tržeb a zisku společnosti Seznam od roku 2002 Zdroj: http://ilblog.sblog.cz/2007/01/15/416 Historie * 1997 ­ Ondřej Tomek a Oldřich Bajer zakládají studentský server academica.cz, zakládají také firmu NetCentrum * 7.9.1999 ­ spuštění portálu centrum.cz důraz na kvalitu a personalizaci emailu * 2000 ­ jako první portál uvedli televizní reklamní kampaň ,,Všichni tam musíme" ­ zajištěn vzestup * 2003 ­ unikátní vyhledávací technologie Morfeo (ve spolupráci s MFF UK) * 2005 vlastní internetová redakce Aktuálně.cz (60 renomovaných novinářů) Služby * Hledání (Katalog, Morfeo) * Komunikace a komunitní služby (XChat, Fotoalba, Můj Webík,..) * Informace a zábava (Aktuálně, Cestování,...) * Praktické služby (Jízdní řády, Firmy, Práce,...) * Služby do mobilních telefonů Vlastnická struktura * Provozovatel - NetCentrum s.r.o * Statutární orgán ­ jednatel O.Bajer a jednatel O.Tomek * investor kapitálových fondů Intel Capital a Baring Communications Equity. (přesto mají oba zakladatelé rozhodující slovo ve strategickém směřování firmy) * Společníci ­ centrum.cz.holdings.B.V. Amsterdam Zajímavosti * Vize: stát se ,,Václavákem na českém internetu" * sázka na vl. technologie, původní obsah a inovaci * 2001 ­ Portál roku (Akademie č. internetu) * Centrum.cz využívá reklamní (PayPerClick) systém AdFox * 200 zaměstnanců, průměrný věk 27 let, 1/3 zaměstnanců jsou ženy * Po uveřejnění reklamní kampaně Bóbika v r. 2004 vzrostla návštěvnost o 24% (na 250 tis./den) * (Lukačovič: Media s.r.o. na Bóbika s.r.o. ­ obchod. rejstřík, bobika.cz) Historie * 1997 - založeno s cílem přinést na trh nové internetové služby * 2007 ­ odchod stávajícího gen. ředitele, započata spolupráce se Seznamem na shodném vyhledávácím systému, tím zapříčiněn nárust počtu uživatelů Hledání o 30% Služby * Nákupy (aukce, firmy, ...) * Komunikace (mail.atlas, pokec, ...) * Zábava (filmpub, pikant, ...) * Praktické (mapy, cestovani ...) Vlastnická struktura * Akciová společnost * majoritní akcionář II. Epic Holding (od r. 2001) * Statutární orgán ­ představenstvo * (jedná vždy předseda + 1 člen představenstva) * Dozorčí rada Zajímavosti * Zástupce ICQ pro ČR ­ od r. 2005 icq v čestině + sms zdarma do O2 * Dnes ICQ 6 + sms zdarma také do Vodafone Historie * společnost Google založili v roce 1995 Sergey Brin a Larry Page * leden 1996 - začali spolupracovat na vyhledávacím systému nazvaném BackRub * 1998 - tento systém překonal všechny do té doby vyvinuté vyhledávací systémy - založeno první Google data centrum, v Larryho ložnici (diskový prostor 1TB) * 1999 ­ centrum přesunuto do kanceláře na University Avenue v Palo Alto * sídlo firmy: Mountain View v Silicon Valley jižně od San Franciska v Kalifornii Výběr z produktů * Search: * Earth - Explore the world from your computer * Desktop - Search and personalize your computer * iGoogle - Add news, games and more to the Google homepage * Images - Search for images on the web * Maps - View maps and directions * Scholar - Search scholarly papers * Communicate, show & share: * Gmail - Fast, searchable email with less spam * Blogger - Share your life online with a blog - it's fast, easy, and free * Picasa - Find, edit and share your photos * YouTube - Watch, upload and share videos * Others: AdSense - Find buyers searching for what you sell Vlastnická struktura * z počátku existence firmy investovala spol. Sun Microsystems a další vlastníci jiných firem, objevila se i nabídka ze strany spol. Microsoft (odmítnuta) * v r. 2004 sepisují Brin a Page dopis investorům, který má mimo jiné vysvětlit netradiční vlastnickou strukturu, kde akcionáři mají menší než obvyklé hlasovací právo. (typické v mediálních korporacích, např. v New York Times) * Duben 2004 ­ Google vstupuje na burzu s cca 20 mil. akciemi (85$ za akcii) * momentální hodnota jedné akcie je asi 600$ * zajímavost: Yahoo! ­ konkurent Googlu vlastní asi 3 miliony akcií Problémy společnosti * antimonopolní úřady vzhledem k úspěchu společnosti se čím dál častěji objevují problémy s antimonopolními úřady, Google odkupuje menší společnosti a stává se tak tzv. přirozeným monopolem * "podpora pirátů" ­ ve vyhledávači se zobrazují i odkazy na nelegálně sdílený software a informace * Gmail ­ ochrana soukromí podle obsahu čteného emailu se zobrazuje reklama * kritika se zvýšila po vstupu Googlu na Čínský trh souhlasil, že se podřídí čínským zákonům a omezí výsledky vyhledávání podle místního práva ­ označováno za nepřípustnou cenzuru a podporu komunistického režimu Technologie * Software nazvaný GoogleBot pravidelně požaduje aktuální verze stránek, o kterých ví, pokud nalezne odkaz na neznámou stránku, uloží si ji do databáze * Pro hodnocení stránek používá algoritmus PageRank ­ pro každou stránku se vypočítá hodnota, závislá na počtu odkazů, které na stránku směřují; na základě této hodnoty poté řadí stránky ve výsledku vyhledávání Zdroje * www.seznam.cz * www.centrum.cz * www.atlas.cz * www.google.com * www.lupa.cz * www.ilblog.cz * www.evalor.cz * www.Netmonitor.cz * Reflex 12, 24.3.2005 Najdu tam, co neznám. aneb Jak se dělá televizní reklama na nejúspěšnější vyhledávač v zemi. http://www.youtube.com/watch?v=X KVzw-p_m74