Charakteristika studijního předmětu Název studijního předmětu: Základy marketingového výzkumu Formy výuky studijního předmětu : přednáška 1x za 14 dní Rozsah studijního předmětu : 2/0 Počet kreditů: 6 Forma kontroly předmětu: Zk Rozvrh: každou lichou středu 12:00--15:40 (23.9., 7.10., 21.10., 4.11., 18.11., 2.12., 16.12.) v místnosti U34 Vyučující: Petr Pakosta Kontakt: pakosta@fss.muni.cz Stručná anotace předmětu: Kurz je zaměřený na výklad procesu výzkumu trhu, vysvětluje jeho specifika, způsoby provádění zejm. v ČR. Podrobněji se věnuje základním úlohám, které se řeší v rámci výzkumu trhu. Kurz je orientován aplikačně, neopomíjí ani etické a právní aspekty provádění výzkumů. Povinnosti studentů: Během semestru prezentovat výstup sekundární analýzy některého z trhů v ČR (přesněji bude zadáno na první hodině a bude předvedena ukázka prezentace sekundárního výzkumu přednášejícím). Po skončení semestru zkouška (písemný test). Zkouška probíhá formou přípravy výzkumného projektu na zadané téma (písemně) a posléze debatou nad tímto projektem. Osnova kurzu: Blok 1 (23.9.) Marketing a marketingový mix. Výzkum trhu, výzkum veřejného mínění, sociologický výzkum. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Přehled základních úloh výzkumu trhu. Přehled agentur v ČR a ve světě. Přehled oborů vhodných k výzkumu. Zadání úkolů. Blok 2 (7.10.) Proces výzkumu: přehled stádií, zadání výzkumu, odpověď agentury, jednání s klientem, návrh výzkumu, design výzkumu-výběry, cena, časový harmonogram a rozpočet. dotazník a ostatní terénní materiály, příprava sběru dat. Terénní sběr dat: metody sběru dat Tazatelská síť: výběr, získávání, vzdělávání a školení tazatelů, tazatelská příručka, pokyny v dotazníku a práce s ostatními terénními materiály, kontrola práce tazatelů, specifika tazatelské práce při CATI, CAPI. Pořízení dat: děrování, scanování, kodování, zpracování dat-čištění, tabulky třídění prvního a druhého stupně, analýzy, značková řešení a jejich význam. Závěrečná zpráva: tvorba, obsah, forma, způsob předání zprávy, následné analýzy, prezentace, akceptace zprávy, právní aspekty vztahu klient-agentura. Blok 3 (21.10.) Jednotlivé typy výzkumů I: výzkumy spokojenosti (dotazník, zpracování, základní výstupy), značková řešení v oblasti výzkumů spokojenosti. Jednotlivé typy výzkumů II: výzkumy zaměřené na personál sloužící zákazníkům-mystery shopping a podobné metody, specifické požadavky na provádění výzkumů, právní a etické aspekty výzkumů zaměřených na personál. Problematika značek I: značka (brand) Blok 4 (4.11.) Problematika značek II: výzkum značek (znalost značky, image značky, brand positioning, značkové produkty pro výzkum značek). Kvalitativní výzkum: různá úloha kvalitativního výzkumu ve výzkumu trhu, proces kvalitativního výzkumu, skupinové diskuse, hloubkové rozhovory, problémy v kvalitativním výzkumu-rekrutace, odměňování, práce s databázemi. Blok 5 (18.11.) Jednotlivé typy výzkumů III: výzkumy zaměřené na testy, testy konceptů, testy výrobků, služeb, testy in hall a home use, cenové testy, odhady poptávky a optimální ceny. Blok 6 (2.12.) Jednotlivé typy výzkumů IV: komerční komunikace a její výzkum, spotřební deníky, peoplemetry, media projekty, monitoring reklamy. Blok 7 (16.12.) Typologie a její význam ve výzkumu trhu Pokročilé statistické techniky a jejich prezentace výzkumu trhu (zejm. faktorová, shluková analýza, korespondenční analýza, logistická regrese). Literatura: Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. . 2004: Chování spotřebitele a výzkum trhu. 2. přepr. vyd. Praha : VŠE Boučková, J. a kol. 2003: Marketing. 1. vyd. Praha : C.H.Beck. Disman, M. 1993: Jak se vyrábí sociologická znalost, Karolinum, Praha Petrusek, M.1993: Teorie a metoda v moderní sociologii. Karolinum, Praha Řehák, J., Bártová, I. 1997 : Statistika pro marketing a výzkum trhu, SPSS ČR Surynek, A. – Komárková, R. – Kašparová, E. 2001: Základy sociologického výzkumu. Praha, Management Press Šubrt, J.(ed). 1998: Kapitoly ze sociologie veřejného mínění : teorie a výzkum, Karolinum, Praha Herzmann, J., Novák, I., Pecáková, I. 1995: Výzkumy veřejného mínění, VŠE Haugue, P. 2003: Průzkum trhu. Computer Press Kozel, R. 2006. Marketingový výzkum trhu. Grada.